Bir hijyenik ped markası, bu ürünün bazı marketlerde gazete kağıdına sarılmasını, haberlerin kullanıldığı yeni bir ambalajla eleştirdi. “Utancı ortaya çıkar” (Uncover the Shame) sloganlı videoda insanlara utanç vermesi gerekenin ped değil, kadına şiddetten ücret eşitsizliğine dek Türkiye’nin bu alandaki gerçekleri olduğu vurgulanıyor.
Hijyenik ped de dâhil kişisel bakım alanında çok satan birçok ürünü piyasada bulunan ABD merkezli şirketin Türkiye’yi konu alan videosu İngilizce yayımlandı. Video, sosyal medyada bir günden kısa sürede bir milyonu aşkın kez izlendi.
Kampanya kapsamında özel bir ambalaj hazırlandı. Bu ambalajın tanıtıldığı video, “Haberlerin kadına karşı şiddet, ayrımcılık ve haksızlık dolu olduğu bir toplumda hijyenik ped satmak utanç verici değildir” ifadesiyle başlıyor.
Türkiye’deki kadınların yaşadığı adaletsizliklere dair haber başlıklarının yer aldığı, gazete kağıdına benzetilen bu ambalajla kaplanan kısıtlı sayıda ürün, videoda söylenene göre İstanbul’da satışa çıktı.
Videoda ve ambalajda yer verilen haberlerde şu ifadeler yer alıyor:
Euronews: Türkiye cinsiyet eşitliğinde 130. sırada
BBC: Mecliste kadın milletvekili oranı yüzde 17
NTV: Yönetici pozisyonundaki kadın çalışan oranı yüzde 16,7
Doğruluk Payı: Türkiye’de 10 kadından biri okuma yazma bilmiyor
Habertürk: Kadın istihdam oranı erkeğin yarısı
Fufusworld.com: Kızlar hijyenik ped alamadıkları için okula gidemiyor
Vatan: Dünya genelinde ev işi yükü 2050’ye kadar kadınlarda
Sputnik: Kadınlar, erkeklerle ücret eşitliği için 217 yıl bekleyecek
Şirketten açıklama: Niyetimizi tam yansıtamadık
Videonun sosyal medyada yayımlanmasından ve bazı eleştireler de almasından sonra şirketten yapılan açıklamada bunun bir reklam olmadığı, “kapalı bir sektör etkinliği için özel olarak” tasarlanan bir kampanyayı anlatmak amacıyla yapılan başvuru kapsamında hazırlandığı vurgulandı. Açıklamada şöyle dendi:
“… mağaza içi kampanyası, Türkiye’de ve dünyada kadınların yaşadığı damgalanma, ekonomik kısıtlar nedeniyle hijyenik pede erişememe ve toplumsal cinsiyete dayalı şiddet de dâhil olmak üzere bazı ciddi sorunlara ışık tutmak amacını taşıyordu. Bu sorunlar nadiren tartışılıyor, genellikle utanç duygusuna dönüşüyor ve genç kızlar, kadınlar ve aileleri için hayat boyu karşı karşıya kalacakları konuları oluşturuyor. Fikrin uygulanmasında niyetimizi tam olarak yansıtamadığımızı görüyoruz ve herhangi bir yanlış anlaşılmaya sebep olduysa bundan dolayı da üzgünüz.”
🚺 “Utanç vermesi gereken hijyenik ped değil, kadına şiddetten ücret eşitsizliğine dek Türkiye’nin gerçekleridir.”
ABD merkezli şirket, utanmamız gereken haberleri yeni reklam kampanyasında yüzümüze çarpıyorhttps://t.co/e5gq9HpaBh pic.twitter.com/27ErxvJL3i
— Journo (@JournoComTr) October 24, 2019