Haber

Hakaret mi, teşvik mi: Fotomuhabir Barbie

Oyuncak devi Mattel, dünyanın en ünlü dergilerinden National Geographic ile işbirliği kapsamında ‘fotomuhabir Barbie’yi piyasaya sürdü. 15 dolara satışa sunulan yeni Barbie’yi kadınlara ve gazetecilere hakaret olarak görenler de var, çocukları bu mesleğe teşvik edeceğini savunanlar da.

ABD merkezli Mattel, ilkini 1959’da tanıttığı Barbie beyapbekleri nedeniyle yıllardır eleştiriliyor. Gerçekçi olmayan bir vücut imajını kız çocuklarının zihnine yerleştirmek ve aşırı tüketimi teşvik etmek bu eleştiriler arasında. Bir başka eleştiri ise Barbielerin toplumun çoğulcu yapısını yansıtmaması.

Bu son eleştiriye cevap verebilmek için Mattel bir süredir arayış içindeydi. Yıl başından itibaren bu kapsamda yeni Barbie bebekleri piyasaya sürüldü. Yürüme engelli Barbie bunlardan biriydi. Ayrıca güçlü kadının rol modeli olarak görülen ve aralarında Meksikalı ressam Frida Kahlo’nun da bulunduğu bir dizi Barbie tanıtıldı.

Mattel son olarak National Geographic ile anlaşma yaptı. Bu hafta 15 dolara satışa sunulan yeni Barbie, bir fotomuhabir. 3-7 yaş arası çocukları hedefleyen bu Barbie, fotomuhabir yeleğinin üstündeki “National Geographic Derneği” rozetiyle görülüyor. Kutudan minik birer DSLR fotoğraf makinesi, National Geographic sayısı ve yavru aslan da çıkıyor.

Bebek mi, kariyer mi?

“Kariyer” serisi kapsamında böcekbilimci, vahşi doğa koruyucusu, astrofizikçi ve deniz biyoloğu gibi bir dizi Barbie daha yakında raflardaki yerini alacak.

Fotomuhabir Barbie’nin çocukları gazeteciliğe teşvik edeceğini savunanlar var. Sosyal medyada ilk gelen yorumlara göre bir başka grup ise klişe imgelerle dolu bir oyuncağın bu amaca hizmet etmeyeceği görüşünde. Hatta bunu mesleğe ve kadınlara hakaret olarak görenler bile mevcut. İşi espriye vuranlar ise fotoğraf makinesinin “eski moda görünmesini” eleştiriyor ve “iPhone 3 ile bile daha iyi fotoğraf çekersin” diyor.

Ne olursa olsun dünyanın en çok satan oyuncaklarından Barbie’nin 60 yılda şekillenen imajını tek bir seri ile değiştirmek zor görünüyor.

İzmir Ekonomi Üniversitesi’nden Seçil İçke’nin 2013 tarihli yüksek lisans tezi kapsamında 100 kişiyle Türkiye’de bir anket yapılmış ve “Barbie gerçek bir insan olsa, hangi faaliyetlerde bulunurdu” diye sorulmuştu. Erkeklerin yüzde 97’si, kadınların yüzde 93’ü “Kişisel stili ve bakımıyla uğraşırdı” cevabını verdi. “Meslek hayatında ilerlerdi” diyenlerin oranı ise erkeklerde yüzde 14, kadınlarda yüzde 25’te kaldı.

Journo

Journo

Yeni nesil gazetecilik sitesi. Gelişen haber üretim teknolojileri, gazetecilerin sorunları, medya ekonomisi ve gelir modellerine ilişkin gelişmeler Journo’nun öncelikli temaları.