Söyleşi

Spiegel Online CEO’su: Yeni bir abonelik modelinin tam zamanı

Spiegel Online CEO’su Jesper Doub, sadece Facebook’a yaslanarak yayıncılık yapanların başının büyük dertte olduğunu söylüyor. Kendisi Snapchat Discover’dan da şikâyetçi, ‘harcanan emeğe göre hiç de kârlı değil’ diyor. Doub’a göre yeni bir abonelik modeliyle para kazanmak gerekiyor.


Yayıncıların okuyucu-gelir modellerine yönelmesi üzerine görüşünüz nedir?
Gelir akışlarında çarpıcı bir değişim görüyoruz. Geleneksel görüntülü reklam işi şu an bir durgunluk döneminde ve programlı tekliflerin fiyatları aşağıya çekilme eğiliminde. Seçeneklerden biri, reklam anlayışını yeniden şekillendirmek ve yalnızca erişime (reach) odaklanmak yerine, marka güvenliğini öncelik alan yeni, cazip reklam paketleri sunmak. Ayrıca, daha fazla okuyucu gelirine erişebilmemiz için bir fırsat alanı görüyoruz. Abonelik modellerinin geleceğinin parlak olduğuna inanıyoruz ve Spiegel+ Reloaded adında ücretli bir içerik modeli geliştiriyoruz.

Ücretli dijital gazete denemeniz Spiegel Daily bu stratejinin bir parçası mı?
Bu yönde küçük bir test. Spiegel Daily, bizim için canlı bir laboratuvar ortamı gibi, ancak aynı zamanda para da kazanabileceğimiz bir ortam. Bu, ücretsiz erişebilen web sitemizle, basılı dergilerimize veya dijital kopyalarımızla ilgili olmayan içeriklerden oluşan yeni bir ürün. Bu tür ücretli bir dijital ürünü, bir uygulama yazarak değil Google AMP teknolojisini kullanarak test etmek istedik. Böylece platformlarda tek bir paylaşım alarak bitmeyecekti. Ürün, satış sayısı bakımından henüz istediğimiz yerde değil, fakat önemli bir şansımız var: Çok şey öğrendik ve bugüne kadarki satış sürecinde olumlu sürprizlerle karşılaştık.

Almanya medya pazarındaki duopol ile ilgili en büyük endişeler neler?
Duopolün gücü (Google ve Facebook kastediliyor) etrafında büyük bir tartışmamız var. Farklı medya şirketleri, bunu nasıl aşmak gerektiği ve platformlarla nasıl çalışmak istediklerine dair farklı yaklaşımlara sahipler. Ancak, çok fazla politika söz konusu. Çok şey değiştiren bir ekosistemde yaşıyorsanız, kendinizi uydurmalısınız. Sadece eski zamanlarınızı geri getirmek için ağlamanın faydası yok. Duopol ile çalışmanın yollarını bulmalıyız.

Teklif edilen yeni e-Gizlilik Sözleşmesi neden Alman yayıncıları GDPR’den daha fazla endişelendiriyor?
Yayıncılar için GDPR (AB Genel Veri Koruma Yönetmeliği), ev ödevinizi yapmak gibi bir konudur. Ancak reklamverenler ve pazarlamacılar GDPR ile daha fazla sorun yaşamaktadır. Ancak, e-Gizlilik Sözleşmesi, Avrupa’daki tüm ekosistem üzerinde büyük bir değişiklik anlamına gelecek. Yönetmeliğin yazıldığı yol çok genel. Kısacası, herkesin bir oturum açması gerekecek ve platformda yaptıkları her şey için yayıncıların kullanıcının rızasına sahip olması gerekecek. Bu küçük ve orta ölçekli oyuncular için oldukça büyük bir problem.

Bu düzenleme platformlar için ne anlama geliyor?
Reklam, para ve trafiği kayıtlı kullanıcılara çekecek, onları da öncelikle büyük dörtlüye. (Google, Facebook, Apple ve Amazon) Google ve Facebook’un bize “Kullanıcıları kaydettik: Web sitemize girişlerimizi kullanırsanız, [sizin adınıza] içeriği alabiliriz” diyerek bize yardım etmeye hazırlanıyor olduğundan şüpheliyim. Bunu yaparken kullanıcılarımızı platformlarına aktarmış olacaklar.

Duopol düzenlenmeli/denetlenmeli mi peki?
Mesele, platformların güvenilir bir haber kaynağını belirleyip belirleyemeyeceği. Bu kararı kim verebilir? İngiltere, Almanya, Fransa, İspanya’ya bakarsanız, profesyonel gazeteciliğin ortak bir tanımı olduğu için bu mesele daha kolay. Ancak Türkiye gibi ülkelere bakarsanız, hükümetin doğru gazetecilik konusundaki görüşleri tamamen farklıysa, bunu bir platform olarak nasıl değerlendirebilirsiniz? Bu ülkede hükümet görüşünün ne olduğuna mı bağlısınız? Bu yapılması zor bir şey.

Yayıncılar İngiltere’deki reklam dolandırıcılığını daha agresif bir şekilde ele almaya başlıyor. Almanya’da benzer kaygılar var mı?
Endişe artıyor. Reklam dolandırıcılığı son bir ayda çok arttı. Henüz programlı reklam oranımız çok yüksek olmadığı için bu Spiegel için büyük bir sorun değil. Ancak Almanya pazarının geneli için aynı şeyi söyleyemeyeceğim.

Para kazanma açısından Facebook sizin için işlevsel mi?
Avrupa’da, Facebook’dan kazandığı paradan memnun olan az sayıda yayıncı var, biri de biziz. Instant Articles üzerinde çalışıyoruz ve bundan ekstra para kazanıyoruz. Bu gelirimizin dörtte biri falan değil elbette ama yine de bir ek gelir. Facebook Journalism Project ile yakinen çalışıyoruz. Facebook’un fikirleri cazip gelmezse onlarla daha az şey yaparız ama cazipse daha fazlasını yaparız. Tamamen Facebook’a bel bağlayan bir yayıncıysanız başınız büyük dertte demektir.

Spiegel, geçen Mayıs ayında Snapchat Discover’da yayına başladı. Nasıl gidiyor?
Eh işte. Ürün performansından gerçekten memnunuz. Discover üzerinden ulaştığımız kitle kendi kanallarımıza göre daha genç ve daha kadın ağırlıklı. Ancak para kazanma açısından, hiç tatmin edici değil. Snap, yüksek kaliteli içerik ister ancak reklamların çoğunluğu programlı olarak satıldığından çok sayıda ucuz ve berbat reklam var. İşe yaramıyor. Bu konuda birkaç yayıncı ile aynı fikirdeyiz ve bunu değiştirmek için Snap ile açık görüşmeler içindeyiz.


Digiday tarafından yayımlanan bu söyleşi Sarphan Uzunoğlu tarafından Journo için Türkçeleştirilmiştir.