Bilişim Video

Sahte videolar şimdilik haberleri değil pornografiyi etkiliyor

İllüstrasyon: MIT Technology Review
Sahte haber sorununu daha da derinleştirmesi beklenen “deepfake” videolar, yeni bir araştırmaya göre şimdilik neredeyse tamamen porno içeriklerle sınırlı durumda.

2017’den beri hayatımıza giren “deepfake” videolar yapay zeka teknolojisi ile örneğin videodaki bir kişinin yüzünün bir başka kişiye kolayca monte edilmesini sağlıyor. Bu videoların özellikle 2020 ABD Başkanlık Seçimleri öncesinde siyasi manipülasyon amaçlı sahte haberlerde de kullanılabileceğine dair kaygıları daha önce aktarmıştık.

MIT Technology Review dergisinde dün yayımlanan bir habere göre henüz korkulan olmadı. Sentetik medya içeriklerini saptamak için bir dizi araç sunan DeepTrace adlı şirketin son raporuna göre internette şu anda en az 14 bin 678 deepfake video var. Ancak bu videoların yüzde 96’sı pornografik içerikler.

Bununla birlikte, sayılardan çok niteliğin önemli olduğunu unutmamak gerekiyor. Çünkü tek bir sahte video gelecekte seçim sonuçlarını değiştirebilecek siyasi etkiler yaratabilir.

Uzmanların dikkat çektiği bir diğer nokta, pornografik içerikli deepfake videoların neredeyse tamamında kadın imgesinin kullanılması. Raporun yazarları, “Deepfake pornografisi özellikle kadınları hedef alıyor, onlara zarar veriyor” diyor.

İlk yasal düzenleme California’da

Dünyada deepfake videolara karşı bir yasal çerçeve oluşturmak yolunda ilk adımlar atılıyor.

California’da deepfake videoların nasıl kullanılabileceğini sınırlayan iki tasarı geçtiğimiz günlerde yasalaştı. Tasarılardan biri seçimden iki ay öncesine kadar bir siyasetçiyle ilgili kötü niyetli deepfake videoların üretilip dağıtılmasını yasaklıyor. Bazı hak savunucuları bu kadar geniş kapsamlı ve muğlak bir yasanın ifade özgürlüğüne zarar verebileceğini düşünüyor.

İkinci yasa ise vatandaşların, kendi rızaları dışında imgelerinin bir pornografik videoda kullanılması halinde yapımcıları dava edebilmesinin yolunu açıyor.

Film yapımcıları deepfake teknolojisini giderek daha fazla kullanıyor. Star Wars’da Leia karakterini canlandıran oyuncu Carrie Fisher, ölümünün ardından, serinin son filminde bu teknolojiyle canlandırılmıştı. ABD’de porno endüstrisinin önde gelen şirketlerinden Naughty America ise bu teknolojiyi kullanarak müşterilerini istedikleri sahneye yerleştirmeye başlamıştı.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – EN DERİN SAHTEKÂRLIK: DEEPFAKE 2020’YE DAMGA VURABİLİR

Journo

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gelişen haber üretim teknolojileri, gazetecilerin sorunları, medya ekonomisi ve gelir modellerine ilişkin gelişmeler Journo’nun öncelikli temaları.