Dosya

İletişim mezunları ne iş yapar? 100 çalışanın LinkedIn verilerini inceledik

Gazeteciliğe dair merak edilenleri incelediğimiz “Gazetec…” yazı dizisinin bu bölümünde iletişim fakültesi mezunlarının hangi işlerde çalıştığını mercek altına alıyoruz. 

LinkedIn’de rastgele 100 iletişim fakültesi mezununu seçtik. Verilere göre iletişim fakültesi mezunları ilk işlerinde en çok, haber dışı alanlarda içerik üretimi yapıyor.

İş odaklı sosyal medya platformu LinkedIn’de geçen ay boyunca rastgele bir taramayla 35 Gazetecilik, 29 Halkla İlişkiler-Tanıtım ve Reklamcılık, 16 Radyo-Televizyon ve Sinema, 20 diğer iletişim fakültesi bölümü mezununu bulduk.

Cinsiyet dağılımının da yarı yarıya olmasına dikkat ettiğimiz bu seçimle, iletişim mezunlarının ilk ve ikinci işlerinde hangi sektörlerde, ne görev aldıklarına ve kaç yıl çalıştıklarına baktık.

Verilere göre Gazetecilik bölümünden mezun olanların yaklaşık 3’te 1’i ilk işlerinde haber medyasında görev alıyor. İletişim fakültesi mezunlarının %43’nün ilk işindeki görev tanımı, ikinci işindekinden farklı… Kendi şirketini kuran veya serbest çalışan oranı %10’un altında.

Gazetecilik mezunlarının 3’te 1’i ilk işinde gazetecilik yapıyor

Öne çıkan bulgular özetle şöyle:

  • İletişim fakültesi mezunları ortalama 15,8 ay içinde ilk işlerine başlıyor. Erkeklerde bu süre 17,2 aya çıkarken kadınlarda 14,7 ay.
  • 100 kişinin 42’si ilk işini bırakmış. Bu kişilerin ilk işlerindeki ortalama çalışma süreleri 11,7 ay olmuş. Erkeklerde süre, kadınlara kıyasla 1 ay daha uzun.
  • 100 kişinin 52’si ikinci işinde hâlâ devam ediyor. İkinci işini de bırakanlar ise ortalama 13,2 ay bu işte kalmış. Erkeklerde süre bu kez 3 ay daha uzun.
  • İletişim fakültesi mezunları ilk işlerinde en çok, haber dışı içerik üretim uzmanlığı işlerine giriyor (28 kişi). Video editörlüğü, içerik yazarlığı, yönetmenlik gibi görevler bu iş türünde yer alıyor. Muhabirlik gibi görevlerin üstlenildiği gazetecilik işleri ise ikinci sırada (21 kişi).
  • 35 Gazetecilik bölümü mezunundan 10’u (%28’i) ilk işinde gazetecilik yapıyor. 
  • Diğer iletişim bölümlerinin mezunlarının ilk işinde ise en çok tercih, haber dışı içerik üretim uzmanlığı… Bu grupta 11 kişi gazetecilik işlerini seçmiş. Böylece ilk işinde gazetecilik yapanların az farkla çoğunluğunun, Gazetecilik dışı iletişim bölümlerinden mezun olduğu görülüyor.
  • İlk işinde haber dışı içerik uzmanlığı yapanlar ağırlıklı olarak ikinci işlerinde de bu tür bir görev alıyor. 
  • İlk işinde diğer türden görevler yapanlar ise ikinci işlerinde farklı alanlara dağılıyor. Örneğin ilk işinde yöneticilik yapan iletişim fakültesi mezunları ikinci işinde yönetici görevi almadan gazeteci, reklamcı veya halkla ilişkilerci oluyor.

İkinci işlerde sektörler çeşitleniyor

  • 100 kişinin 26’sı ilk işinde haber kuruluşunda, 19’u dijital ajans ve prodüksiyon şirketlerinde, 18’i de reklam ve pazarlama ajanslarında çalışıyor.
  • İkinci işlerde haber kuruluşu sayısı 21’e, dijital ajanslar ve prodüksiyon şirketleri 16’ya, reklam ve pazarlama ajansları 13’e düşüyor.
  • İlk işle kıyaslandığında ikinci işteki görev türlerinde sadece halkla ilişkiler, tanıtım ve reklamcılık uzmanlarının sayısı artıyor.
  • Şirket türlerini incelediğimizde de ikinci işlerde sadece “diğer” kategorisinin arttığını görüyoruz. Bunlar arasında holdingler, e-ticaret ve havayolu şirketleri, sağlık ve eğitim kurumları var.

