ABD’de ticari amaçla drone kullanımı Ağustos 2016’da yasallaştı ve bir sene içinde 60 bin kişi Amerikan Havacılık İdaresi’nin (FAA) eğitimine katılarak sertifikasını aldı. Tabii bu yeni düzenleme gazetecilere de kapıyı araladı. Josh Benson’ın Poynter’da yayınlanan makalesinde, yerden kumandalı hava araçlarının gazetecilerin giremediği yerlere nasıl girdiğinden bahsediyor.
Florida’da Irma Kasırgası sırasında drone’unu kullanan foto muhabir Brian Emfinger, Josh Benson’a sadece beş dakika içinde yerle bir olmuş evleri görüntüleyebildiğini, 15 dakika içinde de ilk tweet’ini atabildiğini söylüyor. Oysa, Emfinger 2014’te, Arkansas’ta yine bir kasırga sonrası görüntü almak için drone’unu uçurduğunda, ulusal basına manşet olmuştu. O dönem drone’un gazetecilik dâhil tüm ticari amaçlarla kullanımı tartışmalı bir konuydu. Amerikan Havacılık İdaresi (FAA) video hakkında derhal soruşturma başlatmış, Emfinger drone’u profesyonel amaçla kullanmayı bırakmıştı, ta ki yasallaşana dek.
Benson’a göre, bu küçük insansız hava araçları, haber merkezlerinin afet olaylarını haberleştirme şeklini değiştirdi.
Drone ucuz ve avantajlı
CNN’in ABD’de drone gazeteciliğinin yasallaşmasına günler kala kurduğu CNN AIR’in (CNN Aerial Imagery and Reporting) yöneticilerinden Greg Agvent Poynter’a yaptığı açıklamada Harvey, Irma ve Maria kasırgalarının “insansız hava araçlarının habercilikte kullanılması adına belirleyici” olduğunu söyledi.
Benson ‘nedeni olduça basit’ diyerek ekliyor: “Drone’lar ucuz görüntü elde edebilme imkânı tanıyor, ayrıca yerden yakalanamayacak görüntülere erişim sağlıyor”.
10 yıl önceki imkânların ise çok daha farklı olduğuna dikkat çekiyor:
“Andrew P.Scott 2005’te Katrina Kasırgası körfez kıyısını vurduğunda The Dallas Morning News’te çalışıyordu. Gazete bir helikopter tuttu ve günlerce New Orleans semalarından bildirdi, tarihi kasırga sonrasını belgeledi. Helikopterin faturası ise neredeyse altı rakamlıydı”.
Şimdilerde USA Today Network’ün insansız hava sistemleri operasyonlarının direktörü olan Scott, Poynter’a yaptığı açıklamada “Çok önemli haberdi. Pulitzer kazandık bu yayınımızla, ama tek bir haber için inanılmaz büyük para harcandı” diyor.