Dünyada medya yöneticilerinin her yıl merakla beklediği “Mobilin Durumu” raporu açıklandı. Türkiye’de en yaygın sosyal ağ olan Instagram 2020’de gerilerken TikTok kullanımı patlama yaptı.
2021 raporunda öne çıkan bulguları derledik. Türkiye’de en çok indirilen, en fazla zaman geçirilen ve en yüksek miktarda gelir kazandıran mobil uygulamaların yer aldığı listeleri de aktarıyoruz.
San Francisco merkezli mobil analitik şirketi App Annie’nin “Mobilin Durumu” (State of Mobile) başlıklı raporunda bu yıl 30 ülkede 11 sektörün ayrıntılı bir incelemesi var. İlk kez etkileşimli bir biçimde sunulan raporda dikkatimizi çeken ve Türkiye medyasını da yakından ilgilendiren bulgular şöyle:
1. Mobile geçiş, 2-3 yıllık mesafeyi bir yılda katetti
Koronavirüs salgınıyla birlikte mobil cihazların kullanım oranları 2020’de tüm dünyada büyük artış kaydetti. Raporda, normalde iki üç yıl içinde beklenen kademeli artışın 12 ayda gerçekleştiği vurgulandı. Tüm dünyada mobil harcamalar 143 milyar doları buldu. 218 milyarı aşkın kez mobil uygulama indirildi.
Türkiye’de de tüketiciler geçen yıl mobil uygulamalara 550 milyon dolar harcadı. Üllkemizde toplam 3,4 milyar kez indirilen mobil uygulamalarda kullanıcılar 2020’de toplam 44,2 milyar saat geçirdi.
2. Mobilde geçirilen süre, televizyonu aştı
Birçok ülkede kullanıcıların mobil cihazlarda geçirdiği süre, canlı televizyon izlerken geçirilen süreyi aştı. Örneğin ABD’de bu oran yüzde 8’lik farkla mobil lehine.
Türkiye’de de mobil uygulamalarda süre 2019’da günde ortalama 3,4 saatken 2020’de 4 saate çıktı. 2019’da bu alanda dünyada 6. olan Türkiye, günlük ortalama süredeki bu yükselişe rağmen 2020’de Endonezya, Brezilya, Hindistan, Meksika, Arjantin ve Güney Kore’nin ardından 7. sıraya geriledi (App Annie’nin bu konudaki verileri sadece Android cihazları kapsıyor).
3. TikTok dünyada zirvede, Türkiye’de hızla yükseliyor
Çin merkezli TikTok, kullanıcı başına geçirilen sürede ABD merkezli Facebook, Instagram ve WhatsApp’ı geride bırakarak dünyada bir numaraya yükseldi. Bu, yüzde 325’lik bir yıllık büyümeye işaret ediyor.
Türkiye’de hâlâ en popüler platform Instagram olsa da bu sosyal ağda kullanıcıların her gün geçirdiği süre geçen yıl bir miktar azalarak ayda ortalama 19,7 saat oldu. Facebook biraz artış kaydetse de (13.1 saat), WhatsApp (15 saat) onu geçti. Bir yıl içinde ayda ortalama 7 saatten 14 saate zıplayan TikTok ise ikisini birden geçip Türkiye’de ikinci sıraya yerleşti. Kullanım süresi pek değişmeyen Twitter bu listede hâlâ beşinci sırada.
İletişim amaçlı mobil uygulamalar içinde 2020’deki indirme sayıları Türkiye’de en büyük yıllık artışı kaydeden ilk 5 ise şöyle: EBA, Telegram, TikTok, Twitter ve Pinterest.
4. Mobil video tüketiminde Türkiye, Avrupa ikincisi
Mobil video tüketiminde dünya çapında ortalama süreler 2020’de yüzde 40 arttı. Türkiye’de kullanıcılar geçen yıl yaklaşık 9 milyar saati mobil cihazlarda video izleyerek geçirdi. Bu miktar Türkiye’yi bu alanda Rusya’nın ardından Avrupa ikincisi yapıyor.
Türkiye’de mobil video uygulamalarında en büyük artışı YouTube ve YouTube Go kaydetti. Bunların ardından Netflix, MX Player ve Twitch geliyor. Netflix, indirme sayılarına bakıldığında ise Türkiye’de lider. Bu listede Vodafone TV ve Amazon Prime da ilk 5’te..
5. Mobil gelirler, oyun ve finans uçuyor
Mobil uygulama pazarlarında üreticilerin yüzde 25’i, 2 milyon dolardan fazla gelir elde etti. Çoğunluğun geliri ise mağaza başına 1 milyon doların altında. 2020’de dünya çapında mobil şirketler 73 milyar dolar yatırım alırken yıldan yıla büyümeleri yüzde 27’yi buldu.
Raporda, mobil oyun ve finans için özel birer bölüm de ayrıldı. Zira küresel mobil oyun pazarı geçen yıl 120 milyar dolarlık hacmi aştı. Borsa uygulamaları yüzde 55 büyürken bankacılık gibi diğer finansal alanlardaki uygulamaların kullanıcı etkileşimi de yüzde 45 arttı.
Hâl böyleyken 2020’de mobil reklam harcamaları yüzde 26 artışla 240 milyar dolara ulaştı.
2020’de Türkiye’de kaydedilen mobil verilerine dayanan “en” listeleri ise şöyle: