MediaShift’ten Damian Radcliffe, Ortadoğu’da sosyal ağ kullanımını incelediği raporu özetleyen bir yazı yayınladı. Yazıya göre Facebook, Ortadoğu sosyal ağ kullanımını domine etmeye devam ederken sosyal ağların sesli ve görüntülü arama özellikleri kritik faktörler olarak öne çıkıyor.
Radcliffe’in raporunun 10 maddelik özeti şöyle:
- Facebook önde gelen sosyal ağ olmaya devam ediyor. Bölgenin genelinde Facebook 136 milyon aylık kullanıcıya sahip. Kullanıcıların %93’ü cep telefonundan Facebook’a erişiyor. Etkin aylık kullanıcı sayısı 2012’den bu yana üç kat arttı.
- Katar’daki Northwestern Üniversitesi’nden alınan bilgiye göre, Whatsapp bölgedeki en popüler doğrudan mesajlaşma hizmeti durumunda. İncelenen altı ülkedeki WhatsApp kullanıcılarının% 93’ü uygulamayı günlük olarak kullanıyor.
- Yıllık ‘Arap Gençlik Araştırması’ kapsamındaki 16 ülkede, 18-24 yaşlarındaki genç Arapların % 62’si, WhatsApp’ı günlük olarak kullanmakta.
- Instagram kullanımı hem Suudi Arabistan hem de BAE’de hızla artmaya devam ediyor, son iki yılda pek çok pazarda görülen büyümeyi rahatça aşıyor. İnternet nüfusu içinde Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki Instagram kullanımı, 2014 yılında %38 iken 2016 yılında %60’a yükseldi. Suudi Arabistan’da %57’den %82’ye sıçradı. Araştırma ajansı Kantar TNS tarafından yayınlanan ‘Connected Life’ çalışmasına göre, küresel ortalama iki yıl önceki %24 oranından %42’ye yükseldi.
- Snapchat’ın Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri’nde iki yıl içinde üç kat artarak daha hızlı büyüdüğü görülüyor. Suudi Arabistan’da 2014-16 arasında kullanım oranı %24’ten %74’e geldi. BAE’de ise bu oran %15’ten %53’e çıktı. Global ortalama ise %12’den %23’e yükseldi.
- Mısır, Lübnan, Suudi Arabistan, Tunus ve Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki internet kullanıcılarının (yalnızca vatandaşların) araştırmasına göre Instagram, Twitter’ı geçti. Katar’daki Northwestern Üniversitesi’nden alınan veriler, bu piyasalarda Instagram kullanımının 2013-2016 yılları arasında %24 oranında arttığını gösteriyor. Bu arada, Twitter kullanıcılarının sayısı son bir yılda %12 düşüşle %17’ye geriledi. Ancak, mikro sosyal ağ, haber kullanımı için en popüler sosyal kanal olmaya devam ediyor.
- Arap gençlerin yarısından fazlası (%52) Facebook’taki arkadaşlarıyla haber paylaşıyor. (yıllık artış %11) 18-24 yaşlarındaki genç Arapların yalnızca %17’si gazeteleri haber kaynağı olarak kullanıyor. 2011’de Arap gençlerin neredeyse üçte ikisi (% 62) gazeteleri haber alışkanlıklarının bir parçası olarak kullandığını iddia ediyordu.
- YouTube, 500’den fazla ikonik Arap televizyon dizisi içeren Mosalsalat adlı yeni bir kanal açtı. Bu hub, bölgede üretilmiş 7000 saatten fazla içerik sunuyor. 1962 yılına kadar giden yapımlar, hem tür hem de ülke bazında aranabiliyor.
- Mısır, Ürdün, Libya, Yemen ve Cezayir’deki kullanıcılar için YouTube mobil uygulaması üzerinde çevrimdışı bir görüntüleme modu da yaratıldı.
- İnternet servisleri yıl boyunca geçici veya kalıcı olarak sınırlandırıldı. Türkiye’de popüler hizmetler Mart, Temmuz ve Kasım aylarında engellendi. Fas’ta Skype, Viber, Tango, WhatsApp ve Facebook Messenger hizmetlerini bloke edildi. Temmuz ayında BAE, VPN kullanımını yasaklayan yeni bir yasa çıkardı. Eylül ayında Suudi Arabistan, Line uygulamasını da engellenen hizmetler listesine ekledi.