Yeni Medya

360 video yayılıyor, görsel habercilik tamamen değişiyor

Virtual Reality yani ‘sanal gerçeklik’ artık farklı medya ortamlarında karşımıza daha fazla çıkmaya başlarken dünyanın önde gelen haber kuruluşları 360 derece video üreten birimler kurarak haber içeriklerini daha da zenginleştiriyor. New York Times, The Guardian ve daha pek çok yayın kuruluşunun ardından CNN International da bu ay başında VR birimini kurdu ve 360 derece video içerikler yayınlamaya başladı.

Üretilen 360 videolar ile artık daha zengin içerikler sunuluyor. Bu içeriklere gerek sosyal medyadan gerekse web siteleri ve mobil uygulamalardan ulaşılabiliyor. Tabii VR gözlüklerinin beklenen satış rakamlarını yakalayamaması ve kullanım zorluklarıyla bu tarz içeriklerin izleyiciler tarafından ne kadar benimseneceği ya da standartlaşabileceği, kuruluşların üzerine düşünmesi gereken bir konu.

360 videolar ile etik kurallar değişecek

Video içeriği üretmek her zaman yazı ve fotoğraftan daha etkili oldu. Fakat haber değeri taşıyan bir olayın içindeymiş hissi yaratan bir deneyim yaşamak, var olan görsel habercilik anlayışını bir hayli değiştireceğe benziyor. Hatta yakın zamanda bu tarz içeriklerin de bir etiğinin oluşması, neyin gösterilip neyin gösterilmemesi gerektiğine dair kurallarının belirlenmesi muhtemel.

360 derece video, bize öncelikle bir deneyimi aktarmak için üretiliyor. Yani videonun çekildiği ortamda olamasak da 360 derece video izleyerek o deneyimi, gerçeğe epey yakın şekilde yaşayabiliyoruz. Fakat ilerleyen zamanlarda 360 derece video, özel bir içerik olmaktan çıkıp her görsel haberde var olmaya başladığında görsel anlatım dili tamamen değişecek. Böylece haber, sinema, televizyon gibi bütün görsel medya üslûpları yeniden inşa edilmek durumunda kalacak.

Meriç Özadak

Bilgi Üniversitesi Sinema ve Televizyon bölümünden mezun oldu. CNN Türk'te kameramanlık ve ardından klip yönetmenliği yaptı. Dijital pazarlamaya yönelerek Türkiye'nin ilk video pazarlama ajansı Vidyozz'un ve Videmu'nun kuruculuğunu üstlendi.

Journo E-Bülten