Facebook uzun süredir konuşulan “Haberler” sekmesini ABD’de yayına aldı. Facebook kullanıcıları yakında diğer ülkelere de açılması beklenen sekme üzerinden diledikleri medya kuruluşlarını takip edebilecek. Ancak yeni uygulama daha ilk günlerinde tartışma yarattı. Facebook bazı yayıncılara bu sekmeye girmeleri için milyonlarca dolar öderken, bazılarını ücret ödemeden dâhil etti, bazılarını ise tamamen dışladı.
Bugünden itibaren ABD’deki Facebook kullanıcıları hem web sitesi hem de uygulama üstünde “Haberler” başlıklı yeni bir sekme görüyor. İlk aşamada Washington Post, Wall Street Journal, Business Insider ve Buzzfeed gibi 200 kadar yayıncı bu sekmede yer alıyor. Seçilen yayıncıların paylaştıkları içerikler akışa düşüyor ve ziyaretçi birine tıkladığında o yayıncının sitesine gidiyor.
Facebook algoritmasında son dönemde yapılan değişikliklerle hem medya kuruluşlarının hem de şirket sayfalarının içerikleri neredeyse görünmez olmuştu. Çünkü sosyal medya devinin algoritması aile ve arkadaşlar gibi yakın çevreye öncelik vermeye başlamıştı.
Şimdi Facebook, örneğin daha fazla gazete içeriği görmek isteyen kullanıcılara Haberler sekmesiyle alternatif bir mecra sunuyor. Facebook kurucusu Mark Zuckerberg bu girişimin “kaliteli gazeteciliği” güçlendireceğini öne sürmüştü. Ancak şimdiden eleştiriler gelmeye başladı.
‘Ajanslara ödeme yok’ dediler
Facebook’un ABD’de aralarında yerel gazetelerin de bulunduğu yayın kuruluşlarını hangi kriterlere göre seçtiği ve yapılacak ödemeleri neye göre belirlediği belirsiz. “Haber ajanslarına” herhangi ücret ödenmeyeceği açıklanmıştı. Bu yüzden Reuters ve Associated Press gibi ajanslar ödeme alamadı. Ancak Dow Jones ve Bloomberg’e milyonlarca dolar ödendiği bildirildi.
Facebook’un ilk aşamada 40 kadar medya kuruluşuna ödeme yaptığı belirtildi. Bu yayıncılardan birinin yöneticisi Financial Times’a söz konusu miktarın “anlamlı” olduğunu ve bu sayede Google’ın da haber kuruluşlarına içeriklerin karşılığını ödemeye başlayabileceğini söyledi.
Özellikle çok fazla yayıncıyı takip etmeyi tercih eden kullanıcıların en çok sevebileceği içerikleri Facebook Haberler sekmesinde önceliklendirmek gerekiyor Facebook bu nedenle tıpkı Apple gibi insan editörlerden oluşan küçük bir kürasyon ekibi kurdu. Günün Haberleri (Today’s Stories) özelliğini bu ekip yönetiyor.
Az editör, çok yapay zeka
Ama asıl yük yine yapay zeka ve makine öğrenmede… Kullanıcının Haberler sekmesi onun davranışlarına göre şekillendirilecek. Okunan içeriklere göre sekmedeki haberlerin seçimi otomatik olarak kişiselleştirilecek ve zamanla kullanıcının ilgi alanına daha fazla hitap eden içerikler buraya çekilecek. İstendiği zaman belirli yayıncıların, haberlerin ve konuların gizlenmesi de mümkün.
Facebook’un hamlesi son dönemde artan eleştirilere bir cevap niteliğinde. Ocak 2018’e kadar Facebook, medya kuruluşları açısından en önde gelen dağıtım kanallarından biriydi. Bu tarihte yapılan algoritma değişikliği ile kullanıcı açısından “anlamlı” içeriklerin öne çıkarılacağı açıklandı. Sonuçta medya kuruluşlarının Facebook trafikleri dibi gördü.
Haberler sekmesinin özellikle büyük yayıncılara yarayabileceği belirtilirken, Facebook’un kimlerin programa dahil olduğu gibi konularda açıklama yapmaması ve şeffaf olmaması eleştiriliyor. Facebook Haberler’in Türkiye’de devreye alınıp alınmayacağı da, alınacaksa bunun zamanlamasının ne olduğu da açıklanmış değil.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – ‘ZUCKERBERG 21. YÜZYILDA İFADE ÖZGÜRLÜĞÜNÜN ANLAMINI KAVRAYAMIYOR’