Geçtiğimiz günlerde yayımlanan bir araştırmaya göre medya, iklim değişikliğini reddedenlere, tehlikeye dikkat çeken iklim bilimcilere kıyasla daha fazla yer veriyor.
ABD’li bilim insanı Alexander Michael Petersen ve meslektaşları 2000 – 2016 yılları arasında yayımlanan 100 bin haberi inceledi. Bu haberlerde 386 bilim insanı ile 386 iklim değişikliği karşıtının isimleri, alıntıları ve atıfları tarandı. Buna göre medya, iklim değişikliğine şüpheyle yaklaşan ya da artan sıcaklığı “doğal” sebeplere bağlayan akademisyen, iş insanı ve politikacılara, yine aynı sayıda iklim bilimciye kıyasla %50 oranında daha fazla ses veriyor.
New York Times, The Guardian, The Wall Street Journal ve Daily Telegraph gibi en saygın gazetelerde bile “inkârcıların” az farkla da olsa daha görünür durumda oldukları ortaya çıktı.
Karşıt görüşler orantısız temsil ediliyor
Oysa, iklim bilimciler küresel ısınmanın Dünya için ne derece büyük bir tehlike olduğu konusunda uzun zamandır hemfikir. Hâlihazırda 1 santigrat derecelik ısınma su seviyelerini yükseltmekle kalmadı, olağanüstü hava şartlarına da zemin hazırladı. Bilim insanlarına göre, Dünya bu yüzyılın sonunda 3 santigrat derece daha ısınacak.
Araştırmacılar Petersen, Emmanuel M. Vincent ve Anthony Leroy Westerling’e göre:
* İklim değişikliği karşıtları siyasette ve bilim iletişiminde kendilerini görünür kılmayı başardı.
* Medya, karşıt görüşleri orantısız bir şekilde temsil ediyor ve bu kamuoyundaki dağılımı doğru yansıtmıyor.
* Medyanın bu tutumu, iklim değişikliği alanında uzmanlaşmış bilim insanlarını itibarsızlaştırırken, iklim değişikliği karşıtlarının kamuoyunda egemen kıldığı söylemi güçlendiriyor.
IPCC raporu: İnsanlık dönüm noktasında
Hükûmetler Arası İklim Değişikliği Paneli’nin (IPCC) geçen ay başında yayımladığı rapor, insanlığın kritik bir dönüm noktasında olduğunu açıkça dile getirdi. 52 ülkeden 107 uzmanın hazırladığı raporda, ormanların tahribi, hayvancılık ve çiftçilik uygulamalarının yol açtığı karbon emisyonunun iklim krizini daha da derinleştireceği vurgulandı.
Ancak kimi zaman bilimsel veriler dahi medyayı ikna edemiyor.
Bilimi itibarsızlaştırmaya çalışan bir haber
IPCC raporundan sadece bir gün sonra, Forbes dergisi “Küresel ısınma? İsrailli bir astrofizikçi reddetmesi güç bir alternatif bakış getirdi” isimli bir yazı yayımladı. Yazı, küresel ısınmanın bilimsel sebebini açıklayan ana akım görüşü itibarsızlaştırmaya çalışan bir üslupla kaleme alınmıştı. Dergi, tepki çeken yazıyı birkaç saat içinde yayından kaldırdı.
Bu konuya medyanın yaklaşımına dair umutlar henüz tükenmedi tabii. Örneğin yıllardır “iklim değişikliği” ifadesini tercih eden The Guardian gazetesi mayıs ayında haber dilinde değişikliğe gitti. Gazete, artık “iklim krizi” ifadesini kullanıyor.
Kaynak: JapanTimes, Guardian