Haber

Çalıntı içerik sorununa çözüm önerisi: Adobe, Twitter ve NYT ortak çalışma başlattı

Fotoğraf: Designecologist
Grafik ve medya yazılım şirketi Adobe, sosyal medya platformu Twitter ve New York Times gazetesi, fotoğrafların ve diğer içeriklerin kaynağının belirlenebileceği yeni bir sistem için ortak çalışma başlattıklarını açıkladı.

Adobe’den yapılan açıklamaya göre “Content Authenticity Initiative” (CAI – İçeriğin Orijinalliği Girişimi) adı verilen proje kapsamında üretilecek dijital araç, belirli bir içeriğin kim tarafından yaratıldığını ve değiştirilip değiştirilmediğini gösterecek. Bu araç sayesinde insanlar ve platformlar içeriğin üretimiyle ilgili veriyi kolayca teyit edebilecek.

Adobe bu aracın Photoshop üzerinde çalışan bir prototipini tanıttı. Ancak sistemin tam olarak nasıl çalışacağı henüz açıklanmadı. Örneğin blok zinciri teknolojisi bu iş için de kullanılabilir. Adobe yetkilisi Scott Belsky ise teknik detayların önümüzdeki aylarda proje katılımcılarıyla yapılacak zirvede belirleneceğini söyledi.

New York Times’ın araştırma ve geliştirme yetkilisi Marc Lavallee’ye göre yeni sistem, kullanıcıların dijital medya platformlarındaki “güvenilir haberleri” ayırt etmesini kolaylaştırarak dezenformasyonla mücadeleye güç verecek.

DRM kadar kısıtlayıcı olur mu?

Bugün örneğin Twitter’da birçok fotoğraf ve karikatür, yaratıcısına hiçbir atıfta bulunulmadan anonim olarak dolaşımda. Yeni sistem, görselin kaynağının tespit edilmesinin yanı sıra yaratıcısına atıfta bulunulmasını da sağlayabilir.

The Verge’e göre en kritik konu, yeni sistemde her içeriğe dair ‘metadata’nın nasıl korunacağı ve değiştirilmesinin ne şekilde engelleneceği olacak. Eğer bu koruma “abartılırsa,” son yıllarda telif hakkı ihlallerini engellemek için kullanılan DRM (dijital hak yönetimi) teknolojisi gibi kısıtlayıcı ve birçok kullanıcının tepkisini çeken bir uygulama da doğabilir.

Girişimin üç kurucu üyesi, daha fazla şirketin CAI’ye katılmasını istiyor. Bu gerçekleşirse sistemin değeri ve geçerliliği de artacak. Belsky, “Birçok içerik yaratıcısının bize içeriğin kaynağıyla ilgili bilgileri memnuniyetle sağlayacağını düşünüyoruz. Tüketiciler zamanla her içeriğin bir atıfla beraber yayımlanmasını beklemeye başlayacaktır” dedi.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – KOPYALA YAPIŞTIR GAZETECİLİĞİNE KARŞI ÖZGÜN İÇERİK

Gülbin Özbey

Gazeteci.

Journo E-Bülten