Söyleşi

En iyi logolar: Ressamlara en beğendikleri yayıncı logolarını sorduk

Üç ressama en beğendikleri gazete, TV, dergi ve yayınevi logolarını sorduk. Yanıtlar, yayıncı logoları söz konusu olduğunda da zevklerin ve renklerin tartışılmayacağını gösterircesine çeşitli… Ressamların genelde tipografi ağırlıklı logoları tercih etmesi de dikkat çekici.

Ressam Nihal Martlı, en sevdiği gazete logosu için Fransa’dan Le Canard enchaîné’ı işaret ediyor (üstte). “Bu logoyu beğenme sebebim; gazetenin satirik, ironik duruşunu çok iyi ifade etmesi ve esprili olması” diyor.

Ressam Orhan Çelik’in tercihi ise Türkiye’den, ama artık var olmayan bir gazete: Radikal. Çelik, mavi üstüne beyaz yazılı logonun yanındaki kuş görseline de dikkat çekerken “Diğer gazetelere göre daha ön plana çıkıyordu bu tasarım” ifadesini kullanıyor.

Ressam Beyza Boynudelik’in en sevdiği gazete logosu, Türkiye’den BirGün, dünyadan ise Londra merkezli Daily Telegraph. Spor gazetelerine gelince tercihi, Fanatik. 

Orhan Çelik spor gazeteleri içinde AMK’nin logosunun dikkat çekici olduğunu vurgularken  Martlı ise yine Fransızca medyaya atıfla şunları söylüyor:

  • L’Equipe’in logosunu beğenme sebebim, genelde spor gazetesi logolarının çiğ renklerle, kitsch ve olabildiğince dikkat çekmeye yönelik hazırlanırken, bu gazetenin logosunun sadeliği, bir yandan da italik fontlarıyla bir çeşit hız duygusu ve sportif ruhu içinde barındırması…

Yazı tipleri: Le Monde, New York Times, Cumhuriyet

Tipografiye girmişken Martlı’nın en sevdiği yazı tipini de aktaralım:

  • Le Monde gazetesi için Jean-François Porchez’nin Times New Roman ve Garamond’u baz alarak tasarladığı Le Monde fontu… Bu fontu beğenme nedenim, bana geçmişte gazetelerin matbaada manuel olarak basıldığı dönemi anımsatması, nostaljik olması.

Çelik Türkiye medyasındaki yazı tiplerinin hepsinin birbirine benzemesinden şikâyetçi. Bu yüzden o da dünya medyasına dönüyor ve New York Times’ı seçiyor. 

New York Times, 24 Mayıs 2020 tarihli sayısının birinci sayfasında hiç görsel kullanılmayarak modern çağda kendisi için bir ilke imza atmıştı. Manşetin başlığında NYT Cheltenham, gövde metinde ise NYT Imperial fonları kullanıldı.

Manşette özel bir yazı tipi, başlıklarda genellikle NYT Cheltenham ve gövde metinlerinde ise NYT Imperial yazı tipini kullanan bu gazetenin, “sıkıcı” da olsa diğer yayınlardan farklı göründüğünü vurguluyor Çelik. Türkiye’den tercihi ise Cumhuriyet.

Boynudelik’in gazetelerde kullanılan yazı tipleri konusunda tercihi net: Libre Franklin

Haber siteleri: NBC, Odatv, Diken, BBC

Haber sitelerine gelince Nihal Martlı’nın favori logosu NBC News, Orhan Çelik’inki Odatv, Beyza Boynudelik’inki ise Diken ve BBC Türkçe.

TV: ID X, Star, Kanal D

TV logolarında Martlı, ID X – Investigation Discovery logosunun “sade ama tansiyon barındırdığını, genelde gerçek suçların ele alındığı programlarının doğasına uygun tasarlandığını” vurguluyor.

ID’nin eski (solda) ve yeni logosu

Çelik, Star TV’nin logosunu anarken “Belli bir renk skalası üzerinden gittiği için ilgimi çekiyor” diyor: “Formlar var mesela logoda. Soyut resim gibi. Resimsel bir lezzet alıyorum açıkçası.”

Boynudelik’in tercihi ise Kanal D’nin logosu.

Radyo logoları: Açık Radyo, Pal FM, Kafa, 45’lik

Peki, üç ressam hangi radyo logosunu beğeniyor?

Nihal Martlı: Açık Radyo. Bu logoyu beğenme sebebim bir konuşma çizgisi ile ve tırnak içinde “Açık Radyo” yazılması ile radyonun yayın akışında müzikten ziyade diyaloga yer verildiğini çok sade biçimde ifade etmesi.

Orhan Çelik: Pal FM diyorum. Logolarındaki iki ton yeşil bana doğayı hatırlatıyor. Mesela güzel bir günde, orman yolunda giderken bir şarkı açıyorsunuz ve doğanın içinde giderken dinliyorsunuz. Bana böyle bu tarz hayal kurdurdu o logo.   

Beyza Boynudelik: Kafa Radyo ve 45’lik, ikisini de beğeniyorum.

Soldan sağa: Nihal Martlı, Orhan Çelik ve Beyza Boynudelik. (Nihal Martlı’nın fotoğrafı: Murat Durusoy)

Dergi logoları: OT, New Yorker, Vogue, Nokta

Ya dergi logoları?

Nihal Martlı: OT dergisinin esprili logosu kapakta yer alan portrelerle birleşince hem pop hem de renkli bir dünyaya götürüyor beni, beğeniyorum.

Orhan Çelik: Yabancılardan The New Yorker. Kapakları da çok hoşuma gidiyor, inanılmaz iyi. Bizden de OT dergisinin logosu ilgimi çekiyor. Turuncu renk üstüne yazıyı siyah olarak bindirmeleri hoş. 

Beyza Boynudelik: Vogue, ikinci sırada ise Nokta dergisi.

Yayınevi logoları: Can, Yapı Kredi, Kırmızı Kedi, Penguin

Üç ressama son olarak yayınevi logolarını soruyoruz. 

Martlı, “çocukluğumdan beri değişmeyen kalp şeklindeki logosu” diyerek Can Yayınları’nı zikrederken “Edebiyatın hayatımızda can alıcı bir nokta olduğunu düşündürüyor bana; yine sade ve anlamlı” diye açıklıyor bu seçimi.

Boynudelik de önce Can Yayınları’nı söylüyor, yanına Yapı Kredi’yi ekliyor. Çelik’in seçimleri ise farklı:

  • Bizden Kırmızı Kedi Yayınevi’nin logosunu beğeniyorum. Yabancılardan ise Penguin’i… Sanırım hayvan profili kullanmalarından dolayı. Bir de isimleri çok hoş. Renkleri de öyle tabii. Kırmızı ve turuncu. Fark ettim de, renkli olan şeyler daha çok ilgimi çekiyor…

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – DİJİTAL MEDYADA YENİ TASARIM RÜZGÂRI

Emre Altun Kahoğlu

1997 Kocaeli doğumlu. Arel Üniversitesi Gazetecilik bölümü son sınıf öğrencisi.
Kültür-sanat muhabiri adayı.

Journo E-Bülten