Gazeteler, televizyon kanalları, haber siteleri, ajanslar ve yerel medya kuruluşlarından 100’ünün yayın yönetmenlerini listeledik. 5 haber ajansının tamamını erkekler yönetiyor. Cinsiyet eşitsizliğinin en belirgin olduğu diğer mecralar, ulusal gazeteler ve haber siteleri. Yerel medyada ise kadın yönetici oranı görece yüksek (%37). 100 medya kuruluşunun 89’unu erkeklerin yönettiği Türkiye, cinsiyet eşitliğinin bu alanında dünya liginin son sıralarında.
Bu araştırma için 34 haber sitesi, 26 ulusal gazete, 19 televizyon kanalı, 16 yerel medya kuruluşu ve 5 haber ajansının künyelerini inceledik. Ulusal medyada erişimi/tirajı yüksek yayınları seçtik. Yerel medyada ise her bölgeyi temsilen, illerinin tanınmış haber kuruluşları arasından rastgele seçim yaptık. Toplam 100 kuruluşun künyesinde, “Genel Yayın Yönetmeni” başta olmak üzere çeşitli unvanlarla haberden sorumlu baş yönetici olarak gösterilen kişilerin cinsiyetini not ettik. Sonuçlar şöyle:
16 yerel medya kuruluşunun konumları (yayın yönetmeni erkek olanlar mavi, kadın olanlar kırmızı)
Özetle:
Türkiye’nin 100 Yayın Yönetmeni | ||
Mecra | Erkek | Kadın |
Haber Ajansı | 5 | 0 |
Haber Sitesi | 32 | 2 |
Ulusal Gazete | 25 | 1 |
Ulusal TV | 17 | 2 |
Yerel Medya | 10 | 6 |
Bu sonuçlar, medya yönetiminde cinsiyet adaleti konusunda Türkiye’yi dünya liginin dip sıralarına itiyor.
Brezilya ve Japonya’dan sonra en kötü Türkiye ve Meksika
Reuters Enstitüsü’nün bu ay yayımlanan araştırmasında 12 ülkeden 240 medya kuruluşunun yayın yönetmenlerinin %21’inin kadın olduğu saptanmıştı.
ABD %50’lik oranla bu alanda lider. Farklı sektörlerde cinsiyet eşitliği açısından olumlu bir resim çizdiği bilinen Finlandiya ve Almanya gibi ülkeler, medya söz konusu olduğunda geri kalmış görünüyor. Listenin dibinde ise Brezilya ve Japonya yer alıyor. Türkiye’yi de eklediğimizde dünyada durum şöyle:
Araştırmamızın veri kümesi:
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – NEZİHE MUHİDDİN: KADIN HAREKETİNE ÖNCÜLÜK EDEN GAZETECİ