Haber Yeni Medya

2017’nin gazetecilik, medya ve teknoloji trendleri

Reuters’in 2017 Gazetecilik, Medya, Teknoloji Trendleri ve Tahminleri – Dijital Haberler Raporu geçtiğimiz haftalarda yayımlandı. Nic Newman’ın editörlüğünü yaptığı raporda, teknoloji ve medyanın ilişkisi ile dijital haberlerin geleceği ele alınıyor. Rapordan önemli noktaları Journo okurları için derledik.

Reuters Dijital Haberler Raporu’na göre, 2017 yılında en çok konuşulacak konuların başında teknolojideki değişimin, kitlelere sunulan enformasyonun kalitesinde yarattığı etki ve bunun sonucunda demokrasinin nasıl dönüşeceği olacak. Donald Trump’ın başkanlığı ve Fransa ile Almanya’daki seçimlerin yeni iletişim mecralarının yükselişi ve geleneksel mecraların düşüşünü gözlemleyebileceğimiz önemli alanlar olması kuvvetle muhtemel.

Teknoloji platformlarının artmakta olan gücü ve büyüklüğü ile bunların nasıl regüle edileceği de popüler tartışma konuları arasında yer alacak. Ayrıca yapay zekanın, teknoloji tartışmalarının en önemli konusu olması bekleniyor.

Spesifik başlıklara bakacak olursak:

  • Post-gerçek tartışmaları sürecek, ‘yalan haberler’ (fake news) ve doğrulama (fact-check) kavramlarını sık sık duyacağız. Rapora göre 2017 yılında habercilik alanındaki en büyük sorun yalan haberler ve dezenformasyon.
  • Habercilik sektöründe küçülme devam edecek, gazetecilerin prekerleşmesi sürecek. Birçok gazete basılı yayına devam etmeyerek dijital baskıyla yayın hayatını sürdürmeye çalışacak.
  • Algoritmik şeffaflık, veri bazlı hedefleme ve teknoloji şirketlerinin bu alanlardaki gücü habercilerin odaklandığı başlıklardan olacak.
  • Yayıncıların Facebook Live’a verdiği önem azalabilir, zira ilk denemeler Live’ın sürdürülebilirlik ve gelire dönüştürülebilirlik bakımından çok da verimli olmadığını gösteriyor.
  • Medya şirketleri kullanıcılarını üye olmaya, giriş yapmaya daha çok zorlayacak. Böylelikle, daha çok veri toplayabilecek ve daha kişiselleştirilmiş içerik sunabilecekler.
  • Mesajlaşma uygulamaları ve chat bot’larda önemli yenilikler yaşanacak.
  • Sese dayalı ara yüzlerin kullanımı artacak. Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant ve benzeri kişisel asistanlarımıza emir vermek daha da olağan hale gelecek.
  • Audio ve podcast için büyük bir yıl olacak. Özellikle Facebook’un sosyal ve live audio formatlarını öne çıkarması oyunun yönünü değiştirecek.
  • Haber içeriklerinin mobil uyarılarla iletilmesi, haber platformları için öncelikli hale gelecek.
  • Yapay gerçeklik (VR) ve arttırılmış gerçeklik (AR) temelli deneysel işler göreceğiz ancak habercilik bakımından şimdiye kadar yapılanların hayal kırıklığı olduğunu hatırlatmakta fayda var.
  • Devletlerarası siber muharebeler devam ederken ve devletler ile bireyler arasında gözetim savaşı da artan bir etki ile sürecek.
  • Donald Trump’ın izinden giden birçok politikacı sosyal medyayı kendi gündemini dayatmak için kullanacak.

Dijital Haberler Raporu 142 öncü editör, CEO ve haberci ile yapılan anketlere dayanıyor. Orhan Şener tarafından özetlenerek çevrilen raporun orijinal metnine buradan ulaşabilirsiniz.

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten