Mobil

iPhone 12: 5G medyanın ne işine yarayacak?

5G özellikli iPhone 12'nin Türkiye'deki resmi satış fiyatı henüz açıklanmasa da bazı yerli perakendecilerin internet sitelerinde 20 bin liranın üstünde fiyatlar görülmeye başladı. Fotoğraf: Apple
Apple’ın 5G teknolojisine sahip ilk telefonu olan iPhone 12 tanıtıldı. Genel olarak medya işinde önemli değişimlere yol açması beklenen 5G, gazetecilik özelinde neleri değiştirecek?

Apple, iPhone 12’yi tanıttı. Türkiye’deki satış fiyatıyla tartışma konusu olan iPhone 12’nin en önemli özelliklerinden biri, Apple’ın 5G (beşinci jenerasyon) teknolojisine sahip ilk telefonu olması. Bu sayede mobil veri akışını hızlandıran, kapasiteyi artıran ve gecikmeleri neredeyse sıfırlayan 5G, tüm dünyada daha çabuk yaygınlaşacak.

Kısaca karşılaştıralım: 5G’nin veri aktarım hızı, 4G’nin yaklaşık 100 katı. Bu arada 4G bu verileri 50 milisaniye gecikmeyle aktarırken 5G’de gecikme sadece 1 milisaniye. En az bunlar kadar önemli bir diğer geliştirme ise 5G ağına çok daha fazla sayıda cihazın aynı anda bağlanabilmesi. Ancak 5G’nin bir dezavantajı da var: Teknik olarak uygulaması daha zor ve karmaşık.

Güney Kore ve ABD’nin 5G mobil şebekesini devreye alan ilk ülkeler olduklarını geçen yılki haberimizde duyurmuştuk. Türkiye’nin bu yıl “Haberleşme Teknolojisi Kümesi” (HTK) adı altında kendi yerli 5G altyapısını geliştirdiği açıklansa da telekom şirketleri henüz ülke çapında 5G’yi devreye almış değil. iPhone 12’nin çıkışı, Türkiye’nin de 5G’ye geçişinde en azından bir tarih açıklanmasını hızlandırabilir.

Hızlı bağlantıyla ‘oyunu değiştirecek’

Bu yıl başında yayımladığımız haberde de öngörüldüğü gibi, yeni cihazlarla birlikte 5G’nin yaygınlaşmasının medya şirketlerini etkilemesi bekleniyor. Forbes dergisine göre 5G, “yayıncılar ve tüketiciler için mobilde inanılmaz fırsatlar sunacak. Video ve diğer içeriklerin üretimi ve tüketiminde telefonlar daha da merkezi bir rol alacak. Özellikle geleneksel IP bağlantılarının yavaş olduğu yerlerde 5G, oyunu değiştirecek.”

Nieman Lab’in önceki gün yayımladığı bir analize göre 5G “medya işini” derinden etkilese de, özellikle “metin tabanlı” gazetecilikte büyük bir dönüşüm beklememek gerekiyor. Hatta “haber ürünlerinin” 5G’ye geçişten olumsuz etkilenmesi bile olası. Çünkü kullanıcıların dikkatini çekmek için rekabet eden diğer uygulamalar (özellikle eğlence videoları ve oyunlar) 5G’nin esas meyvelerini toplayacak.

Habere etkisi: Google AMP gibi uygulamalara ihtiyaç azalacak

Elbette 5G örneğin sahadaki muhabirlerin video canlı yayın yapmasını kolaylaştıracak, haber merkezleriyle sürekli bağlantıda kalmalarını sağlayacak. Haber medyasında zaman zaman gördüğümüz artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) uygulamaları daha da gerçekçi hâle gelecek.

Ancak 5G’nin gazeteciliğe bu tür etkileri oldukça dolaylı. Özellikle haber siteleri açısından 5G’nin daha doğrudan bir etkisinin ise teknik düzeyde gözlenmesi bekleniyor.

Google’ın ‘Hızlandırılmış Mobil Sayfalar’ı (AMP), haber sitelerinin de dijital ortamda daha hızlı açılmasını sağlayan ortak bir format getirmişti. AMP’yi uygulayan yayıncılar, sayfaları hızlı açıldığı ve daha az reklam barındırdığı için Google aramalarında daha üst sıralarda yer alıp son yıllarda bu kanaldan ciddi oranda bir trafik artışı yakalamıştı.

Arka planda oynayan videolar ve büyük görseller

AMP özünde bir “veri tasarrufu” işlevine sahipti. Nieman Lab’e göre 5G, işte bu nedenle haber sitelerini etkileyebilir. Çünkü insanların mobil cihazlarında daha hızlı, ucuz ve kesintisiz bir internet bağlantısına sahip olması, AMP gibi uygulamaları artık gereksiz kılacak.

Yazıda, örneğin arka planda oynayan videoların ve büyük görsellerin de bir zamanlar yavaş bağlantılar nedeniyle bir lüks olarak kabul edilip daha az veri barındıran içeriklerin mecburen tercih edildiği hatırlatılırken şöyle denildi:

‘5G’den en çok yararlananlar, haberciler olmayacak’

  • Bunların hepsi ilginç şeyler ama gerçekçi olalım: 5G’den en çok yararlanan uygulamalar, haber yayıncıları olmayacak. İzlerkitlenin dikkatini çekmek için yarışan diğer uygulamalar olacak. Yani oyunlar, eğlence ve henüz ortaya çıkmamış, veri ağırlıklı yepyeni uygulamalar…
  • Şöyle düşünün: Haber içerikleri bugünün 4G bağlantısıyla erişildiğinde, birkaç yıl önceki 3G’ye kıyasla elbette daha güzel görünüyor. Fakat Netflix, 3G’ye kıyasla 4G’de çok daha güzel. Call of Duty, 3G’ye kıyasla 4G’de çok daha güzel. Houseparty, 3G’ye kıyasla 4G’de çok daha güzel.
  • Haberler ise -özellikle yazılı olanlar ama video haber de dâhil- daha yüksek bant genişliğinin avantajları söz konusu olduğunda telefonlarımızın ana ekranlarındaki diğer ikonlara kıyasla pek de güçlü bir pozisyona sahip değil.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – 5G NEDİR

Journo

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gelişen haber üretim teknolojileri, gazetecilerin sorunları, medya ekonomisi ve gelir modellerine ilişkin gelişmeler Journo’nun öncelikli temaları.

E-Posta Aboneliği