Dünyada haber kuruluşlarının dijital trafiklerini analiz etmek için kulllandığı en yaygın araçlardan biri olan Chartbeat, 2019’un en çok etkileşim yaratan 10 haberini sıraladı. Malezya’daki uçak kazasıyla ilgili bir yazının birinci olduğu listeye, İngilizcenin dışında İspanyolca ve Japonca iki haber de girdi. Chartbeat CEO’su John Saroff, “Bu yılın en çok etkileşim alan içerikleri listesi, okurların uzun ve ayrıntılı gazeteciliğe (long-form journalism) hâlâ büyük bir iştah duyduğunun güçlü bir hatırlatıcısı oldu” diyor.
Chartbeat, bu listeyi oluşturmak için haber sitelerindeki sayfaların “toplam etkileşim zamanını” dikkate aldı. Bu ölçüm yönteminde ziyaretçilerin sayfayı okuduğu veya başka yöntemlerle aktif olarak etkileşime geçtiği (bir bağlantıya tıklamak gibi) toplam süre hesaplanıyor.
Chartbeat bu sürenin nicel olarak en yüksek olduğu sayfaları belirledikten sonra, okurlardan ve haber derleyecilerden oluşan bir ekibe, nitel bir değerlendirme de yaptırdı. Bu değerlendirme sonucunda bir dizi içerik elendi ve tamamen özgün habercilikten oluşan bir liste ortaya çıktı. Örneğin spor karşılaşmalarının sonuçları, sosyal medyadan alınıp aynen paylaşılan haberler, kişilik testleri gibi etkileşimli içerikler ve 48 saati aşan canlı blog gazeteciliği gibi uzun sürede çok etkileşim alan haberler dikkate alınmadı.
İlk üç Amerika’dan
Bu ölçütlere göre Chartbeat’in “2019’un en çok etkileşim alan 10 haberi” listesindeki ilk üç şöyle:
- The Atlantic | What Really Happened to Malaysia’s Missing Airplane: William Langewiesche’nin “Malezya’da kaybolan uçağa aslında ne oldu” başlıklı araştırması, yüz binlerce okur tarafından 30 milyon dakikayı aşkın bir süre okundu. Kendisi bir pilot olan ve geçmişte de çok ses getiren havacılık yazılarına imza atan Langewiesche’nin bu yıl New York Times’ın dergisi için yazdığı Boeing 737 Max uçak kazalarıyla ilgili haberi de tartışma yaratmıştı.
- Politico | ‘Someone’s Gotta Tell the Freakin’ Truth’: Jerry Falwell’s Aides Break Their Silence: Politico gazetesinin 9 Eylül’de yayımladığı Brandon Ambrosino imzalı haber, dünyanın en büyük Hristiyan üniversitesi olan Liberty’deki “korku ve kişisel çıkar” atmosferini bu kuruluşta hâlâ görev yapan veya geçmişte görev yapmış 20’yi aşkın yetkilinin tanıklığıyla anlatıyordu.
- CNN | This college dropout was bedridden for 11 years. Then he invented a surgery and cured himself: 27 Temmuz’da CNN’in sağlık kategorisinde yayımlanan Ryan Prior imzalı haber, 21 yaşında esrarengiz bir hastalık nedeniyle yatağa mahkum olunca üniversiteyi bırakmak zorunda kalan Doug Lindsay’in hayat hikâyesine odaklanıyor. Lindsay pes etmemiş ve yatağında yıllarca çalışıp kendi icat ettiği bir ameliyat tekniği sayesinde kendisi dâhil birçok insanı iyileştirmeyi başarmıştı.
New York Times ve The Guardian ilk 10’da yok
İlk 10’un geri kalanına bir haber daha sokmayı başaran CNN, BBC ile birlikte listede iki içerikle yer almayı başaran tek medya kuruluşu oldu.
New York Times ve The Guardian’ın yokluğunun dikkat çektiği ilk 10’da, İngilizce dışında iki dilde daha haberler var. Yahoo’nun Japonca yayımladığı haber, ülkenin ünlü komedyelerinin Yakuza mafyasına özel şovlar yaptığı iddiası üzerine patlak veren skandaldan sonra yaşanan şaşırtıcı gelişmelerle ilgili. Arjantin haber sitesi Infobae’nin çok etkileşim alan dosyası ise ülkenin ünlü mankenlerinden Natacha Jaitt’in aşırı doz uyuşturucudan öldüğü partide yaşananları tanıkların ağzından aktarıyor:
4. CNN | It’s only $4.99. But Costco’s rotisserie chicken comes at a huge price
5. The Washington Post | At least 20 dead in El Paso shopping center shooting as authorities investigate Texas man and manifesto
6. BBC | The battle to separate Safa and Marwa
7. BBC | ‘The selfie that revealed I was a stolen baby’
8. Yahoo! Japan | 田村淳の告白。相方・亮への思い、「ロンドンブーツ1号2号」の今後と新会社設立の理由
9. ESPN | How NBA executive Jeff David stole $13 million from the Sacramento Kings
10. Infobae | Drogas, alcohol, sexo, prostitución y excesos: la declaración completa de los testigos de la muerte
Bu yıl en çok etkileşim alan konular
Chartbeat listeyi daha da genişletip 2019’un en çok etkileşim alan 100 haberine de baktı. Toplam 294 milyar dakika boyunca tüketilen 54 milyon içerik içinde öne çıkan bu 100 haberde en sık işlenen konular şöyle:
İnsan hikâyeleri: Geçen yılla kıyaslandığında bu yıl dünya medyasında ünlülere dair daha az profil yazısı yayımlandı. Buna karşın o kadar da ünlü olmayan insanların sıradışı hikâyeleri çok ilgi çekti.
Araştırmacı gazetecilik: Gündelik haberler yine listeye girdi ama 2019’da son dakika haberciliğinin ötesine geçen derinlemesine araştırma dosyaları daha fazla etkileşim aldı.
Siyaset ve kutuplaşma: ABD’de Başkan Donald Trump, Avrupa’da ise Brexit konusundaki haberler, günümüzün toplumsal ve siyasal kutuplaşma ortamında önemli oranda etkileşim yarattı. Chartbeat’e göre okurda bir “Trump yorgunluğu” söz konusu değil.
Şaşırtan içerikler: Gündelik gelişmelerle bağlantılı olmayan, okurda sürpriz etkisi yaratan çeşitli haberler ilk 100’de sık sık görülüyor. New York Times’ın ABD donanmasının UFO raporları ile ilgili haberi ve BBC’nin tarihe dönüp TWA uçağının kaçıılmasını yeniden ele alışı bunlara örnek.
Şiddete dair haberler: ABD’de El Paso ve Dayton, Yeni Zelanda’da ise Christchurch’teki silahlı saldırılarla ilgili haberler tüm dünyada çok etkileşim yarattı. Özellikle son haber Türkiye’de de gündemde uzun süre yer almış, hatta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın siyasi bir mitingde bu olaya yaptığı atıf diplomatik gerginliğe neden olmuştu.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – TÜRKİYE’DE 2019’UN EN ÇOK ARANAN 16 HABER KONUSU