TikTok’ta en çok takipçisi olan Türkçe haber kuruluşu hangisi? Ya en çok etkileşim alan? Peki, Türkiye’de gazeteciler TikTok’u aktif olarak kullanıyor mu? Bu soruları yanıtlamak için 40 TikTok kanalını taradık. Sokak söyleşileriyle tanınan Sarı Mikrofon, en çok takipçiye ve beğeniye sahip TikTok yayıncısı olarak birinci sırada.
TikTok’ta en çok takipçiye sahip gazeteciler arasında zirvede Fatih Portakal var. Cüneyt Özdemir ve Radyo 7, TikTok’ta en sık paylaşım yapan hesaplar arasında. Takipçi başına beğeni sayısında Suruç Gazetesi’nin birinci çıkması ise TikTok’un yerel medya için de önemli bir kanal olabileceğini gösteriyor. Fakat bu platformda haber az, eğlence çok.
Çin’in ByteDance şirketi, 2016 yılında bu ülkede “Douyin” adlı uygulamayı yayımlamıştı. Kısa video paylaşımlara dayanan bu uygulama “TikTok” adıyla dünyaya açıldığından beri en hızlı büyüyen sosyal medya platformlardan biri.
Bugün 150’yi aşkın ülkede 1 milyardan fazla aktif kullanıcısı olan TikTok, birkaç yıldır dünyanın önde gelen gazeteleri başta olmak medya kuruluşlarının da kayda değer dağıtım kanallarından birine dönüştü.
TikTok’a giren ilk büyük haber yayıncılarından olan ve merkezi ABD’de bulunan Washington Post gazetesinin bugün bu platformda 1.3 milyon takipçisi var. TikTok videoları 54 milyonu aşkın beğeni alan Washington Post, sadece eğlence içeriklerini değil, Ukrayna’daki savaş gibi ciddi haber konularını da bu platformdan aktarıyor.
@washingtonpostWashington Post video reporter Joyce Koh documented her trip to Kyiv, Ukraine.♬ original sound – We are a newspaper.
Rusya’nın Ukrayna işgali, dünyada önde gelen birçok yayın kuruluşunun takipçi sayılarını hızla artırdı. Merkezi İngiltere’de bulunan haber televizyonu Sky News’un TikTok takipçi sayısının da bu ay 1 milyonu aştığı açıklandı.
Türkiye’de de özellikle genç kullanıcılar arasında hızla yayılan TikTok’un 2022 itibarıyla Türkçe medya kuruluşları ve gazeteciler tarafından ne kadar ve nasıl kullanıldığını araştırdık. TikTok’ta en çok takipçisi olan haber kuruluşlarının yanı sıra medyanın çeşitli alanlarında yayınları yüksek etkileşim alanları ve birkaç yerel gazeteyi de taramaya dâhil ettik. Ayrıntılı tablo bu içeriğin sonunda, bu verilerden çıkardığımız sonuçlar ise özetle şöyle:
TikTok’ta en çok takipçisi olan hesaplar
- ABD ve İngiltere gibi ülkelerin medyasıyla kıyasladığımızda Türkiye’nin önde gelen haber yayıncılarının çoğunun TikTok’ta onaylı (mavi tikli) bir hesabı yok. Çok azı bu platformda düzenli olarak paylaşım yapıyor. Türkiye’deki haber kuruluşlarının ortalama takipçi ve etkileşim sayılarının bu iki ülkedeki muadillerine kıyasla düşük olduğunu da görüyoruz.
- 670 bini aşkın takipçisi ve 9,8 milyondan fazla beğeniyle bu iki dalda da lider, sokak söyleşileri yayımlayan Sarı Mikrofon. Bu kanalın TikTok’ta 500’den fazla içeriği var.
@sarimikrofonofficial Yeni Röportaj Yayında !Türkiye’nin İlk Cumhurbaşkanı Kimdir ?Devamı YouTube Sarı Mikrofon Kanalında !#sarımikrofon #sarimikrofon #keşfet ♬ orijinal ses – Sarı Mikrofon
- Takipçi sayısı 100 bini aşan mavi tikli kanallar TRT 1, Show TV, TV8 ve Radyo 7‘ye ait. Bu son medya kuruluşu, 1300’den fazla paylaşımı ve takipçi başına beğeni sayısının yüksekliğiyle dikkat çekiyor. Haber Global, TRT Haber ve TRT World de TikTok’ta düzenli yayın yapan, görece yüksek etkileşime sahip haber kuruluşları arasında.
