Dosya

100 medya kuruluşunun verilerini derledik: Sosyal medya platformlarındaki güncel takipçi sayıları

Bu içerik için DALL·E modeline ürettirdiğimiz görsel. Komut: "Birçok kullanıcının Twitter'dan kaçtığı bir dönemde Google'ın algoritma değişikliğiyle sarsılan haber medyasının kaotik bir ortamda alternatif sosyal medya platformu arayışını anlatan bir illüstrasyon."

Türkiye’deki çoğu medya kuruluşunun Google kaynaklı trafiğinin önemli ölçüde düştüğü, binlerce kullanıcının X (eski adıyla Twitter) platformunu terk ettiği bu dönemde sosyal medyadaki takipçi sayılarını inceledik.

100 medya kuruluşu Kasım 2024 itibarıyla sırasıyla Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, TikTok ve LinkedIn’de en çok takipçiye sahip. Liderlik TV’lerde… Sosyal medyada haber değil, eğlence ön planda.

22 – 25 Ekim arasında 100 medya kuruluşunun 6 dijital platformdaki hesaplarını inceleyerek bu araştırmayı yaptık. Ulusal ve yerel medyadaki TV, gazete ve haber siteleri arasından seçtiğimiz 100 haber kuruluşunun, ortalama 3,2 milyon sosyal medya takipçisi var.

Bu kitlenin yaklaşık 3’te 1’ini Facebook, 3’te 1’ini X (eski adıyla Twitter) oluştururken kalan 3’te 1’lik kısım ise diğer 4 platformda yer alıyor. İncelediğimiz 6 platformdaki ortalama kullanıcı sayılarının dağılımı şöyle:

Platforma göre toplam takipçi sayıları

Farklı mecralardan medya kuruluşlarının 6 platformdaki takipçi sayılarına da bakalım. Önce toplam sayılar:

Platforma göre ortalama takipçi sayıları

6 platformda en çok takipçiye sahip medya kuruluşları

Toplamda en çok takipçiye ATV (25 milyon), Fox TV (NOW) (17 milyon), Kanal D (17 milyon), Show TV (16 milyon), Star TV (13 milyon) sahip. 

Sosyal medyada en çok takipçisi olan 10 medya kuruluşunun 7’si televizyon kanalları… İlk 10’da iki gazete (Yeni Şafak ve Sözcü) ve bir haber ajansı (Anadolu Ajansı) var.

Her platformda en çok takipçisi olan 5 haber kuruluşu ise şöyle: 

  • Facebook: Yeni Şafak (9,3 milyon), ATV (8,4 milyon), Show TV (7,3 milyon), Fox TV (NOW) (5,8 milyon), Kanal D (5,7 milyon)
  • Twitter: NTV (7,9 milyon), CNN Türk (5,6 milyon), Habertürk (4,9 milyon), BBC Türkçe (4,3 milyon), Hürriyet (4,2 milyon)
  • YouTube: ATV (12,6 milyon), Kanal D (8,6 milyon), Fox TV (NOW) (5,7 milyon), TRT 1 (5,1 milyon), Show TV (5 milyon)
  • Instagram: Fox TV (NOW) (2,9 milyon), Star TV (2,4 milyon), ATV (2,3 milyon), Show TV (1,9 milyon), TRT 1 (1,7 milyon)
  • TikTok: SporX (5,6 milyon), TRT 1 (1,2 milyon), Ensonhaber (1 milyon), A Haber (777 bin), Sabah (690 bin)
  • LinkedIn: Mynet (48 bin), Hürriye (43 bin), Memurlar.net (37 bin), Anadolu Ajansı (30 bin), NTV (25 bin)

Google trafikleri çakıldı, X’ten kaçış var

Google’ın, bağımsız haber kuruluşları başta olmak üzere Türkiye’de medyanın arama motoru kaynaklı dijital trafiğini dibe vurduran son algoritma değişikliği tepki çekmişti.

Haber kuruluşları farklı sosyal medya platformlarında yeni kitleler ararken, derlediğimiz bu veriler, bir çıkmaza işaret ediyor. Bu kuruluşların en çok takipçiye sahip olduğu Facebook, algoritmasını, haberlerin görünürlüğünü azaltacak şekilde yıllar önce değiştirmişti.

İkinci sıradaki X için de durum bugünlerde parlak değil. Bu ayki ABD seçimlerinin ardından X’in sahibi Elon Musk’ın yeni Trump Yönetimi’nde bakan olacağının açıklanması, eski adı Twitter olan bu platformdan Bluesky ve Mastodon gibi alternatiflere kaçışı da hızlandırdı.

Haber medyasının platform çıkmazı

YouTube ve Instagram, medya kuruluşları için önemini korusa da, derlediğimiz veriler bu platformların gazetecilikten çok, TV programları başta olmak üzere eğlence içerikleriyle takipçi ve etkileşim kazandığını gösteriyor.

Geriye kalan diğer iki alternatiften TikTok, son yıllarda haber medyası da takipçi sayısını bu platformda büyütmüş olmasına karşın henüz üst sıralarda değil. LinkedIn ise iş odaklı bir platform olarak farklı bir amaca hizmet ediyor.

Tüm bölgelerdeki coğrafî bölgelerden toplam 16 yerel medya kuruluşunun verilerini de inceledik. Üstteki grafiklerde en çok küçük dilimlerde görüldüğü gibi, yerel medyanın takipçi sayısı, ulusal medyaya göre oldukça düşük. 

Facebook yerel medyanın da en çok ortalama kullanıcıya sahip olduğu platform olmayı sürdürürken Instagram ikinci sırada geliyor. Twitter ve YouTube ise yerel medya için daha geri planda. Listemizdeki yerel medya kuruluşları içinde en çok takipçiye sahip olan, Trabzon’dan Haber61.net (502 bin takipçi).

Bu araştırmanın ham verilerine şu sayfadan ulaşabilirsiniz. Dipnot: Hesabı bulunmayan veya erişim engeli vb. nedenlerle mevcut hesabına ulaşılamayan kuruluşların ilgili platformdaki takipçi sayısını sıfır olarak kaydettik.

İLGİLİ: VERİ GAZETECİLİĞİ

Manşetlerdeki 250 haberi inceledik: Özel haber oranı ve kadın gazeteci imzası azalıyor

İletişim mezunları ne iş yapar? 100 çalışanın LinkedIn verilerini inceledik

En çok aranan yerel haber kuruluşları: 81 ilden Google verilerini inceledik

Delal Demir

Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü mezunu. Bianet, Megafona Seslen, Gazeteciler Platformu, Medya için Demokrasi, Muhalif.com, 9. Köy, 24 Saat Gazetesi, Dokuz Eylül Gazetesi ve FemSport‘ta haberleri yayımlandı. Serbest gazetecilik yapıyor.

Journo E-Bülten