Facebook, sosyal medya platformundaki içerikleri için haber yayıncılarına ödeme yapma uygulamasına son verdiğini açıkladı. ABD’de başlayan “Haber Sekmesi” uygulamasının gelecekte diğer ülkelere de yayılması bekleniyordu.
Axios’un haberine göre ABD merkezli Meta holdingi, sahibi olduğu Facebook’un destek programına katılan Amerikalı yayıncılara, bundan böyle ödeme yapmayacaklarını bildirmeye başladı.
Facebook 2019 yılında yayıncılarla üçer yıllık anlaşmalar imzalamaya başlamıştı.Facebook’un “Haber Sekmesi” (News Tab) bölümünde yayımlanacak içerikler için medya kuruluşlarına bu anlaşma kapsamında, değişen miktarda ödemeler yapılıyordu.
O dönemde habere yatırım yapacağını ve milyonlarca kullanıcının gördüğü Haber Sekmesi bölümünü yönetmek için gazetecileri işe alacağını vurgulayan Facebook, ilk sözleşme süresinin sonuna gelinirken programı sonlandırma kararı aldı. Holding, program ortağı olan 50 kadar haber kuruluşuna önceki gün gönderilen e-postalarda bu kararı bildirdi.
Meta’nın medya ortaklıklarından sorumlu başkan yardımcısı Campbell Brown şirketin haber ürünlerine ayrılan kaynaklarını bundan böyle “daha yaratıcı girişimlere” sevk edeceğini söyledi. Şirket bugüne dek ABD’deki yayıncılara yaklaşık 105 milyon dolar ödeme yaptı, ayrıca “İzle” (Watch) sekmesinde yayımladığı haber videoları için de 90 milyon dolar harcadı.
“Çoğu insan Facebook’a haber için gelmiyor”
Meta, haber içeriklerini artık bir öncelik olarak görmüyor. Axios’a konuşan bir Facebook sözcüsü, “Üç yılda çok şey değişti. Çoğu insan Facebook’a haber için gelmiyor. Bir işletme olarak kullanıcılarımızın tercihleriyle örtüşmeyen alanlara aşırı yatırım yapmamız anlamlı olmaz” dedi.
Facebook 2019’da algoritmasını değiştirmiş, kullanıcılar akışlarında haber kuruluşları dâhil şirket sayfalarının içerikleri yerine ağırlıklı olarak arkadaşlarının ve yakınlarının paylaşımlarını görmeye başlamıştı. Bu ani değişimle Facebook trafikleri hızla düşen yayıncılar tepki göstermişti. Bunun üzerine Facebook, “Haber Sekmesi” programı ile kendi seçtiği yayıncılara nakit ödeme yapmaya başlamıştı.
Facebook ABD’de kendi başlattığı bu programı durdursa da Kanada’da (Google ile birlikte) haber kuruluşlarına içerikleri için ödeme yapmak zorunda kalabilir. Şirket Avustralya’da da yeni yasa nedeniyle yayıncılarla içerik lisans anlaşması için mecburen masaya oturacak.
Bu arada Meta, tarihinde ilk kez bir çeyreği gelir daralmasıyla kapattı. Holding, 2022’nin ikinci çeyreğinde 28,8 milyar dolar ciro elde etti. Bu miktar geçen yılın aynı döneminden %1 daha az. ABD ve dünya ekonomisindeki gerilemenin dijital reklam pazarına olumsuz etkisi ile TikTok’un yükselişi, Meta’nın en değerli varlıklarından olan Facebook’un gelirlerini de düşürüyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:
3 dijital platformda spor yayıncılığı: Takipçi çok, etkileşim az