Haber

Gazetecinin ücreti, haberin performansına bağlansın: İngiltere medyasında bu öneri tartışılıyor

Daily Telegraph gazetesinin genel yayın yönetmeninin çalışanlara gönderdiği bir e-posta, bir başka İngiliz gazetesi olan The Guardian’a sızdı. Gazetecilere ödenecek ücretin, yaptıkları haberlerin popülerliğine göre belirlenmesini öneren mesaj, tartışma yarattı.

Daily Telegraph Genel Yayın Yönetmeni Chris Evans’ın geçen perşembe çalışanlara gönderdiği bir e-postadan alıntılar, dün akşam The Guardian gazetesinde yayımlandı. “Daily Telegraph, gazetecilerin ücretlerini, haberlerinin popülaritesine bağlamayı planlıyor” başlıklı bu haber, tartşma yarattı.

Ancak İngilizce medyada da gözlenebilen bir hatayı daha baştan düzeltmek gerekiyor: Evans, söz konusu e-postada, “haberleri çok tıklanan gazetecilere daha çok para ödeyeceğiz, haberleri tıklanmayanın maaşından keseceğiz” demiyor.

Telegraph yıllardır, “Stars” (Yıldızlar) adını verdiği bir sistemle, içeriklerinin farklı metriklerdeki performansını ölçüyor. Tıklanma sayısı, Telegraph için öncelikli değil. Asıl öncelik, hangi içeriklerin gazeteye yeni dijital abone kazandırdığının veya mevcut okurların aboneliklerini sürdürmesini sağladığının takip edilmesi.

Evans, tartışılan e-postada, gazete yönetiminin Stars sistemini, “zamanı gelince” ödüllendirme amaçlı bir performans değerlendirmesinin parçası hâline getirmek istediğini yazdı.

“En fazla abone çeken veya onları tutanların, en güzel ödemeleri alması gerektiği, kulağa mantıklı geliyor” diyen Evans, ancak Telegraph’ın “henüz bunu yapmaya hazır olmadığını,” zira sürecin “karmaşık” göründüğünü ekledi.

The Guardian’a göre Evans’ın mesajı Telegraph çalışanları arasında infial yarattı. Çalışanların WhatsApp gruplarında, planlanan değişimin “bir çeşitlilik sunması gereken nitelikli gazeteciliğin önemine dair hiçbir kaygı taşımaması” eleştirildi ve bu yüzden “gazetecilerin moralinin çok bozulduğu” belirtildi.

‘Tık avcılığının tam tersi’

Bir tweet atan Evans ise The Guardian’ın haberini eleştirirken çalışanların “isyanı” gibi bir durumun söz konusu olmadığını ifade etti. Telegraph’ın dijital içerik analiz sisteminin, “okurların neyi para ödediğini veya neye para ödemek isteyebileceğini ölçtüğünü” vurgulayan yayın yönetmeni, bunun “tık avcılığının tam tersi olduğunu” ekledi.

Telegraph’ın 600 bini aşkın dijital abonesi var. Bunların 200 bini geçen yıl abone oldu. 2023 hedefi ise 1 milyon. Evans, Stars’ın nitelikli gazeteciliği ödüllendiren, “yaratıcı, zeki ve farklı bir sistem” olarak bu büyümede pay sahibi olduğunu savunuyor.

Benzer bir içerik ve kullanıcı analiz sistemine sahip olan The Guardian ise Evans’ın tartışılan e-postasıyla ilgili haberinde şu ifadeyi kullandı:

  • Bu tür metrikler dijital gazeteciliğin başarı için anahtar önemde olsa bile, bunların ücret veya editöryel öncelikler gibi kararları almakta kullanılmasının yarattığı korkular da var. Bu nedenle medya kuruluşlarında çalışanların morali bozulabilir ve onlar, sistemi hile yaparak aşmaya teşvik edilebilir.

Örneğin tartışma yaratan popüler konularda haber ve yorum yazanların doğal olarak daha fazla abone çekebileceği ifade ediliyor. Oysa mesela çevre konularında haber yapan gazeteciler bu açıdan bir dezavantaja sahip. Bu duruma gönderme yapan ve ismi verilmeyen bir Telegraph çalışanı, “Ücretin algoritmik komisyonlardan etkilenmesi, gazeteciliğe karşı işlenen bir suçtur” dedi.

Telegraph 2016 yılında da muhabirlerin masalarının altına hareket algılayıcılar koyunca çalışanların tepkisini çekmişti. Gazete yönetimi bu cihazların binadaki enerji kullanımını ölçmek amacıyla konulduğunu savunsa da, gazeteciler, yöneticilerin kimin ne zaman masasında olduğunu gözetlemek için bu uygulamayı başlatttığını öne sürüp tepki göstermişti. Bunun üzerine cihazlar kaldırılmıştı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – OKUR VELİNİMETİMİZDİR: MEDYA İŞİ YAZI DİZİSİ

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

E-Posta Aboneliği