Yeni Medya

Facebook Instant Articles partnerlerini kaybetmeye devam ediyor

Tow Center'ın araştırmasına göre, Facebook'un Instant Articles için ilk aşamada yola çıktığı ortaklarının yarısından fazlası artık Instant Articles biçimini kullanmıyor.

Facebook’un Mayıs ve Ekim 2015’te orijinal ortaklar olarak tanımladığı 72 yayıncı esas alınarak yapılan araştırmada 17 Ocak 2018’de Facebook sayfalarına gönderilen 2,308 içerik ele alındı ve bu yayıncılardan 38 tanesinin bir tane dahi Instant Articles içeriği yayınlamadığı ortaya çıktı. Buna rağmen Facebook’un açıklamasına göre ise Instant Articles kullanım trendi her geçen gün yaygınlaşıyor.

Tow Center ise araştırma sonucu elde ettiği verileri kamuoyuyla paylaştı. Buna göre genel olarak, incelenen 72 sayfadan 38’i – yayıncı örnekleminin yüzde 54’ünü – tek bir Instant Articles yayınlamadı. Başka bir deyişle, Instant Articles için Facebook’un ilk aşamada ortak seçtiği yayıncıların yarısından fazlası bu biçimi kullanmadı. Kalan yayıncılardan altı tanesi ise bağlantılarının dörtte birinden azını Instant Articles olarak biçimlendirdi.

Facebook’ta başlangıç aşamasında ortak olup, araştırmanın esas aldığı süreç içerisinde Instant Articles makalesi yayınlamayan yayınlar ise şunlardı: Billboard, Brit + Co, CBS News, CBS Sports, Cosmopolitan, Country Living, Curbed, E! News, Eater, Entertainment Weekly, Fox Sports, Good Housekeeping, The Guardian, Harper’s Bazaar, Hollywood Life, The Hollywood Reporter, Marie Claire, moviepilot.com, National Geographic, NBA.com, NBC News, The New York Times, The Onion, People, Polygon, Racked, Recode, Refinery29, Rolling Stone, SB Nation, Seventeen, UPROXX, Us Weekly, Variety, The Verge, Vox, The Washington Post, and The Weather Channel.

CJR’den Pete Brown’a göre; liste tarandığında sadece eski yayıncıların veya The New York Times gibi abonelik tabanlı satış mağazalarının değil, aynı zamanda dijital yerlilerin de Instant Articles’tan uzaklaştığı ortaya çıkıyor. Bu eğilim, insanların web sitelerine gelmesinin yayıncılarca daha fazla istendiği şeklinde yorumlanıyor. Araştırma kapsamında analiz edilen 2,308 bağlantıdan, 1,491’inin (yaklaşık üçte ikisinin) yayıncıların ana sayfalarına gittiği, 817 tanesinin ise Instant Article olarak kaldığı belirtiliyor.

Instant Articles’a ne olacak?

Instant Articles, abonelik tabanlı satış mağazaları için düşük parasal para kazanma, sınırlı kullanıcı verisi ve biçimlendirmeyle ilgili sınırlılıklar nedeniyle eleştiriliyor. Bununla birlikte, yeni veriler ortaya çıkıyor olsa bile, Instant Arti başarısız bir ürün olduğu düşünülüyor, zira Facebook sadece son altı ay içinde yüzde 25’in üzerinde büyüyen Instant Articles’ı kullanan dünyadaki 10.000 yayıncıyla övünürken büyük yayıncılar platformu terk ediyor ve bu da Facebook’un kaliteli içerik ve yalan haber gibi konularda kendisine yöneltilen oklar konusunda daha kırılgan hâle gelmesine yol açıyor.

Instant Articles’ın amacı neydi?

Instant Articles projesi, Mayıs 2015’te başlatılırken, Facebook yeni girişimini yayımcılara, platformu aracılığıyla okurla buluşan gazetecilikten para kazanmalarına yardımcı olmak için bir araç olarak sunmuştu. Instant Articles’ın, yavaş mobil web sitelerinin sorununu çözeceği iddia ediliyordu. Yayıncılar, makalelerini Facebook’un sunucularında barındıracak ve doğal olarak platforma postalamak zorunda kalacaklarmış gibi görünse de, ölçek, katılım ve gelir anlamında, Facebook’un uygulamasıyla yıldırım hızında yüklenen mobil içerikler sunmuş olacaklardı.

Kaynak: Columbia Journalism Review

Etiketler