Türkiye’nin dört bir yanındaki iletişim fakültelerinde yaptığımız ankete göre:
-
Gazetecilik öğrencileri, haber tüketiminde sosyal medya akışları başta olmak üzere dolaylı yolları tercih ediyor.
-
Çoğu öğrencinin telefonunda haber uygulaması yok. Podcastleri ve e-bültenleri de çoğunluk takip etmiyor.
-
Haber takip edenler, gazetelerin dijital ürünlerinden çok, derleyicileri kullanıyor.
-
Eğlence uygulamalarında ise manzara farklı. Çoğu öğrenci en az bir eğlence platformuna abone.
Bu anketin ilk aşamasında, Türkiye’nin tüm coğrafi bölgelerini temsilen şu üniversitelerden 20 iletişim fakültesini seçtik: Galatasaray, Nişantaşı, Çanakkale, Ege, Yaşar, Uşak, Ankara, Başkent, Selçuk, Akdeniz, Çukurova, Mersin, Cumhuriyet, Atatürk, Fırat, Gaziantep, Hasan Kalyoncu, Trabzon, Ondokuz Mayıs ve Gümüşhane üniversiteleri.
İlk aşamada iletişim kulübü/topluluğu başkanları ve gazetecilik bölümü temsilcileri gibi ilgili konularda idari görevler üstlenen öğrencilere ulaştık. Onlardan, medya tüketimine dair anketimizi, kendi bölümlerinden arkadaşlarına da iletmelerini istedik. Sonuçta her üniversiteden toplam 45 öğrenci anketi doldurdu.
Sonuçlar özetle şöyle:
1. Mobil haber tüketiminde, derleyiciler öne çıkıyor
Ankete katılan gazetecilik öğrencilerinin yüzde 55,6’sının telefonunda herhangi bir haber uygulaması yok.
Haber uygulaması kullananlar ise gazete veya televizyonlardan çok, derleyici platformları tercih ediyor.
Telefonunda haber uygulaması bulunan öğrencilerin yüzde 21’i, Bundle ve/veya Gather kullanıyor. Bu uygulamalarda, farklı kaynaklardan derlenen haberleri, kişisel tercihlerinize göre takip edebiliyorsunuz.
Grafikte “Diğer” kategorisinde toplanan cevaplarda ismi geçen uygulamalar şöyle:
2. E-bültenler henüz yaygın değil
Ankete katılan gazetecilik öğrencilerinin yüzde 75,6’sı herhangi bir e-bültene abone olmadığını söyledi.
Abone olanlarda ise haber uygulamalarındakine benzer bir eğilim söz konusu: Bu öğrenciler özgün içerik üreticilerinden ziyade, farklı kaynaklardan haberleri filtreleyerek sunan derleyici bültenleri tercih ediyor.
“Diğer” kategorisinde en çok anılan e-bültenler şunlar:
3. Öğrenciler arasında podcast tüketimi sınırlı
Podcast dinleme alışkanlığı da gazetecilik öğrencileri arasında yerleşmiş değil. Ankete katılanların yüzde 72’si herhangi bir podcasti takip etmiyor.
Podcast dinleyen öğrenciler arasında en sık verilen cevap, yüzde 9 ile “Reddit Zone.”
“Diğer” kategorisinde anılan podcastler arasında, haber ağırlıklı olanlar ise çok az sayıda. Gazeteci Nevşin Mengü’nün Trend Topic adlı podcasti bunlardan biri:
4. En çok ücretli abonelik, Netflix ve Spotify’da
Ankete katılan öğrencilerin ücretli abone olduğu eğlence platformları arasında Netflix ve Spotify açık ara önde.
Az sayıda öğrenci BluTV, Exxen, Puhu, Apple Music, MUBI ve Twitch‘e de para ödüyor.
6 öğrenci ise eğlence platformları da dâhil hiçbir dijital ücretli aboneliğe sahip olmadığını ifade ediyor. Maddi nedenlerle herhangi bir aboneliği olmadığını söyleyen veya “kitap satın almayı tercih ettiğini” belirtenler de oldu. Ayrıca “Gerek duymuyorum” ve “Vaktim yok” cevapları verildi.
Anketteki açık uçlu bir soru, gazetecilik öğrencilerinin neden eğlence platformlarına para ödediğini, ancak haberleri ücretsiz olarak dahi doğrudan takip etmediğini kısmen açıklıyor. Bu soruya gelen yanıtlardan bazıları şöyle:
- Twitter üzerinden çoğu haber hakkında internet gazetecileri ve kendi kaynaklarım aracılığıyla ön bilgi edinebiliyorum.
- Haberleri sadece YouTube’dan takip ederim.
- Hiçbir gazete, dergi ya da online içerik platformuna üye değilim. Abonelik için kişisel bilgilerimi bu platformlara vermek istemiyorum.
- Herhangi bir gazete veya dergi aboneliğim yok. Gelişen teknoloji sayesinde interneti kullanarak haber ve makalelere ücretsiz ulaşabiliyorum.
Bardağın yarısı dolu
Anketten çıkan yanıtların pek çoğu okuyucunun habere abonelik olarak ya da başka bir şekilde para ödemek istemediğini işaret etse de hem Türkiye hem de dünyada haber ve medya kuruluşlarına ücretli abone olanlar az bile olsa var. Sözcü, New York Times, Mediapart, Atlas Tarih, Popular Science ve Trendeki Yabancı, bu soruya cevaben anılan markalar arasında.
Sonuçta, ankete göre gazetecilik öğrencilerinin çoğunun haber uygulaması kullanmaması, podcast dinlememesi ve e-bülten abonesi olmaması dikkat çekici. Bardağın dolu tarafı da görülebilir: Doğrudan haber medyası ile tanışmayan ve farklı içerik biçimlerini henüz denemeyen genç kullanıcılar, önemli bir büyüme potansiyeli sunuyor.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – GAZETE İSİMLERİ: 587 HABER SİTESİNİ VE TARİHİ GAZETELERİ İNCELEDİK