Avrupa Birliği, Android telefon üreticilerine kendi arama motorunu ve tarayıcısını dayatan Google’a verdiği 4,3 milyar Euro tutarındaki para cezasını büyük ölçüde onayladı. ABD merkezli teknoloji devinin 2018’deki karara itirazını bir AB mahkemesi bugün sonuca bağladı ve cezayı 4,1 milyar Euro olarak tescil etti.
Avrupa Komisyonu dört yıl önce verdiği tarihi kararda Google’ın piyasadaki hâkimiyetinden yararlanarak Android işletim sistemini kullanan telefonların üreticilerine, mobil cihazlarda kendi arama motorunu ve tarayıcısını öne çıkarttığına hükmetmişti. Avrupa Birliği’nin (AB) yürütme organı, tekelleşme karşıtı (antitröst) yasaları gerekçe göstererek Google’a 4,3 milyon Euro ceza kesmişti.
İtiraz eden Google bu kararı mahkemeye taşıdı. AB’nin en yüksek ikinci yargı organı olan Genel Mahkeme yıllar süren davada kararı bu sabah verdi. Avrupa Komisyonu kararını “büyük ölçüde teyit ettiğini” vurgulayan mahkeme cezada 200 milyon Euro tutarında bir indirim yaptı.
Google’ın son temyiz yolunu da kullanarak AB’nin en yüksek yargı organı olan Adalet Divanı’na itirazda bulunması bekleniyor.
Telefon üreticilerine Android kısıtlamaları
AB’nin yasadışı bulduğu Google uygulamasına göre telefon üreticileri, Android işletim sisteminin sadece bu ABD şirketince onaylanan versiyonunu kullanabiliyor. Bu versiyonda Google’ın arama motoru (Google Search) ve Chrome tarayıcısı kurulu olarak geliyor. Bu şartları kabul etmeyen üreticiler, telefonlara Google’ın uygulama mağazası olan Play Store’u kuramıyor. Google ayrıca bazı telefon üreticilerine ve mobil operatörlere, arama motorunu kurdurmak için ödeme yapıyor.
Avrupa Komisyonu’na göre Google, masaüstü bilgisayarların arama motoru pazarında sahip olduğu hâkimiyetin akıllı telefonlarla birlikte riske girdiğini düşünerek telefon üreticilerine tekelci dayatmalar yapmaya başladı.
Google ise mobil pazarda hâkim konumda olmadığını, iOS ile rekabet eden Android ekosisteminin parçalanıp birbiriyle uyumsuz işletim sistemlerinin ortaya çıkmasını engellemeye çalıştığını dava sürecinde savundu.
Komisyon’un buna verdiği yanıta göre uyumlu olsun veya olmasın, mobil işletim sistemleri arasındaki çekişme, rekabetçi bir piyasada arzu edilen bir sonuç.
Google parçalanabilir: Dijital reklam tekeline karşı ABD’den yeni hamle
Meta, içerik moderasyon ekiplerini birleştiriyor
Bu arada Facebook’un da sahibi olan ABD merkezli Meta, içerik moderasyonu konusunda önemli bir adım attı. Axios’un dün yayımladığı özel habere göre holding, reklamları ve kullanıcı gönderilerini denetleyen ekipleri birleştiriyor.
Meta’nın “iş saygınlığı birimi” bugüne dek sadece reklam içeriklerinin moderasyonunu yapıyordu. Şirketin “merkezi saygınlık ekibi” ise kullanıcı gönderilerinin moderasyonundan sorumluydu.
Habere göre Meta, yıllar önce ayrı ayrı kurulan bu iki birimi, maliyetleri kısmak için birleştirdi. Toplam 3 bin çalışandan oluşan yeni birimde şimdilik işten çıkarma yapılmayacak ancak ayrılmak isteyenlerin yeri doldurulmayacak.
Neredeyse her kullanıcının içerik üreticisi hâline geldiği bir dönemde “reklam yayıncısı” ayrımının anlamını yitirdiği, bu nedenle Meta’nın sahip olduğu Facebook gibi platformlardaki her tür içeriğin bu tek birim tarafından, artık aynı standartlar ve araçlar kullanılarak denetleneceği belirtiliyor. Yeni birim, Meta’nın bilgi güvenliğinden sorumlu baş yöneticisi Guy Rosen’a bağlı çalışacak.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – FACEBOOK FIRTINANIN ORTASINDA İSMİNİ DEĞİŞTİRDİ: META