Can çekişen insanları çekmekle başlıyor mesleğe. ‘iyi bir açıdan’ çekemediği için ilk denemelerinde başarısız oluyor. Ama etrafta kimseler yokken, cesetlerin yerini bile değiştirerek kendisine en güzel kadrajı hazırlamayı bilecek, günü geldiğinde. Giderek, polisi yönlendirerek çatışmanın çıkacağı mekânı belirlemeye, hatta kimin ölüp kimin yaşayacağına karar vermeye başlıyor. Madem haber, tansiyonu hep yüksek bir gerilim filminden başka bir şey değil, öyleyse birinin senaryoyu da üstlenmesi gerek.
Gece Vurgunu’nun kahramanı meslekten haberci değil. Ortalıkta “ne iş olsa yaparım abi” diye dolanan kahramanımız Louis Bloom’un aklına bile gelmez gazetecilik. Ama bir gece yol ortasında kaza yapmış bir arabanın etrafına toplanan kameraları ve koşturan habercileri görünce, bu reyting yarışının tam kendine göre olduğunu kavrayıveriyor. Amaç reytingse, o da gerilim ve kan gerektiriyorsa, haberle, gerçekle, kamu yararıyla hiç vakit kaybetmeden sadece bunun peşine düşmemek için sebep ne ola ki? Geçen senenin ilginç filmlerinden Gece Vurgunu seyircisini burada çarpıyor.
Gazetecilik etiğini sorgulayan, hatırlatan, tartışan epeyce filmden söz edilebilir, Gece Vurgunu’nun enteresan yanı, o tartışmaya hiç girmemesi. Olaylar zaten etiğin çoktan rafa kalktığı yerde başlıyor, onun için birkaç tereddüdün sonu “Biz bu mesleğe bunun için mi girdik” nutuklarına varmıyor. Film, etiği unutan, vazgeçen, niyeti bozan birilerinin hikayesi değil. “Halk bunu istiyor” patırtısı da yok o yüzden. Reytingin kanlı canlı olanla kazanılmasını meşrulaştırmaya çalışmıyor kimse. İş, iştir çünkü. Abartılı olmaktan çok, tanıdık.
Suç filmlerinin senaristi Dan Gilroy’un yazıp yönettiği ilk filmi, Oscar ödüllerine en iyi senaryo dalında aday olmuştu. Aldığı ödüllerde ise, başroldeki Jake Gyllenhaal’un etkileyici oyunculuğunun payı büyük.
KÜNYE
Orjinal adı: Nightcrawler
Yönetmen: Dan Gilroy
Oyuncular: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton, Riz Ahmed
Senaryo: Dan Gilroy
Süre: 117 Dk.
Yapım: ABD – 2014