Haber

YouTube, aşı dezenformasyonu barındıran tüm içerikleri yasakladı

Dünyanın en büyük video platformu YouTube, sağlık yetkililerinin onayıyla uygulanmakta olan aşılar hakkında yanıltıcı ve yanlış bilgiler veren içerikleri yasakladığını açıkladı.

Google’ın sahip olduğu YouTube, şirket blogunda dün yayımladığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:

  • Onaylanan aşıların tehlikeli olduğu ve kronik sağlık sorunları yaratabileceği yönünde asılsız iddialarda bulunan, aşıların hastalığın etki ve yayılımını azaltmadığını öne süren veya içerdikleri maddelere dair dezenformasyon barındıran içerikler [YouTube’dan] kaldırılacaktır. Onaylanan aşıların otizme, kansere veya iktidarsızlığa neden olduğu veya içindeki maddeler nedeniyle aşı olanların takip edilebileceğini hatalı bir şekilde savunan içerikler de buna dâhildir.

YouTube’un topluluk kuralları, COVID-19 aşıları da dâhil tıbbi dezenformasyonun paylaşılmasını zaten yasaklıyordu. Son karar ise bu yasağın, “hâlihazırda yapılmakta olan” ve Dünya Sağlık Örgütü ile diğer sağlık yetkilileri tarafından onaylanan tüm aşıları kapsamasını sağladı.

Şirket, “Koronavirüs aşılarına dair asılsız iddiaların genel olarak aşıları hedef alan bir dezenformasyona dönüştüğünü gördük. COVID-19 ile başlayan çalışmamızı diğer aşılara doğru genişletmenin kritik önemde olduğu bir noktadayız” ifadesini kullandı.

Bu kapsamda aşıların güvenli veya etkili olmadığını yahut hastalıklara yol açabileceğini öne süren videolar YouTube’dan kaldırılmaya başlandı. Özellikle aşıların içerdiği maddelerle ilgili asılsız bilgiler barındıran videolar saptandığında bunlar platformdan siliniyor. YouTube yeni uygulamanın zamanla daha fazla videonun kaldırılmasına neden olacağını vurguladı.

Uzmanlar YouTube’u eleştiriyor

Kullanıcılar bir aşıyla ilgili kendi deneyimlerini paylaşan videolar üretmeye, bunlar topluluk kurallarına uygun olduğu sürece devam edebilecek. Ancak eğer bir kanal düzenli olarak “aşı kararsızlığını” teşvik ediyorsa yasak uygulanacak.

Birçok uzman YouTube’u geç kaldığı için eleştiriyor. Dezenformasyon içerikli videolar çok etkileşim aldığından, reklam ortağı olarak YouTube’a da para kazandırıyor. Aşı karşıtlığı yapan birçok içerik üreticisi bir yandan da takipçilerine sözde doğal ilaçlar satarak maddi çıkar sağlıyor.

Washington Post gazetesinden Gerrit De Vynck, “Dezenformasyon araştırmacıları YouTube’daki aşı karşıtı içeriklerin popülerliğinin, hayat kurtaran aşılar konusunda ABD’de ve dünyanın dört bir yanında artan şüpheciliği beslediğini yıllardır söylüyordu” ifadesini kullandı.

New York Times’dan Davey Alba ise “Yeni politika YouTube’u, Facebook ve Twitter’ın çizgisine getirdi” diye yazdı. Facebook şubat ayında aldığı kararla aşı dezenformasyonunu kendi platformunda yasaklamıştı. Twitter ise martta benzer bir adım atmıştı.

YouTube’un son kararıyla ilgili haberler, son 24 saatte Facebook başta olmak üzere sosyal medya platformlarında en çok etkileşim alan İngilizce içeriklerin başını çekiyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – TÜRKİYE’DE BAĞIMSIZ MEDYADA AŞILAR TAMAM, ‘ANA AKIM’ İSE SESSİZ

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten