Dosya

En çok aranan yerel haber kuruluşları: 81 ilden Google verilerini inceledik

Yıldız (*) ile işaretli kuruluşları Google Trends, "gazete yayıncısı" olarak sınıflandırmış.

Her il için “haberler” aramasını yapan kullanıcıların Google Trends verilerine göre en çok arattığı yerel haber kuruluşlarını belirledik. Denize kıyısı olmayan illerde yerel haber kuruluşları daha fazla aratılıyor.

Bu çalışmada her ilin isminden sonra “haberler” anahtar kelimesini ekleyerek Google Trends verilerini inceledik. Ağustos 2023-2024’ü kapsayan “son 12 ay” seçeneğiyle, “ilgili konular” listesini “en alâkalı” aramalara göre filtreleyip en üst sırada çıkan yerel haber kuruluşunu tabloya kaydettik.

Örneğin “Konya haberleri” için Google Trends verileri şu anda şöyle:

 

Böylece “Konya haberleri” aramasını yapan kullanıcıların en çok aradığı “ilgili konular” arasında, yerel yayıncı olarak ilk sırada Konya Olay Gazetesi‘nin olduğunu görüyoruz.

Google Trends, arama terimlerinin (anahtar kelime) kaç kez arandığı verisini yayımlamıyor. Bunun yerine, en çok aranan konuya 100 puan veriyor, bunun yarısı kadar sıklıkta aranan konu 50 puan alıyor ve diğer aramalar da bu göreli ölçekte belirtiliyor.

“Konya haberleri” örneğinde, ilgili konu olarak kullanıcılar en çok “haber” terimini aratmış. Konya Olay Gazetesi ise 11 puanlık (yani birinci sıradaki aramanın %11’i kadar) kadar aratılmış.

Yerel haber kuruluşlarının en çok ve en az aratıldığı iller

Bu yöntemle Google Trends’den edindiğimiz verilere göre önde gelen yerel haber yayıncıların en yoğun olarak aratıldığı iller Manisa, Ardahan, Çankırı, Tunceli ve Kırşehir.

24 il, son bir yıl boyunca kaydadeğer miktarda “… haberleri” araması yapılmadığı için Google Trends veri kümesinde yer almıyor.

Verisi olan iller içinde yerel haber kuruluşlarının en az aratıldığı iller ise İzmir, Şanlıurfa, Diyarbakır, Kocaeli, ve Kastamonu.

Birçok ilin ismiyle birlikte "son dakika" sözünün aratıldığını, ancak bu isme sahip bir yerel yayıncı olmadığını görüyoruz. Örneğin "Son Dakika Bitlis."

Google'a göre bazı yerel yayıncılar "reklam ajansı," bazısı "haber servisi"

İlk sırada çıkan bazı yerel haber kuruluşlarının ana sayfaları açılmıyor. Açılanlar arasında da nitelikli habercilik olarak tanımlanamayacak içerikler sıkça görülebiliyor.

Aranan anahtar kelimeleri normalde "arama terimi" olarak sınıflandıran Google, yerel haber kuruluşlarını ise nedenini açıklamadan, farklı şekillerde kategorize ediyor.

İlgili Google Trends verilerine sahip 57 ilde, 14 yerel haber kuruluşu "gazete yayıncısı" olarak işaretlenmiş. Bunlar arasında Tigris Haber gibi basılı gazete yayımlamayanlar da var. Diğer yerel haber kuruluşları ise "medya şirketi," "haber servisi" ve "reklam ajansı" gibi isimlerle kümelenmiş.

Journo'nun açık veri politikası gereği her zaman olduğu gibi paylaştığımız ham veri kümesini şu sayfadan indirebilirsiniz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR - VERİ GAZETECİLİĞİ

Basın Konseyi kararlarını inceledik: Gazetecilik ilkelerini en çok Yeni Akit ihlal ediyor

İki haritayla: Hangi ilde, hangi uluslararası haber kuruluşu daha çok aranıyor?

50 kuruluşun LinkedIn verilerini inceledik: İktidar medyası büyüyor, bağımsız yayıncılar yerinde sayıyor

Basın İlan Kurumu’ndan ilan alan 1.206 haber yayıncısını inceledik, 4 haritayla anlatıyoruz

Yusuf İris

2020'den bu yana serbest gazeteci ve fotomuhabir. Üsküdar Üniversitesi Yeni Medya ve Gazetecilik lisans ve Medya ve Kültürel Çalışmalar yüksek lisans mezunu. Hrant Dink Vakfı'nın medyada nefret söyleminin izlenmesi projesinde staj yaptı. BirGün gazetesinde stajyer muhabir olarak çalıştı. Uluslararası fotoğraf platformlarına katkı sağlıyor, çeşitli mecralara telifli haber yazıyor.

Journo E-Bülten