Uygulamalar

Flipfeed: Twitter’a bir de karşı taraftan bakın

Referandum Türkiye'deki kutuplaşmayı kemikleştirdi. Peki 'diğer taraf' neler düşünüyor, kimleri okuyor hiç merak ettiniz mi?

Referandum sona erdi. İki seçenekli birçok süreçte olduğu üzere gruplar arasında kin ve nefret zaman içerisinde yükseldi; empati kanalları kara propagandanın meşru olduğu bu rekabetle tıkandı. Taraflarda sonuçlara ilişkin memnuniyet farklılık gösterse de iki kutup arasındaki farklılıklar konusunda o kadar da kesin konuşmamak lazım. Zira farklı pozisyonları benzer şekilde tüketiyoruz. Peki nasıl böyle emin konuşabiliyorum? Cevap basit: Flipfeed kullanıyorum.

Bir süredir filtre balonu, post-truth gibi tartışmalar yürüyor. Brexit’ten Türkiye’deki referanduma ya da ABD’deki başkanlık seçimine uzanan yolda birbirlerini dinlemekten imtina eden kitlelerin tarifi oldukça zor, birbirlerine değmeden geçip giden, değdiği noktalarda da kıvılcımlara yol açan mücadelelerine tanık oluyoruz.

Peki her gün haklarında fikir yürüttüğümüz, “bunlar böyle” diye arkasından konuştuğumuz insanlar aslında nasıllar, ne yapıyorlar? Gelin birlikte farklı timeline’ler arasında gezelim. (Gezmek için alınan ekran görüntülerini sağa doğru kaydırabilirsiniz.)

Mardin, Üsküdar, Kahramanmaraş, Fransa… Farklı şehirlerden İnternet’e bağlanan bu insanlar benzer görüşler söz konusu olduğunda benzer içerikler tüketirken, aynı site içerisinde eş zamanlı olarak farklı söylemleri birlikte tüketen birine denk gelmek neredeyse imkânsız. Apolitik hesaplardan, yetişkinlere uygun içerikleri takip için açılmış profillere birçok şeyle karşılaşabiliyorsunuz; ama çoğu zaman farklı fikirleri takip amaçlı oluşturulmuş hesaplara ulaşma şansınız olmuyor.

Elbette politik duruşlarımızla kısıtlı değil farklılıklarımız. Akşam kahvesini paylaşanından özlü söz için Twitter kullananına, seks hayatını anlatandan azılı spor bahisçilerine bambaşka insanların zaman akışlarında bulabiliyorsunuz kendinizi.

Peki bu bilgi ne işimize yarayacak? “Karşı taraf” olarak kodladığımız insanlar hakkında daha fazla bilgiye, ne tükettiklerine dair bilince sahip olmak bize ne kazandıracak? Cevabın referandum dahi olabileceğini biliyoruz; dinlemenin -iletişimin de siyasetin de kimsenin kimseyi dinlemediği bu çağda- büyük bir ikna silahı olduğunu da. Yeter, hep biz dinledik biraz da onlar dinlesin diyenlerdenseniz de uygulamada kendinizle özdeşleştirebileceğiniz bir hesaba denk gelebilir, yalnız olmadığınızı hissedebilirsiniz. Ki aslında bunu yapmaya muhtemelen ihtiyacınız yok. Zira yarattığınız filtre balonunda sizinle benzer içerikleri tüketen on binlerce insan dahi olabilir.

Sarphan Uzunoğlu

Sarphan Uzunoğlu

Sarphan Uzunoğlu, TBMM'deki dört yıllık vekil danışmanlığı tecrübesinin ardından Kadir Has Üniversitesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü'nde öğretim görevlisi olarak çalışıyor, bölümde siyasal ve stratejik iletişim üzerine dersler veriyor. Gazeteciliğin prekerleşmesi temalı doktora tez çalışmasını Galatasaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde tamamlamış olan ve Journo.com.tr'nin yazı işleri müdürlüğünü yürüten Uzunoğlu'nun öncelikli çalışma alanları ise siyasal iletişim, yeni medya ve gazetecilik ekonomisi.