100 kişi gibi küçük bir örneklem kullansak da bize bir fikir verebilecek veriler; gazetecilik ve haber dışı içerik üretimi gibi uzmanlıkların, iletişim fakültesi mezunlarının kariyerinin ilk adımında daha popüler olduğunu gösteriyor. İkinci işte ise bu alanlarda çalışanların sayısı azalırken sadece halkla ilişkiler ve reklamcılık alanındakilerin sayısı artıyor.

Türkiye’deki 33 üniversitenin iletişim fakültelerinden mezun olan bu 100 kişiden, ilk işinde topluluk yönetimi görevi alan 12 kişinin sadece 1’i ikinci işinde aynı tür bir göreve devam ediyor. Geri kalanlar ise halkla ilişkiler ve reklamcılık ile haber dışı içerik üretim uzmanlığı gibi başka görevlere yönelmiş. Bu grupta kimse gazeteciliğe geçmemiş.

İlk işinde yöneticilik görevi alanların, ikinci işin de bunu yapmayıp gazetecilik ve halkla ilişkiler gibi alanlara yönelmesi de dikkat çekici.

Ham veriler ve bu yazı dizisinde önceki bölümler

Bu mini araştırmanın anonimleştirilmiş ham verilerini ve ek tablolarını şu sayfada bulabilirsiniz.

Bir not: LinkedIn kullanıcıları, iş unvanlarını Türkçe ve İngilizce olarak farklı şekillerde girebiliyor. Biz bu unvanları şu şekilde kategorize ettik:

  • Gazeteci (Muhabir, Haber Editörü, Reporter, Editorial Assistant Intern vb.)
  • Haber Dışı İçerik Üretim Uzmanı (İçerik Yazarı, Video Editör, Copywriter, Sr. Art Director, Yönetmen, Fashion Photographer, Writer vb.)
  • İçerik Dağıtım Uzmanı (Sosyal Medya Yöneticisi, SEO Uzmanı, Digital Media Manager vb.)
  • Topluluk Yönetimi (Community Manager, Social Media-Community Specialist, Content-Community Manager vb.)
  • Genel Yönetim (Proje Yöneticisi, Proje Asistanı, Ofis Destek Elemanı, Project Specialist vb.)
  • Reklam-Pazarlama-PR (Satış Temsilcisi, Junior Hesap Yöneticisi, Dijital Pazarlama Uzmanı, Corporate Social Responsibility Manager vb.)
  • Kurucu (Kurucu, Ortak Kurucu, Co-Founder vb.)
  • Sunucu (TV Presenter, Radio Presenter, Sunucu vb.)
  • Diğer (Çocuk Bakımı, Spor Eğitmeni, Yaratıcı Drama Eğitmeni vb.)

Gazetecilikle ilgili olarak en sık yapılan Google aramalarını incelediğimiz “Gazetec…” yazı dizisinin önceki bölümlerinde ise şu sorulara cevap vermiştik:

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR: VERİ GAZETECİLİĞİ

Daldan dala: İletişim bölümleri arasında geçiş yapanların kariyer yolculuğu

Nerede bu muhabirler? 64 haber kuruluşuna sorduk, 2’si cevap verdi

50 kuruluşun LinkedIn verilerini inceledik: İktidar medyası büyüyor, bağımsız yayıncılar yerinde sayıyor

Basın İlan Kurumu’ndan ilan alan 1.206 haber yayıncısını inceledik, 4 haritayla anlatıyoruz

100 haber kuruluşunun künyelerini inceledik: Medyada yöneticilerin %70’i erkek

Farklı mesleklerden vatandaşlara göre gazeteciler ve gazetecilik

Gazetecilik bölümü dersleri: 41 üniversitenin müfredatındaki 1.679 adet dersi inceledik

Rafşan Yağmur Çelik

Lisans ve yüksek lisans eğitimini gazetecilik ve iletişim bilimleri alanında tamamladı. 2014- 2018 yıllarında internet gazeteciliği yaptı. Ardından İngiltere’de dil ve dijital pazarlama eğitimi aldı. Yolda TV'de serbest gazetecilik yapıyor. Yeni medya alanında akademik çalışmalarına da devam ediyor.

Journo E-Bülten