Haber

Yeni araştırma: ‘Yandaş habercilik kutuplaşmayı artırmıyor’

ABD’de yapılan yeni bir araştırmanın sonuçlarını değerlendiren akademisyenler, partizan haber kuruluşlarının toplumdaki kutuplaşmayı körüklemediğini savundu. Araştırmaya göre bu tür haber kaynaklarının gerçek dünyadaki etkisi çok düşük.

“Basın ve Siyaset” adlı uluslararası akademik dergide (The International Journal of Press/Politics) bu ay yayımlanan araştırma, “Partizan haberler kutuplaşma yaratmıyor: İzleme verisinden zamana yayılı kanıtlar” başlığını taşıyor.

ABD ve Avrupa merkezli akademisyenler Magdalena Wojcieszak, Sjifra de Leeuw, Ericka Menchen-Trevino, Seungsu Lee, Ke M. Huang-Isherwood ve Brian Weeks’in imzasını taşıyan araştırmada, toplam 1.207 kişiyle iki aşamalı panel çalışması yapıldı.

ABD siyasetinde liberal, muhafazakâr ve “merkezci” tutuma sahip katılımcıların bir yılı kapsayan ve 38 milyon web sitesi ziyareti içeren internet tarama geçmişleri bu araştırma süresince izlendi.

Araştırmacılar sonuçları özetlerken şu ifadeleri kullandı:

  • Birçok insan Amerika’daki kutuplaşmadan partizan haber kuruluşlarını sorumlu tutuyor… Bu araştırmada internet alan adlarını içeren geniş bir listeden haber kuruluşlarının sitelerini saptadık ve makine öğrenme yöntemiyle bu sitelerden yayılan siyasi haberlere kullanıcıların ne kadar maruz kaldığını ölçtük.
  • Sonuçlar, bu sitelerin ciddi bir etkisi olmadığını istikrarlı bir biçimde gösterdi. Partizan ve merkezci haber siteleri kutuplaşmayı artırmıyor. Yandaşlığın güçlü veya zayıf olmasının yahut kişinin Demokrat veya Cumhuriyetçi cephede yer almasının da bir etkisi yok.
  • Bu sonuçların, haberin “gerçek dünyada” sınırlı bir etkisi olduğu görüşünü desteklediğini savunuyoruz. Vatandaşların çevrim içi faaliyetlerinin ancak çok küçük bir bölümünü siyasi ve partizan haber hesapları barındırıyor. İzleme verimize göre bu oran %2’den düşük. Çoğu bireyin içinde bulunduğu genel bilgi ve iletişim ekolojisine bakılırsa bu tür haber kaynaklarının etkisi göz ardı edilebilecek kadar küçük.

Araştırmanın sadece ABD’yi kapsadığını hatırlatmak gerekiyor. İddialı başlığına rağmen kutuplaştırıcı haberlerin tüm etkileri makalede ayrıntılı olarak incelenmemiş. Oran olarak toplumun yüzde birkaç puanlık kısmına ulaşsa da, dijital içeriklerin gerçek dünyada bir kar topu etkisi yaratabildiği sonucuna varan araştırmalar da var.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – ARAŞTIRMACI GAZETECİLİK YAPAY ZEKÂYLA ÖLÇÜLDÜ

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

E-Posta Aboneliği