Hallerimiz

Kameraman olmak: Haberin yükünü omuzunda taşıyanlar

Kilolarca yükle haber peşinde koşar, kimi zaman yer çekiminin sınırlarını zorlayarak en iyi görüntüyü yakalamaya çalışırlar. Televizyonun yakıtı görüntüyü toplayan ama kendileri 'görünmez' olan kameramanlarda sıra.

Medyada yapılan her iş ayrı ayrı kıymetlidir. Özellikle habercilik tam bir ekip işidir. Haber peşinde koşan muhabir, haberin montajını yapan kurgucu, haber bültenini yayına hazırlayan editör ve yönetmen… Her biri ekranınızda izlediğiniz iki, üç dakikalık haberleri yaratan kişilerdir. Bir de izlediğiniz o görüntüleri çeken kameramanlar var ki onlar da bu sektörün ağır işçileridir. Peki kameraman kimdir, ne iş yapar?

  • Kameraman televizyon haberciliğinin olmazsa olmazıdır.
  • Haber kanallarında kameramanlar; canlı yayın ve stüdyo kameramanı olarak ikiye ayrılır.
  • Kameraları adeta üçüncü kolları, gözleridir; bedenlerine yapışık olarak yaşarlar.
  • Kameraman en çok hırpalanan, tartaklanan, hor görülen kişilerin başında gelir.
  • Gittiği haberin detaylarına, röportaj yapılacak kişilerin kim olduğuna hâkim olmak zorundadır.
  • Koordineli çalışma, hızlı ve doğru karar verme yetisine sahip olabilmelidir.
  • Sizin ekranınızda sadece 2 dakika izlediğiniz o haber için soğukta, sıcakta ve hep konforsuz koşullarda kilolarca ağırlıkla saatler boyu beklemek zorundadır.
  • Toplumsal bir olayda herkes canının derdindeyken, kameraman en iyi görüntüyü yakalamanın peşine düşer.
  • En çok, habere gittiği muhabirle kavga eder. Çoğu kameraman, muhabirin, kendisini yönlendirmesine tahammül edemez.
  • Canlı yayın sırasında muhabirin ani ve emrivaki isteklerine sinir olur. Yayın sırasında tam en güzel görüntüyü yakalamışken, muhabirin, “kameraman arkadaşım şunu da gösterecek” demesiyle çileden çıkar.
  • Bazı kameramanlar, eğer habere çıktığı muhabir çömez ise, muhabire ‘küçük şakalar’ yapabilir: Röportajı mikrofonu kapalıyken yaptırmak, mesela. (Bu maddeyi okuyan kameramanlar kızmasın)
  • Bir kameramanın ağzından, “biz bugüne kadar kimleri yetiştirdik biliyor musun” cümlesi eksik olmaz.
  • Mesleki tecrübeleri artınca isyanları da artar ve iş seçme hakkını kendilerinde görürler.
  • Prodüktörlere ve kurguculara görüntü beğendiremez; istisnasız her kurgucudan, “kameraman hiç detay çekmemiş ya da netliği ayarlayamamış” gibi cümleler duyar.
  • Bir kameramanı en çok çektiği görüntülerin kullanılmaması çileden çıkarır. Saatlerce görüntü peşinde koşar, sonra bültende kendi çektiği görüntünün değil de ajanstan gelen görüntünün kullanıldığını görür. İşte bu bir kameramanın başına gelen en feci şeydir.
  • Bazen öyle bir şey yakalar ki o görüntü haberin tüm kurgusunu değiştirebilir.
  • Muhabirin haber atlatma derdi varsa, kameramanın da görüntü atlatma derdi vardır. En iyi görüntüyü yakalayabilmek için meslektaşları ile yarışır.
  • Her kameraman bir gurmedir! Sürekli sokaklarda, şehir dışında ve haber peşinde olduğu için en iyi yemek nerede yenir çok iyi bilir.
  • En şanssız kameraman ise sokak röportajına gönderilen kameramandır.
  • En nihayetinde, çoğu kameramanın gönlünde bir gün ‘yönetmen olma’ isteği yatar.

Gülin Küpelioğlu

İzmir Ekonomi Üniversitesi Medya ve İletişim/Habercilik bölümü mezunu. 2012 ve 2015 yılları arasında Habertürk TV'de program editörlüğü ve haber prodüktörlüğü yaptı. Kadir Has Üniversitesi İletişim Bilimleri yüksek lisans programını bitirdi. Kadir Has Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya Laboratuvarı'nda koordinatör olarak çalışıyor.

Journo E-Bülten