Acı gerçeği reddetmek artık imkansız. Yalnızca reklam gelirine dayanan dijital medyanın işi zor ve gittikçe de zorlaşıyor. Mashable ve benzeri platformlar içlerinde bulundukları modelin kriziyle baş etmeye çalışırken, duopol olarak adlandırılan Google ve Facebook ise kendi reklam işletmelerinin başarısının keyfini çıkarmaya devam ediyor. Peki sektörde neler oluyor?
NiemanLab’dan Ricardo Bilton 17 Kasım tarihinde yayınladığı bir yazıda dijital yayıncılık sektörünün krizine dair kimi verileri paylaştı. Her biri tek bir gün içerisinde gerçekleşen bir olaylar dizisini ele alan Bilton’un yazısına göre gün Oath’daki işten çıkarmalarla başladı. Bilton Digiday’den Lucia Moses’in haberine dayanarak The Huffington Post, AOL, Yahoo ve bazı reklam ürünleri içeren Verizon’un Oath isimli şirketinin, toplam personelinin %4’üne denk gelen 560 personeli işten çıkardığını söylerken, Haziran ayında Yahoo satın alma işlemini gerçekleştiğinde yapılan 2100 işten çıkarma işlemini hatırlattı.
Bilton’a göre günün bir başka kötü haberi iseWall Street Journal’da yer almıştı. Mashable kendisini Ziff Davis’e 50 milyon dolara satmayı kabul ettiği bildirilmişti . Mashable için bu 2016’daki değeri olarak gösterilen 250 milyon dolarlık toplama göre önemli bir kayıp olduğunu gösteriyordu. Bilton ayrıca Davis’in Mashable’ı alacağı söylenen bu düşük fiyatın, potansiyel alıcılar için dijital medyanın giderek belirsiz bir bahis olduğuna işaret ettiğini ifade ediyordu.
Worth pointing out: Mashable is still a great media startup story, started as a blog by a 19 year old in a small corner of Scotland, that became a cultural thing for a while. That is still a big achievement beyond monetary returns.
— Rafat Ali (@rafat) November 16, 2017
WSJ aynı zamanda hem BuzzFeed hem de Vice’in bu yılki gelir tahminlerini yakalayamayacağını yazıyordu. Vice’in kazançları, 800 milyon dolarlık hedefinin altına düşerken, BuzzFeed’in hedeflerinde ise %15 ile %20 arasında sapma gerçekleşecekti.
Vice & BuzzFeed are massively overvalued. Expect belt-tightening in the months ahead. https://t.co/HBFThREDqg
— Jeff Giesea (@jeffgiesea) November 16, 2017
Bu haberlere ek olarak geçen hafta yerel habercilerden de kimi kötü haberler gelmişti: DNAinfo tamamen kapanırken, Spirited Media çalışanlarını işten çıkarmıştı.
Bu tür kötü haberlerin birçok şekilde yorumlanabileceğini vurgulayan Bilton’a göre rasyonel olan yorumlardan biri reklamları işlerinin temel taşı olarak gören bu şirketlerin, özellikle algoritma değişiklikleriyle stratejide belirgin değişime neden olan büyük teknoloji şirketlerinin, özellikle de Facebook’un planlarına dair yaklaşımlarının tutmamış olmasıdır. Trafik için Facebook’a ve Google’a güvenen şirketler, yeni algoritmalar karşısında bir yandan çaresiz kalırken, öte yandan da Google ve Facebook’un dijital reklam harcamasına ilişkin yeni politikalarının da bu şirketleri yaraladığı düşünülüyor.
Haberlerle ilgili birçok Twitter kullanıcısı ve dijital medya profesyoneli de Google ve Facebook’un reklam politikalarındaki ve algoritma sistemlerindeki değişimi sorumlu tutuyor. Kimi kullanıcılar dijital haber odalarının bir tür gerileme çağına girdiiğini söylerken, kimileri de Facebook ve Google’ın egemenlik alanını genişlettiğini ifade ediyor. Hatta kimi kullanıcılar Buzzfeed’in gelir hedefinin altında kalmasının sonucunda kesilecek ilk gider kaleminin, Buzzfeed News ekibininki olacağını ifade ediyor.
Advertising conditions out there are rough for publishers unless you are G +FB …and we are *still* in positive economic growth. Systemic not cyclical decline https://t.co/AQ4HWFlp8O
— emily bell (@emilybell) November 16, 2017
We are not even in a recession yet. These structural declines are going to look like a freefall when that happens.
— Vijay Ravindran (@vijayravindran) November 17, 2017
always thought the problem with the BuzzFeed model is that serious news (which it has done a lot of) is not core and will be 1st thing overboard
— Ryan Chittum (@ryanchittum) November 16, 2017