Haber Uncategorized

Koronavirüs ikinci zirveyi yaparken haberlere ilgi düştü, ama gazeteciliğe duyulan güven artıyor

Soldaki grafik, koronavirüsle ilgili İngilizce haberlerin sosyal medyadaki haftalık etkileşim sayılarını gösteriyor. Sağdaki ise ABD'deki günlük COVID-19 vaka sayısının haftalık ortalamasını. Özetle, vaka sayısı çok daha düşükken vatandaşların habere ilgisi çok yüksekti. Kaynak: Axios/Newswhip
Türkiye başta olmak üzere birçok ülkede yeni tip koronavirüsten kaynaklanan COVID-19 salgını, nisan ayındaki vaka sayılarını da aşarak ikinci dalgayı yükseltiyor. Buna karşın koronavirüsle ilgili haberlerin sosyal medyada yarattığı etkileşim, mart ve nisan aylarının çok altında seyrediyor. Yeni açıklanan bir rapor ise okurların salgın sürecinde gazeteciliğin değerini anladığını ve bu anlayışın kalıcı olduğunu vurguluyor.

ABD merkezli medya kuruluşu Axios’un, sosyal medya ölçüm platformu Newswhip ile yaptığı araştırmaya göre COVID-19 salgınında ikinci dalga büyüyor, ama okurların ve izleyicilerin ilgisi ve dikkati ilk dalgadaki kadar yoğun değil.

75 milyon sosyal medya etkileşimi analiz edilerek yapılan araştırma, haberlere ilginin martın başındaki en dip seviyeye gerilediğini gösteriyor. Haziranda ABD’de vakaların aniden patladığı günlerdeki geçici ilgi artışı sayılmazsa haberlere ilgi nisandan beri sürekli düşüyor.

COVID-19 vakalarının ve ölümlerinin hızla arttığı son iki haftada bile ABD medyasındaki haberler, kitlenin dikkatini ve ilgisini çekmedi. Axios’a göre sosyologlar, haberlerin sürekli kendisini tekrarlaması ve birçok medya kuruluşunun olaya sansasyonel bir şekilde yaklaşmasını buna gerekçe gösteriyor. Sosyolog Zeynep Tüfekçi de geçtiğimiz günlerde yayımlanan Recode Media podcastinde, “İnsanların medyaya pek güvenmediği bir ortam oluştu” demişti.

Gazeteciliğe artık daha fazla değer veriliyor

Buna karşın koronavirüs krizinin, gazetecilik açısından kalıcı bir kazanım yarattığını düşünenler de var. İngiltere’de birçok gazetenin ortaklaşa kurduğu Newsworks’ün “Habersiz Dünya” adlı yeni araştırması buna örnek gösterilebilir..

Rapora göre haber tüketicilerinin yüzde 66’sı, “küresel koronavirüs salgını başladığından beri gazeteciliği daha fazla takdir edip ona değer verdiğini” söylüyor. 35 yaş altı kitlede ise bu oran yüzde 77’ye çıkıyor.

‘Gazetecilik olmazsa demokratik toplum zarar görür’

Karantina öncesi ve sonrası dönemi kapsayacak şekilde dokuz ay boyunca İngiltere’den 15 medya kuruluşunun haberlerini okuyan 1.135 kişi üstünde yapılan ankete katılanların yüzde 70’i, “gazeteciliğin olmadığı bir dünyada demokratik toplumun zarar göreceğini” düşünüyor.

Araştırmada öne çıkan diğer beş bulgu ise şöyle:

  • Katılımcıların yüzde 70’i bugünlerde haberler konusunda İngiltere’deki gazetelere güvenilebileceği fikrinde.
  • Yüzde 82’lik bir kesim, gazetelerin, kendilerinin daha önce (sosyal medya gibi farklı kanallarda) görmediği haberleri sunarak bir çeşitlilik yarattığını söylüyor.
  • Yüzde 83, gazetelerin tüm kategorilerdeki gelişmeleri haberleştirdiği görüşünde.
  • Yüzde 80, gazeteler sayesinde olayları anladıklarını belirtiyor.
  • 35 yaş altı okurlar, bir haberi okuduktan sonra fikirlerini veya davranışlarını değiştirmeye, farklı yaş gruplarına kıyasla daha fazla eğilim gösteriyor.

Bu alanda Türkiye’de yapılan medya araştırmaları sonuçlandıkça, geçmişte olduğu gibi onları da aktaracağız.

Journo

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gelişen haber üretim teknolojileri, gazetecilerin sorunları, medya ekonomisi ve gelir modellerine ilişkin gelişmeler Journo’nun öncelikli temaları.

E-Posta Aboneliği