Haber

Sosyal medya fenomenleri ‘dengeleri değiştiriyor’

8. Kadir Has Yeni Medya Konferansı’nda fenomenler tartışıldı. Danla Bilic, Burak Şahin (Burak Oyunda), Buse Plan, Odun Herif ve Kabuhan & Elif Canpolat nasıl fenomen olduklarını anlattılar. Televizyon kanallarından çok daha yüksek reytinglere ulaşan fenomenlerin “artık medyanın işleyişini değiştirebilecek güce sahip oldukları” yorumu yapıldı.

10 Nisan’da sekizincisi düzenlenen Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Konferansı’nda etkinlik etiketi #yenimedya19 olarak belirlendi ve konferans boyunca yapılan canlı yayında çevrim içi katılımcıların sorularına da yer verildi. Konferansa katılan fenomenler hayranlarının büyük ilgisini çekti.

Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölüm Başkanı Doç. Dr. Çiğdem Bozdağ açış konuşmasında, ”Türkiye’nin ilk Yeni Medya bölümü olarak bu sene sekizincisini düzenlediğimiz konferansta bu zamana kadar kripto para ve hakikat sonrası çağ gibi birçok konuyu tartıştık. Bu sene fenomenlere değinmek ve onları daha iyi anlamak istiyoruz. Bugün fenomenlik gençlerin hayali, hatta profesyonel bir iş haline geldi ve fenomenler bugün ajanslarla birlikte çalışıyorlar” dedi.

Bozdağ şunları ekledi: “Tabii ki reklam verenlerin de ana akımın ötesinde yeni alanlar aramasıyla beraber burada bir ekosistem oluşmaya başladı. Bizim yapmamız gereken şey bu ekosistemin dinamiklerini anlamaya çalışmak ve giderek ticarileşen bu alanın nasıl özgün, samimi ve kaliteli kalabileceğini düşünmek olmalı. Fenomenler artık medyanın işleyişini değiştirebilecek güce sahipler.”

Burak Oyunda ‘geriye dönük vergilendirmeye’ dikkat çekti

“Burak Oyunda” kanalıyla bilinen Burak Şahin,  YouTube’da içerik üreticisi olmanın getirdiği yükümlülüklerden ve sosyal medya fenomeni olmanın hayatını nasıl değiştirdiğinden söz etti.

Şahin, geçtiğimiz günlerde vergi memurları tarafından ziyaret edildiğini ve 2013 yılında bir kazancının vergilendirilmediğini, vergi memurları tarafından geriye dönük tahsilat yapıldığını belirtti. YouTube fenomeni, dijitalde de elde ettiğiniz bütün kazancın faturalandırılarak vergilendirilmesi gerektiğinin zorunlu olduğundan ve Gelir İdaresi’nin artık içerik üreticilerinin kazançlarını da takip ettiğinden söz etti.

Sosyal medya fenomeni olmanın getirdiği medya gücüne dikkat çeken Şahin, dört yıl önce başına gelen bir olaydan şöyle bahsetti: “Bir takipçi buluşması düzenlemek istedim. O zaman İstanbul’u çok iyi bilmediğim zamanlardı, bilinen bir yerde buluşalım diye düşündüm. İstiklal’de buluşmaya karar verdik fakat işler beklediğimden biraz daha farklı gitti. Ben daha az katılımcı olur diye düşünürken 1,500 kişi ellerinde Burak Oyunda pankartlarıyla geldi. Buluşmamız çok dikkat çekti ve kendimi sivil polislerin ‘hangi örgüttensin’ sorularıyla TOMA’nın yanında buldum.

Danla Bilic YouTube’da nasıl ‘fark yarattı’

Türkçe dilinde Twitter ve Instagram’da en çok etkileşime sahip olan ve takipçilerinin yüzde 90’ı kadınlardan oluşan  YouTube çıkışlı fenomen Danla Bilic, konferansa menajeri Arda Kofoğlu ile katıldı.

Danla Bilic, “Ben YouTube’a girdiğimde sohbet edilen bir makyaj kanalı yoktu. İnsanlarla iletişime geçip sohbet ederek daha iyi bir etkileşim yakaladım ve fark yarattım” dedi.

Bilic, “Marka işbirliklerindeki ilk prensibimiz her reklamı bütçesinden dolayı hemen kabul etmemek, bu konuda oldukça seçiciyim, kullanmadığım şeyi asla tavsiye etmem. Elimde büyük bir güç ve kitle olduğunun farkındayım ve bu zamana kadar yaptığım marka işbirliklerinde satış rekorları bile kırılmış olabilir” diye ekledi.

Bir günde yaklaşık 2 milyon tekil ziyaretçi

Menajeri ise Danla Bilic’in bir Instagram hikayesinin 24 saat içerisinde iki milyona yakın tekil ziyaretçi tarafından görüldüğünü, bu oranın herhangi bir televizyon kanalından çok daha yüksek olduğunu ve artık güç dengelerinin değiştiğini söyledi.

Bir katılımcının, “Diğer fenomenlerin aksine Twitter’da politik görüşlerini sergilemekten kaçınmıyorsun. Bu konuda markaları etkileyen bir fikir ayrılığı vs. oluyor mu?” sorusu üzerine Bilic şu cevabı verdi:

“Ben, bana yakışanın bu olduğunu düşünüyorum. Siyasi görüşümü açık bir şekilde belli ediyorum ama bunu yaparken karşı tarafa hiçbir şekilde kaba ve hakaret içerikli bir dil kullanmıyorum. Sanıyorum bundan dolayı olumsuz bir geri dönüş almadım, hatta genel seçimlerden sonra siyasi partilerden bize bir yemek davetinde bulunuldu fakat biz bunu kabul etmek istemedik. Genel seçimlerde birkaç parti benimle video çekmek ve benim aracılığımla reklam yapmak istedi ancak bunları da kabul etmedik. Ne bugün ne yarın siyasi parti reklamı yapmayı düşünüyoruz.”

Avukat Nihan Güneli, Turna.com yöneticisi Dr. Kadir Kırmızı, Danla Bilic’in menajeri Arda Kofoğlu, Bilgi Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Aslı Tunç’un katıldığı etkinlik, “Hayaller vs Hayatlar” temalı tartışma ile sona erdi.

Tartışmada, dijital içerik üreticilerinin reklam alma prosedürleri, markaların ‘influencer’ları nasıl kullandıkları ve reklam kampanyalarının geleneksel medya ile karşılaştırıldığında ne gibi farklı sonuçları olduğu gibi konular ele alındı.

Etiketler

Baran Bedir

Gazeteciliğe Ordu Güncel Gazetesi'nde köşe yazıları yazarak başladı, Bahçeşehir Üniversitesi'nde Yeni Medya okuyor, Dijitolog.com'da dijital kültür üzerine araştırmalar yapıyor ve Türkiye'nin dijital dönüşümüne tanıklık etmeye çalışıyor. BBC Türkçe'ye freelance içerik üretiyor.

Journo E-Bülten