Uluslararası araştırmalar, mobil cihazlarda ekran süresinin birçok ülkede artmaya devam ettiğini gösteriyor. Türkiye’de hangi sosyal medya platformunda farklı yaş gruplarının ne kadar zaman geçirdiğine dair güncel bir veri elde etmek için kendi çevremden 100 kişiyle küçük bir anket yaptım. Sonuçlar çok da şaşırtıcı değil: Yaş ilerledikçe Instagram ve Twitter kullanımı azalıyor, Facebook’a ayrılan süre artıyor. Katılımcılara telefonlarında hangi haber uygulamalarını kullandıklarını da sordum.
Mobil cihazlarda ve özellikle sosyal medya uygulamalarında ne kadar vakit geçirdiğimiz, bilgi ve eğlence için diğer ortamlara ayırdığımız süreyi de doğrudan etkilediğinden gazetecileri yakından ilgilendiren bir veri sunuyor.
DataReportal’ın geçen yılki verilerine bakılırsa 4,2 milyar insan, yani dünya nüfusunun yaklaşık %53’ü sosyal medya kullanıyor. Bu sayı, 2020’ye kıyasla %13’lük bir artışa denk geliyor.
Statista’ya göre 2021 yılında gazete okumaya ayrılan süre günde ortalama 9 dakika, dergilere ayrılan süre ise 4 dakika azaldı. Küresel veriler, sosyal medyaya ayrılan sürenin artmaya devam ettiğini, ancak birçok ülkede büyümenin yavaşladığını ve hatta durduğunu gösteriyor.
Sosyal medya birçok kullanıcı için önde gelen haber mecralarından biri olmayı sürdürüyor. GlobalWebIndex istatistiklerine göre ABD’de sosyal medyayı haber alma amaçlı kullanan kullanıcıların oranı %51, Avrupa’da ise %41.
Türkiye’deki güncel duruma dair bir fikir edinmek adına 4 yaş grubundan toplam 100 kişiyle bir anket yaptım. Tüm katılımcılardan, cep telefonlarındaki kullanım bilgilerini benimle paylaşmalarını istedim.
Kendi çevremde, tanıdıklarımla yaptığım bu anketin doğal olarak Türkiye nüfusunu temsil etme iddiası yok.
Sosyal medyanın üç büyük platformundaki günlük kullanım sürelerine dair 16-20, 21-25, 25-35 ve 36 üstü yaş gruplarında dakika bazında şöyle bir manzara ortaya çıktı:
Bu veriler, Facebook'un ileri yaş gruplarında daha çok kullanıldığı şeklindeki yaygın görüşü doğrular nitelikte. Instagram ve Twitter kullanımına ayrılan süre, yaş küçüldükçe artıyor. Sosyal medyaya ayrılan toplam sürenin yaşla ters orantılı olduğu da bu verilerde görülüyor.
Gazetelerin mobil uygulamaları değil, derleyiciler revaçta
Z kuşağı dışında her yaş grubu arasında haber almak, sosyal medyayı kullanmanın en sık belirtilen nedeni. Bu yüzden bu araştırmaya katılan 100 kullanıcıya, telefonlarında hangi haber uygulamalarının kurulu olduğunu da sordum.
Daha önce gazetecilik öğrencileriyle yapılan ve Journo’da yayımlanan araştırmada olduğu gibi, çevremdeki katılımcıların da neredeyse hiçbirinin gazete uygulamalarını telefonlarında kullanmadığını gördüm.
Kullanıcıların %50'si haber derleme uygulamaları kullanıyor. 100 katılımcıdan 32’si Son Dakika, 11’i Bundle, 7’si ise Google News kullandığı yanıtını verdi.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR - GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN MEDYA TÜKETİMLERİ