- Bu haber kuruluşları TikTok’ta çoğunlukla TV için hazırlanan içerikleri (haber bülteni, dizi vb.) paylaşıyor. TikTok’a özel olarak hikâyeleştirilmiş içerikler de zaman zaman dikkat çekiyor. Ancak genel olarak Türkçe TikTok’ta eğlence bol, özgün haber ise çok az.
- Bilgiye dayalı içeriklerle TikTok’ta geniş kitlelere ulaşabilen az sayıda örnek var. 199 takipçisiyle 14.200’ü aşkın beğeni alan Doğruluk Payı, taradığımız tüm kuruluşlar içinde “takipçi başına beğeni” oranı en yüksek olan. Bu beğenilerin büyük oranda şu videodan geldiği anlaşılıyor:
@dogrulukpayi Dünyada ortalama gıda fiyatları yıllar içerisinde çok da değişiklik göstermezken, #türkiye’de artmaya devam ediyor. #ekonomi #keşfet #enflasyon ♬ Lazy Sunday – Official Sound Studio
TikTok’ta en çok etkileşim alan gazeteciler
- TikTok’ta 100’ün üstüne içerik paylaşan Hürriyet ve ATV, mavi tikli kanalları olmasına rağmen görece düşük takipçi sayılarına sahip. Mavi tikli NTV‘nin de TikTok’ta tek bir paylaşımı bile yok. Sözcü bir hesap açmış ama paylaşım yapmamış görünüyor.
- Sabah, Habertürk, Cumhuriyet, Anadolu Ajansı ve Bloomberg, diğer platformlardaki görece yüksek etkileşimi TikTok’ta bugün itibarıyla alamıyor. Ensonhaber 250’den fazla içerik paylaşmasına karşın bugün itibarıyla TikTok’ta sadece 358 takipçi kazanabilmiş.
- Bireysel olarak gazetecilerin TikTok’taki varlığı da Twitter ve YouTube gibi diğer platformlara göre daha zayıf. 200’den fazla TikTok videosu paylaşan Fatih Portakal 212.500 takipçisi ve 1,7 milyon beğeniyle bu alanda lider. 1.300’den fazla TikTok videosu paylaşan Cüneyt Özdemir‘in de 187.200 takipçisi ve 2,2 milyon beğenisi var. Radyocular, magazinciler ve teknoloji tanıtımcıları da Türkçe TikTok medyasında kayda değer bir etkileşime ulaşabiliyor.
- ABD ve İngiltere’de olduğu gibi Türkiye’de de TikTok’ta teknoloji yayıncıları görece yüksek takipçi ve etkileşim sayılarına sahip görünüyor. Ancak bu iki ülkedekinin aksine Türkiye’de spor medyası henüz TikTok’ta pek etkin değil.
- Farklı bölgelerden birkaç yerel medya kuruluşunun TikTok’taki varlığını da inceledik. 4.765 takipçiyle 224.400 beğeni alan Suruç Gazetesi, bu alanda Doğruluk Payı’ndan sonra en yüksek oranla dikkat çekiyor. Buna bakarak TikTok’un yerel medyayı kitlelere ulaştırabildiği söylenebilir. Ancak İzmir’den Yeni Asır gibi, hesap açıp paylaşım yapmasına rağmen TikTok’ta henüz etkili olmayan yerel gazeteler de bol. Genel manzara yerel medya için de geçerli görünüyor: TikTok’ta eğlence içeriklerinin erişimi ve etkileşimi yüksek, özgün haber ve katma değerli bilgi ise çok az.
@suruc_gazetesi♬ orijinal ses – Suruç Gazetesi
Ham verileri içeren tablo aşağıda… TikTok’taki Türkçe haber yayıncıları içinde bu tabloya eklenmesi gerektiğini düşündüğünüz kayda değer bir örnek varsa iletisim@journo.com.tr adresinden bunu bize bildirebilirsiniz.
Ek kaynaklar
- Çi̇çekli̇oğlu, A. Ş., & Ünal, R. (2021). Haber Üretimi ve Dağıtımı Bağlamında Tiktok Uygulaması Ne Vaat Ediyor? İlef Dergisi, 1-38
- Pinarbaşi, T. E., & Astam, F. K. (2020). HABERİN DÖNÜ(ŞÜ)MÜ: SOSYAL MEDYA GAZETECİLİĞİ PRATİKLERİ. 18.
- Reuters Institute for the Study of Journalism, Digital News Report 2021
- NTV Haber, TikTok’un en çok kullanıldığı ülkeler belli oldu
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – JOURNO’NUN TİKTOK KONULU DİĞER İÇERİKLERİ