Yeni Medya

Türkiye’de gazeteciler LinkedIn’i nasıl kullanıyor?

Profesyonellere yönelik sosyal ağ LinkedIn son dönemde Türkiye’de hızla yaygınlaşıyor. Bu ağı nasıl kullandıklarını gazetecilere sorduk. LinkedIn’i haber ve araştırma amacıyla kullanan gazeteciler de var, bilgi paylaşımı ve networking için faydalı bulanlar da…

2002 yılında kurulan LinkedIn 2004’te bir milyon, 2006’da 10 milyon üyeye ulaştı. 2011 yılında halka arz edildi. Aynı yıl Türkçe arayüzü kullanıma sunuldu. 2016’da Microsoft tarafından 26,2 milyar dolara satın alındı.

LinkedIn’in toplam kullanıcı sayısı 610 milyon ve Türkiye yaklaşık 6 milyon üye ile bu alanda dünyada 18. sırada. Son dönemde Facebook gibi diğer ağlardan kaçış arttıkça, LinkedIn’in Türkiye’de büyümesi de hızlanıyor. Bu nedenle bir yandan çevremizde LinkedIn kullananların sayısı artıyor; bir yandan da görece ciddi bu platformda, orijinal faaliyet alanı (iş dünyası) dışındaki “eğlenceli” paylaşımlara daha çok rastlanıyor.

İngiltere’de yayımlanan ve gazetecilik öğrencilerinin LinkedIn kullanımına odaklanan bir yazıyı geçtiğimiz aylarda aktarmıştık. Bu kez Türkiye’de gazetecilerin bu platformu nasıl kullandığını öğrenmek için Banu Tuna, İpek Yezdani, Ahmet Can, Hanife Baş, Murat Gülderen ve Aytun Çelebi ile konuştuk.

Haber araştırma, networking, bilgilendirici paylaşım

Banu Tuna (Hürriyet Seyahat Yayın Yönetmeni): “LinkedIn’de daha çok CV’mi update ediyor ve kopyalıyorum. Aktif kullanıyorum. Bilgi edinmek ve araştırmak adına da kullandığım zamanlar oluyor. Genelde haber odaklı ve araştırma amaçlı kullandığımı söyleyebilirim. Örneğin biri hakkında detaylı bilgi almak ve o kişinin genel bir profilini çıkarmak adına faydalı olduğunu düşünüyorum. Profilimi kim görüntüledi kısmını da kullanıyorum. Daha çok PR ve reklam şirketlerinden bakanlar oluyor. Sosyal anlamda da içerikler var, fakat ben daha çok mesleki açıdan bakıyorum.”

İpek Yezdani (Hürriyet kıdemli diplomasi muhabiri): “Gazetecilikte araştırma yaparken, örneğin şahıs veya şirket araştırırken LinkedIn’i kullanıyorum. Aynı alanda iş yapan gazetecilerle, iş insanlarıyla, diplomatlarla ve farklı sektörlere ait birçok insan ile LinkedIn sayesinde bağlantı kurabiliyorum. Networking için oldukça faydalı ve ben de tam olarak bunu yapıyorum. Birilerine ulaşmak adına insanın işini kolaylaştırıcı bir mecra. Örneğin röportaj veya haber için LinkedIn’den mesaj atıp bilgi alabiliyorum.”

Ahmet Can (Hürriyet teknoloji editörü): “LinkedIn benim için iş dünyasına yönelik bir bilgi paylaşma platformu. Bu çerçeve dışına çıkmamaya çalışıyorum. Şu anda teknoloji ve startup odaklı içerikler hazırlıyorum. Bu kapsamdaki tüm bilgilendirici yazı veya video gibi içerikleri LinkedIn’deki bağlantılarımla paylaşıyorum. Özellikle son dönemlerde içeriklerin özetlerini madde madde hazırlayarak bu platforma uygun hale getirdim. Yani kısa olmayan ama bilgilendirici paylaşımlardan bahsediyorum. Bu formatla LinkedIn’de iyi bir etkileşim yakaladım.”

‘Güzel paylaşımlardan haber önerisi çıkarttığım oluyor’

Hanife Baş (Milliyet ekonomi editörü, teknoloji yazarı): “LinkedIn daha çok iş arama ve bulma konusunda etkili. İş arayanlar için daha ideal. Ben genelde mesleğimle ve uzmanlık alanımla ilgili gelişmeleri takip etmek için arada bakıyorum. Bazen güzel paylaşımlardan haber önerisi çıkarttığım oluyor. Mesleğimle ilgili grupları ve tanınmış kişileri de takip ederek bilgileniyorum.”

Murat Gülderen (Posta ekonomi ve teknoloji editörü): “Yapmış olduğum haberleri genellikle orada paylaşmayı uygun buluyorum. Çünkü bu mecrada üst düzey yöneticiler, gazeteciler, şirket yöneticileri, pazarlamacılar ve benzeri profilde birçok iş insanı mevcut. Paylaşımlarımı hem onların bilgilenmesi açısından hem de kendim için network oluşturmak adına yapıyorum. Bunun dışında, LinkedIn’in online görüşme yapabilme özelliğini beğeniyorum. Aradığınız bir kimse hakkında sizin için güçlü bir bilgi kaynağı olması da bu mecranın önemli artılarından Özetlemem gerekirse; yaptığım şeyleri paylaşmak ve bu paylaşımları yaygınlaştırmak, etkileşim alanlarını genişletmek amaçlı kullanıyorum.”

Aytun Çelebi (Hürriyet Kampus, HYPE dergisi ve Digital Report editörü, yazar): “LinkedIn’in iki önemli amacı var benim için; birincisi networking, ikincisi haber kaynaklarına ulaşmak. Özellikle kaynaklara ulaşmada çok faydalı. Hem doğru kişiyi tespit edebiliyorum, hem de bazı durumlarda halkla ilişkileri baypas ederek doğrudan yorum/görüş alabilmemi sağlıyor.”

LinkedIn’i kullanırken dikkat edilmesi gereken 5 şey

– Profilinizi detaylıca yazın ve güncel tutun

– Mesleğinizle ilgili paylaşımları takip edin

– Mesleğinizle ilgili bağlantılarınızı artırmaya çalışın

– Paylaşımlarınızı da bunları göz önünde tutarak yapın

– Unutmayın ki burası iş dünyasına hitap eden içerikler için ideal bir platform. Örneğin yeni iş fırsatları, sektörler ve şirketler hakkında detaylı araştırmalar ve güncel veriler, piyasalardaki dinamikleri anlatan içerikler LinkedIn’de dikkat çekebilir.

Dilan Karacan

İZ TV’de belgesel yapım asistanlığı, Cumhuriyet’te stajyer muhabirlik, Artı Bir TV’de editörlük, Star TV’de muhabirlik ve Kanal D’de prodüksiyon asistanlığı yaptı. Journo için freelance olarak röportaj, araştırma ve söyleşi gibi içerikler üretiyor.

Journo E-Bülten