Avrupa’nın en büyük yayıncılarından olan, İngiltere merkezli Daily Mail gazetesinin sahibi DMG Media, ocak ayında Facebook’un teklifini kabul ederek lisans ücreti karşılığında bu platformun “Haberler” sekmesine dâhil olmuştu.
Google’ın teklifini ise reddeden gazetenin eski yöneticisi Peter Wright, İngiltere parlamentosuna verdiği ifadede, bu kararın nedenini açıkladı: “Doğrusunu söylemek gerekirse önerdikleri para yeterli değildi ve şartları çok kısıtlayıcıydı.”
Daily Mail, The Sun’ın ardından İngiltere’nin en yüksek erişime sahip gazetesi. Ülkenin saygın gazetelerinden The Guardian’ın kâğıt ve dijitaldeki toplam erişimi 24 milyon. Tabloid tarzına daha yakın olmakla birlikte “ciddi” haberlere de yer veren Daily Mail ise 33 milyonu aşıyor.
İngiltere parlamentosunun üst kanadını oluşturan Lordlar Kamarası’nın İletişim ve Dijital Komitesi’nde geçen hafta ifade özgürlüğü konusunda oturumlar düzenlendi. Komiteye ifade veren medya temsilcileri arasında, Daily Mail’in pazar baskısını yıllarca yöneten ve “emeritus” unvanıyla hâlâ şirket adına açıklamalar yapan eski yayın yönetmeni Peter Wright da vardı.
Daily Mail’in sahibi Lord Rothermere, geçen ay Avustralya’da kabul edilen Haber Medyası Pazarlık Yasası‘nın, dijital platformların baskısıyla sulandırıldığını söylemiş, “siyasetçilerin Google ve Facebook’un şantajına boyun eğdiğini” öne sürmüştü. İngiltere’de de işte bu komiteden çıkacak bir taslakla benzer bir yasanın hazırlanması gündemde.
‘Gelibolu ruhunu son anda terk ettiler’
Daily Mail’in geçen ocakta Facebook’un teklifini neden kabul edip Google’ınkini geri çevirdiğini komitedeki ifadesinde açıklayan Wright, şu ifadeleri kullandı:
- Bugün itibarıyla Google ile bir anlaşma yapmış değiliz. Doğrusunu söylemek gerekirse önerdikleri para yeterli değildi ve şartları çok kısıtlayıcıydı.
- Ancak Facebook ile anlaştık. Oradan gelecek para çok büyük olmasa bile bize yardımcı olacak. Ama piyasayı sarsacak bir miktar değil.
- Her iki vakada da bundan daha önemli olan, şirketimizin tüm hizmetlerini kapsayan anlaşmalar olmamalarıdır. İçerik için ödeme yapılması amacıyla oluşturulmuş, ilgili platformun tercihine göre diledikleri zaman kapatıp açabilecekleri belirli bir hizmete dair sınırlı anlaşmalardır.
- Avustralya hükûmeti, öncesinde sergilediği Gelibolu ruhunu son anda terk etti ve anlaşmaya onay verdi. Sonuçta her iki platform da, zorunlu pazarlık yasasının kapsamına girmeyebilir. Platformların içeriğe para ödeme zorunluluğu ortadan kalkınca, bugün onlarla anlaşmalar imzalayan yayıncılar, üç yıl sonra ellerinde hiçbir şey olmadığını görebilirler.
- Birleşik Krallık da kendi yasasını yapıp platformları, içerikleri karşılığında yayıncılara adil bir ücret ödemeye zorlamalı. Böyle bir yasanın yokluğu daha büyük sorunlar getirir.
- Google ve Facebook’un sınırsız parası var. Hangi ülkede aleyhlerine bir yasa çıkabileceğini görseler, orada para saçacaklardır. Yasal tehdit ortadan kalktığında ise o parayı geri alıp yine başka yerde kullanırlar.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – AVUSTRALYA’DA ‘FACEBOOK KAZANDI, GAZETECİLİK KAYBETTİ’