Haber

Facebook’ta habere sandığımız kadar yer yok

ABD'de yapılan bir araştırmaya katılanların yarısı, Facebook akışlarındaki ilk 10 mesajda hiç haber görmediklerini söylüyor - üstelik bahsedilen haber kavramına ünlü dedikodulardan maç skorlarına oldukça hafif içerikler de dahil.

Son dönemlerde üzerine en çok konuştuğumuz konulardan biri olan Facebook zaman akışının haberlere ve bireysel içeriklere ilişkin konumu arasındaki farka ilişkin bir araştırma daha yapıldı.

NiemanLab’e katkı sunan isimlerden Shan Wang tarafından yapılan araştırmanın sonuçları yine NiemanLab’de paylaşıldı. ABD’de yaşayan ve 18 yaş üstü 402 kişinin gönüllü olarak araştırmacıya ilettikleri zaman akışlarının görüntüleri üzerinden yapılan araştırmanın temel amacı Facebook’un mevcut algoritmasının haberlere verdiği değeri ölçmekti.

Araştırmadan çıkan kimi temel sonuçlar şöyle:

Araştırmaya katılanların yarısı ilk 10 mesajda hiç haber görmemiş. Bir diğer yüzde 23 ise sadece bir adet haber içeriği görmüş. Yüzde on altılık kesim iki görürken, 402 kişiden yalnızca bir kişinin zaman akışındaki içeriklerin çoğu (10 içerikten 8’i) haber içeriğiydi.

Paylaşılan içeriklerin konuya göre yoğunluğuna ilişkin bir grafik.

Breitbart News ve LifeZette gibi partizan olarak tanımlanan organizasyonların da yayınlarının haber olarak değerlendirildiği araştırmada, Buzzfeed içerikleri ile Buzzfeed’in haber içerikleri de ayrıştırıldı. Aynı şekilde tutarlılık sağlanması için New York Times’ın yemek tarifi videoları da tıpkı Buzzfeed’in yemek videoları gibi kapsam dışında sayılmış.

İşlenmemiş veri havuzuna da ulaşılabilen araştırmada yalnızca ilk 10 Facebook Feed içeriğinin ele alınmasının sebebi olarak ise bazı araştırmaların 10 içerikten sonra insanların okumayı bırakması sonucunu vermesi gösteriliyor.

Shan’in araştırmadan çıkarımı ise şöyle: Milyonlarca insan bazı haber mesajlarını arada bir görüyor olabilir. Ancak geri kalan kitle için ana ekranlarını dolduran şey, haber hikayelerini üreten endüstride çalışanlar olarak bizik düşündüğümüzden çok daha az haberden oluşuyor. Sonuçta, Facebook da zaten haber akışında aile ve arkadaşların paylaşmanın öncelikli olduğu gerçeğini tamamen gizlemiyor. Shan’e göre haber endüstrisinde çalışan ya da bu konu üzerine kafa yoranların Facebook’un kendilerine dost ve onları öne çıkaran bir mecra olduğuna dair algıya fazla kapılmaması gerekiyor.

Etiketler

Journo E-Bülten