Haber

Buzzfeed, Vice ve Mashable: Dijital yayınlarda değerler eriyor mu?

2016 yılında değeri 250 milyon dolar olarak görülen Mashable'ın Ziff Davis'e 50 milyon dolar karşılığında satılacak olması akıllara aynı soruyu getirdi: Dijital yayınların değeri eriyor mu?

Acı gerçeği reddetmek artık imkansız. Yalnızca reklam gelirine dayanan dijital medyanın işi zor ve gittikçe de zorlaşıyor. Mashable ve benzeri platformlar içlerinde bulundukları modelin kriziyle baş etmeye çalışırken, duopol olarak adlandırılan Google ve Facebook ise kendi reklam işletmelerinin başarısının keyfini çıkarmaya devam ediyor. Peki sektörde neler oluyor?

NiemanLab’dan Ricardo Bilton 17 Kasım tarihinde yayınladığı bir yazıda dijital yayıncılık sektörünün krizine dair kimi verileri paylaştı. Her biri tek bir gün içerisinde gerçekleşen bir olaylar dizisini ele alan Bilton’un yazısına göre gün Oath’daki işten çıkarmalarla başladı. Bilton Digiday’den Lucia Moses’in haberine dayanarak The Huffington Post, AOL, Yahoo ve bazı reklam ürünleri içeren Verizon’un Oath isimli şirketinin, toplam personelinin %4’üne denk gelen 560 personeli işten çıkardığını söylerken, Haziran ayında Yahoo satın alma işlemini gerçekleştiğinde yapılan 2100 işten çıkarma işlemini hatırlattı.

Bilton’a göre günün bir başka kötü haberi iseWall Street Journal’da yer almıştı. Mashable kendisini Ziff Davis’e 50 milyon dolara satmayı kabul ettiği bildirilmişti . Mashable için bu 2016’daki değeri olarak gösterilen 250 milyon dolarlık toplama göre önemli bir kayıp olduğunu gösteriyordu. Bilton ayrıca Davis’in Mashable’ı alacağı söylenen bu düşük fiyatın, potansiyel alıcılar için dijital medyanın giderek belirsiz bir bahis olduğuna işaret ettiğini ifade ediyordu.

WSJ aynı zamanda hem BuzzFeed hem de Vice’in bu yılki gelir tahminlerini yakalayamayacağını yazıyordu. Vice’in kazançları, 800 milyon dolarlık hedefinin altına düşerken, BuzzFeed’in hedeflerinde ise %15 ile %20 arasında sapma gerçekleşecekti.

Bu haberlere ek olarak geçen hafta yerel habercilerden de kimi kötü haberler gelmişti: DNAinfo tamamen kapanırken, Spirited Media çalışanlarını işten çıkarmıştı.

Bu tür kötü haberlerin birçok şekilde yorumlanabileceğini vurgulayan Bilton’a göre rasyonel olan yorumlardan biri reklamları işlerinin temel taşı olarak gören bu şirketlerin, özellikle algoritma değişiklikleriyle stratejide belirgin değişime neden olan büyük teknoloji şirketlerinin, özellikle de Facebook’un planlarına dair yaklaşımlarının tutmamış olmasıdır. Trafik için Facebook’a ve Google’a güvenen şirketler, yeni algoritmalar karşısında bir yandan çaresiz kalırken, öte yandan da Google ve Facebook’un dijital reklam harcamasına ilişkin yeni politikalarının da bu şirketleri yaraladığı düşünülüyor.

Haberlerle ilgili birçok Twitter kullanıcısı ve dijital medya profesyoneli de Google ve Facebook’un reklam politikalarındaki ve algoritma sistemlerindeki değişimi sorumlu tutuyor. Kimi kullanıcılar dijital haber odalarının bir tür gerileme çağına girdiiğini söylerken, kimileri de Facebook ve Google’ın egemenlik alanını genişlettiğini ifade ediyor. Hatta kimi kullanıcılar Buzzfeed’in gelir hedefinin altında kalmasının sonucunda kesilecek ilk gider kaleminin, Buzzfeed News ekibininki olacağını ifade ediyor.

Etiketler