Sosyal ağların ve arama motorlarının ardından Türkiye’de en çok ziyaretçi, haber kategorisine geliyor. Gemius’un bugün açıkladığı verilere göre 2022’de dijital reklamları en fazla gerçek kullanıcıya ulaşan sektör, medya oldu. Reklamların izlenme oranlarında da medya, ilk sıradaki perakende sektörüyle arasındaki farkı azalttı. Reklam erişiminde TRT 1 ve BluTV, trafik erişiminde ise Ekşi Sözlük ilk 10’a girdi.
Uluslararası araştırma şirketi Gemius, Türkiye’de 2022 yılında yaptığı ölçümlere dayanan dijital medya verilerini açıkladı. Medya ve haber sektörüyle ilgili öne çıkan veriler şöyle:
1. Ziyaretçi sayısında haber medyası 3. sırada
Üstteki grafikte de görüldüğü gibi kategorilere göre trafik sıralamasında haber medyası, sosyal ağların ve arama motorlarının ardından 2022’de 3. sırayı perakende sektörüyle paylaştı. İki sektörün gerçek ziyaretçi sayısının 54 milyon olduğu raporda belirtildi.
2. Reklam erişiminde medya zirvede
Verdiği reklamlar en çok kullanıcıya ulaşan sektör, medya oldu. Bu durumda haber medyasından çok, eğlence odaklı video akış platformlarının payı var.
3. TRT 1 ve Blu TV, reklamları en çok kullanıcıya ulaşan medya şirketleri arasında
Verdiği reklamlar en çok kullanıcıya ulaşan medya şirketleri arasında başı, 2022’de Türkiye pazarına giren Disney Plus ile Spotify ve Prime Video çekiyor. İlk 10’da Türkiye’den TRT 1 ve BluTV de yer alıyor.
Gemius’a göre medya sektörü, ziyaretçi trafiğini artırmak için ağırlıklı olarak sosyal medyayı kullanıyor. Trafik erişiminde en fazla gerçek kullanıcıya ulaşan markalar ise YouTube, Instagram ve Facebook. Bu listede Türkiye’den Ekşi Sözlük de var.
4. Medya reklamlarının “reytingi,” perakendeyle aradaki farkı kapattı
Reklam erişim ve frekans değerlerinin çarpılması ile elde edilen ve “brüt izlenme oranı” diye de bilinen GRP (Gross Rating Points) ölçümüne göre perakende sektörü 2022’yi de zirvede bitirdi. Ancak 2. sıradaki medya sektörü, 2022’de aradaki farkı azalttı. Gemius’un raporunda bu konuda şu değerlendirme yapıldı:
- Pandeminin sona ermesiyle birlikte 2022’de sektörlerin GRP’ye göre ağırlıklarında kayda değer farklılıklar görüldü. Sıralamaya bakıldığında perakende sektörünün gerilediği fark edilirken, Disney Plus ve Amazon Prime’ın Türkiye’de izleyicileriyle buluşmasıyla medya endüstrisi nin öne çıktığı dikkat çekti. Çip krizi ve yüksek enflasyonla birlikte zorlu bir yılı geride bırakan otomotiv sektörü ise tüm bu olumsuz havaya rağmen kampanyalarını artırarak sıralamada öne çıkarken, pandemi nedeniyle iletişimini azaltan seyahat ve turizm sektörünün de dikkate değer bir sıçrayış yaşadığı verilere yansıdı.
5. Medya, dijital reklamcılıkta en yüksek paya sahip 2. sektör
Ocak-Aralık 2022 döneminde en fazla dijital reklam veren 9 sektör, tüm gösterimlerin %90’ını tüketti. Bu sektörler arasında da medya 2. sırada yer aldı.
Gemius’un bu hesaplaması, reklamcılıkta kullanılan “Share of Voice” (Ses Payı) ölçüm yöntemine dayanıyor. Bu yöntemde, bir markanın reklam harcamalarının, sektöründeki diğer tüm markaların reklam harcamalarına oranı esas alınıyor.
Varşova merkezli Gemius’un son raporundaki verilerin temelde iki yönteme dayandığı açıklandı.
Şirketin “Gemius AdReal” adını verdiği yöntemde, PC ve mobil cihazlarda panel ölçümlemesi kullanılıyor. 17.500 kullanıcıdan oluşan bir örneklemle web ortamındaki tüm mecraların yanı sıra YouTube, Facebook, Instagram ve TikTok mobil uygulamaları da ölçülüyor.
Ölçümlerde ayrıca “Gemius Audience” yöntemine de başvuruldu. Bu yöntemde ise panel örnekleminin yanı sıra, kodlu ölçümleme de kullanılıyor. Şirketin kodlarını çalıştıran web sitesi ve uygulamalardan ayrıntılı veriler çekiliyor.
Gemius’a göre 2021’de Türkiye’de en yüksek dijital trafik erişimini “video-TV” kategorisi yakalarken “haber” kategorisi 3. olmuştu.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:
Journo Haber Tüketicisi Araştırması: Okur, izleyici ve dinleyici ne istiyor?