Snapchat ile başlayıp Instagram’ın ardından artık Whatsapp dâhil hemen hemen tüm sosyal medya platformlarına yayılan “Hikâyeler” formatı, haber yayıncılarının da odak noktalarından biri haline geldi.
Genelde mobil cihazların dikey ekranlarında görüntülenmek üzere tasarlanan bu formattaki içerikler sadece belirli bir süre yayında kalıyor. Bu yüzden “Hikâyeler” terimi yerine bu format için “uçucu, geçici” gibi sıfatlar kullananlar da var.
Reuters Enstitüsü’nün 2019 raporuna göre bu yıl “Hikâyeler” formatının, sosyal medya “akışlarını” (feed) geride bırakarak insanların bu platformlardaki haber içeriklerine erişiminde ana mecra haline geleceği öngörülüyor.
Kim bakıyor?
Hikâyeler’in kullanımı son iki yılda tam anlamıyla patlama yaptı.
Buffer’ın bir araştırmasına göre bu formatın günlük aktif kullanıcı sayısı geçen yıl Facebook’ta 150 milyona, Snapchat’te 190 milyona, Instagram’da 400 milyona yükseldi; Whatsapp’ta 500 milyonu zorladı.
ABD merkezli televizyon kanalı NBC, 2017 yılının ortasından beri “StayTuned” adlı Snapchat haber şovunu Hikâyeler formatında yayınlıyor. Dijital yayıncılık şirketi Twipe’ın geçen hafta yayınladığı bir yazıya göre StayTuned’un izleyici kitlesinin yüzde 75’i 25 yaş altında ve kanala göre bu şovu takipçilerin yaklaşık yarısı haftada en az üç kez izliyor.
BBC News Labs araştırması da 18-26 yaş grubunun tüm haberlere göz ucuyla bakıp sadece kendi seçtiklerini derinlemesine incelemek istediklerini gösteriyor. Çabucak belirip kaybolan görsel ağırlıklı bir içeriği istediğiniz zaman ekranı yukarı sürükleyip ayrıntılarıyla incelemenize olanak sağlayan Hikâyeler bu açıdan biçilmiş kaftan.
Daha değerli kullanıcıları getiriyor
Kâğıt gazetelerin yaşlanan okur kitlesini dijitalde gençlerle ikame etmek isteyen Avrupa’nın köklü yayıncıları da, bu formatta uzmanlaşmış yayın ekipleri kurmuş durumda. Örneğin Le Monde ve Bild’in Snapchat’te içerik üreten çok sayıda editörü var.
The Guardian ise daha da ileri bir adım attı ve kendi girişim fonu üzerinden geçtiğimiz günlerde #ThisMuchIKnow’a yatırım yaptı. Bu şirket, sadece Instagram’da yayın yapmak üzere kurulmuş yeni bir haber yayıncısı…
Hikâyeler formatının yayıncılar açısından genç kitlelere erişmenin ötesinde birçok avantajı var. Örneğin, diğer sosyal mecralara kıyasla daha yoğun bir etkileşimi tetikleyen bu formatın yayıncılara getirdiği kullanıcı da daha değerli oluyor.
Twipe’a göre First Media dijital yöneticisi Yuval Rechter, Instagram Story içeriklerini ekranı yukarı sürükleyerek açan kullanıcıların yayıncılara uzun vâdede sağladığı gelirin, örneğin Facebook üzerinden gelip siteye üye olanlara kıyasla daha yüksek olduğunu söylüyor.
New York Times, Guardian ve Financial Times gibi yayınların Instagram hesaplarını veya Washington Post’un AMP Stories içeriklerini takip edip paylaştıkları Hikâyeleri inceleyerek dünyanın önde gelen yayıncılarının günümüzde bu formatı nasıl kullandığını siz de görebilirsiniz.