Google Haber Girişimi’nin (GNI) Yenilikçi Yaklaşım Çağrısı’nda 2021 için başvurular açıldı. Google bu yarışma ile haber kuruluşlarını proje başına 150.000 ABD dolarına kadar destekliyor. Başvuru süreci 12 Nisan 2021’e kadar devam edecek.
GNI’ın haber medyasında yenilikçilik konulu fonu, okuyucuyu çekmeye ve yeni iş modellerinin geliştirilmesine olanak sağlayabilecek yaratıcı projelere odaklanıyor. Google’dan dün yapılan açıklamaya göre bu yılki süreç şöyle işleyecek:
Başvuru süreci
Yarışmaya, 13 Nisan 2021 TSİ 02:59’a kadar şu sayfadan başvurulabilecek.
17 Mart çarşamba saat 12.00’de Google Meet üzerindeki şu bağlantıda yapılacak yayında, GNI’a başvurmak isteyen gazetecilerin soruları yanıtlanacak.
Ayrıca meagnichallenge@google.com adresine e-posta yoluyla gönderilen sorulara da yanıt veriliyor.
Yalnızca internet üzerinden yapılan İngilizce başvurular dikkate alınacak.
Başvuru sahiplerinden, çevrim içi başvuru formunda, projeleri ile ilgili açıklamayı, ayrıntılı proje planlarını ve bütçe bilgilerini paylaşmaları isteniyor.
Kimler başvurabilir
Türkiye’nin yanı sıra Orta Doğu ve Afrika’yı kapsayan yarışma, yenilikçi ve özgün gazetecilik yapmayı, güvenilir haber içerikleri sunarak insanları aydınlatmayı ve sürdürülebilir bir haber ekosistemi oluşturulmasını teşvik eden projeler geliştirmeyi amaçlayan tüm kuruluşlar ile serbest veya kendi adına çalışan tüm gazetecilere açık.
Yarışmaya internet üzerinden yayın yapan kuruluşlar, sektöre yeni giriş yapanlar, yayıncı birlikleri ve yerel sektör dernekleri de başvurabiliyor.
Proje finansmanı
GNI’ın ilk turu geçen yıl düzenlenmiş ve 13 ülkeden 21 projeye 1,93 milyon dolarlık finansman sağlandığı açıklanmıştı. Bu yılki ikinci turda da aynı model uygulanacak. Daha önce olduğu gibi Google, seçilen projeleri 150.000 ABD dolarına kadar finanse edecek ve toplam proje maliyetinin yüzde 70 kadarını karşılayacak.
Yarışma jürisi, işbirliğinin büyüklüğüne ve etkisine bağlı olarak toplam proje finansmanı sınırında değişiklik yapabilecek.
Uygun projeler ve değerlendirme ölçütleri
Yarışma kapsamında şu alanlara odaklanan yenilikçi projeler teşvik ediliyor: İş modelleri, dağıtım, arayüz, sosyal ve iş akışı.
Projeler beş ana ölçüte göre değerlendirilecek: Haber ekosistemi üzerindeki etki, yenilikçilik, fizibilite, paylaşımcılık ve çeşitlilik.
Projenin, kullanıcı ve/veya iş perspektifinden nasıl bir etkide bulunduğunu net bir şekilde ifade eden göstergelere sahip olması bekleniyor (Örneğin, hedef kitle göstergeleri, iş planı vb).
Katılımcılar yarışmaya deneysel projelerle de başvurabiliyor ancak projelerin iyi tanımlanmış ve hedeflerle ölçülebilir olması bekleniyor.
Google, başvuru sahiplerini, net olarak tanımlanmış temel performans göstergeleri (TPG’ler) sağlayarak projenin sunduğu fırsatların altını çizmeye teşvik ediyor. TPG’lerin önemli bir dijital bileşene sahip olması da bekleniyor.
Başarılı projelerin bir yıl içinde teslim edilmesi gerekiyor.
Uygun olmayan projeler
Aşağıdaki proje türleri ise bu yarışma kapsamında finanse edilmeye uygun kabul edilmiyor:
- Yalnızca haber içeriğine yer veren veya yalnızca haber içeriklerini diğer dillere çeviren projeler
- Eski yayın sistemlerinin yenilenmesinden ibaret olan projeler
- Sadece verilerin harmanlanması veya listelenmesi ile ilgili projeler (örneğin iş listelerinin, borsa verilerinin veya haber makalelerinin yeniden yayımlanması)
- Yalnızca eğitim veya öğretimle ilgili projeler
- Herhangi bir para kazanma ve/veya kitle geliştirme amacı bulunmayan projeler
- Haber kuruluşları üzerinde bir etki yaratmayan projeler
Google’ın GNI fonunu geçen yıl Türkiye’den sadece Demirören Medya’ya vermesi tepki çekmişti. GNI süreciyle ilgili bilgi sahibi bir kaynak ise geçen yıl Türkiye’den yenilikçilik fonu için çok az sayıda başvuru geldiğini ve bunların çoğunun, projelendirmenin biçimsel ölçütlerini karşılamadığını söyledi.
Google’ın GNI kapsamında haber medyasına bir diğer destek aracı olarak sunduğu “Gazetecilik Acil Yardım Fonu” (JERF) ise geçen yıl Türkiye’den beş yerel gazeteye verilmişti.