Sağlık

Bizi bu sıcak havalar mahvetti

Güneş altında haber peşinde koşanlarla yıllık izninde plajda yatanların derdi ortak. Bu yakıcı sorunla nasıl baş edeceğiz, cevabı bu sayfada.

Sıcak yaz günlerinde, güneş çarpması ve sıcak kramplarından kalp krizi ve inmeye varan ciddi sağlık sorunlarına sıklıkla rastlanıyor. Özellikle gün boyu dışarıda, güneşin altında çekim yapmak zorunda kalan, haber takip eden ya da tatile giden gazeteci meslektaşlarımız dikkatli olmalı. Kalp, damar, şeker ve yüksek tansiyon hastaları, mümkün olduğunca serin yerlerde kalmalı, göğüs ağrısı, nefes darlığı, çarpıntı gibi belirtiler başlarsa, zaman kaybetmeden en yakın sağlık kuruluşuna başvurulmalı.

GÜNEŞ ÇARPARSA
Güneş çarpması hayati tehlike yaratabilecek önemli bir sağlık sorunu. Böyle bir durumunda kişiyi serin bir yere almak, yavaşça soğutmak ve sıvı takviyesi yapmak çok önemli. Kişinin bilinci açık ise tuzlu ayran içirilebilir ve buz ile kompres yapılabilir. Ancak algılama ve koordinasyon yeteneğinin kaybı, görme netliğinde bozulma, göz çukurlarının belirginleşmesi halinde acile gitmek şart.

TUZ TAKVİYESİ
Kol, bacaklar veya karında tuz kaybı nedeniyle görülen sıcak krampları da ciddi bir tehlike. Bu tür kramplar, kısa fakat tekrarlayıcı ve can yakıcı olabilir. Bu nedenle kramp durumunda hasta öncelikle serin bir yerde dinlenmeli. Dinlenme sonrası krampta azalma olmadıysa, 1-2 bardak tuz içeren sıvı alınmalı. Kramp girmiş kasa kesinlikle masaj yapılmamalı. Şapkanın ıslatılarak kullanılması serinleme açısından iyi görülebilir; ancak bunun sürekli yapılması doğru değil. Islak bir şapka ya da kıyafetle uzun süre rüzgâra maruz kalmak, “fibromiyalji” denilen kas ve iskelet sistemi hastalığına yol açabilir.


AMAN DİKKAT!
– Açık renkli, rahat ve bol, terlemeyi artırmayan kumaştan yapılmış giysileri tercih edin.
– Ağır ve yağlı yemeklerden kaçının, az ve sık aralıklarla, sebzeden zengin beslenmeye çalışın.
– Güneşin tepede olduğu 11-16 saatleri arasında dışarıda kalmamaya özen gösterin.
– Koruyucu kremler ve güneş gözlüğü kullanın.
– Alkol alıyorsanız dikkatli olun. Özellikle güneş ışınlarının dik geldiği öğle saatlerinde açık havada ve güneş altında alkol almayın.
– Yaz aylarında günlük sıvı ihtiyacı 3 litreye çıkar. Su içmeyi unutmayın.
– Soda ve maden suyuna mesafeli durun. Kontrolsüz tüketim tansiyonu yükseltir.
– Denize sabah ve akşam saatlerinde girin, kumda güneşlenmeyin.
– Klimanızı ideal sıcaklık 23-24 derece, nispi nem yüzde 40-50 arasında olacak şekilde ayarlayın.
– Yüksek tansiyon, şeker gibi kronik hastalıklarınız varsa ilaçlarınızı almayı ihmal etmeyin.

Sibel Bahçetepe

Sibel Bahçetepe