Haber

Google algoritması değişti: Arama sonuçlarında artık özel haberler öncelikli

Google CEO'su Sundar Pichai, şirketin haberleri odağına koyan bir girişimiyle ilgili verileri paylaşırken. Fotoğraf: New York Times
Google, algoritmasında önemli bir değişikliği devreye aldı. Bundan böyle özel haberler başta olmak üzere özgün içerikler ön plana çıkarılacak.

Binbir emekle hazırlanan özel haberler ilk kaynağında yayımlandıktan dakikalar, hatta saniyeler sonra onlarca site tarafından kopyalanıyor.

Bugüne kadar Google bu tür özgün içeriklerin ilk kaynağını değil, içeriği barındıran sitenin “otorite” puanını dikkate alıyordu.

Bu yüzden özel haber üretmeyen, diğerlerinin ürettiklerini aynen alıp dağıtan siteler Google sonuçlarında öne çıkıyordu.

Google’ın yaptığı son algoritma değişikliği ise kopyala yapıştır yayıncılığına darbe vurmayı vadediyor.

Şirketin haberlerden sorumlu başkan yardımcısı Richard Gingras, arama motorunun algoritmasının “önem taşıyan ve orijinal habercilik olarak tanımlanan makaleleri öne çıkaracak” şekilde değiştirildiğini duyurdu.

Yeni algoritmanın tüm dünyada devreye alındığı ve özgün içeriklerin Google sonuçlarının üst sıralarında daha uzun süre tutulacağı da medyaya yansıdı.

Yeni Google algoritması nasıl çalışıyor?

Google’ın içeriklerin özgünlüğünü ve “önemini” nasıl tespit edeceğinin detayları henüz bilinmiyor. Fakat şirketin bu kapsamda güncellediği Arama Kalitesi Değerlendirme Rehberi’ne göre, “yayımlanmaması durumunda ortaya çıkmayacak bilgileri” içeren orijinal haberler “yüksek kaliteli içerik” olarak tanımlanıyor.

Özgün ve derinlemesine bilgiler sunan araştırmacı gazetecilik bu tür içeriklere örnek gösteriliyor. Çünkü bu haberleri yapabilmek için yüksek derecede yetenek, zaman ve çaba gerekiyor. Bu içeriklerde bilgilerin asli kaynaklarının belirtilmesi, doğru veriler sunulması ve profesyonel gazetecilik standartlarının karşılanması bekleniyor.

10 bini aşkın insan editör değerlendiriyor

Google, bu rehberi dünyanın dört bir yanındaki 10 bini aşkın “değerlendirmecisinin” (rater) kullandığını belirtiyor. Yani değerlendirme süreci yapay zekaya bırakılmış değil, insan editörler de işin içinde…

Arama motorunda çalışmaya başlayan yeni algoritma yakında Google Haberler ve diğer hizmetlerde de devreye girecek. İngilizce içeriklerde ilk aşamada New York Times ve Washington Post gibi saygın yayınları olumlu etkilediği gözlenen yeni algoritmanın Türkiye’deki etkilerini de izleyeceğiz.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – KOPYALA YAPIŞTIR YAYINCILIĞINA KARŞI ÖZGÜN HABERCİLİK

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten