Yerel medya konusunda uzmanlaşan gazeteci Yusuf Özgür Bülbül, 2020 yılı boyunca haberleriyle en çok dikkat çeken, görünürlükte rakiplerinin bir adım önüne geçen yerel yayıncıları araştırdı.
İstanbul ve Ankara haricindeki 79 ilde yaklaşık 1.000 yerel gazete ve yerel haber sitesini inceleyen Bülbül, haber kalitesi ve bağımsızlık konusunda yerel habercilerin görüşünü aldı.
Yedi ayda tamamlanan araştırma sonucunda, bu yıl en çok öne çıkan 150 yerel medya kuruluşunun bulunduğu alttaki liste oluştu. Bülbül’ün gözlemleriyle birlikte aktarıyoruz:
Büyükşehirlerde medya kuruluşu sayısının fazla olması, alternatif yayıncılar ve gelişmiş medya ağı, küçük şehirlerde ise tersi durumdan ötürü böyle bir seçki hazırlamak zor oldu.
Teknolojik dönüşümle birlikte yerel haber sitelerinin sayısı hızla artıp birçok ilde basılı gazete sayısını geride bıraktı. Dijital gazete sayısı büyükşehirlerde daha hızlı artarken küçük illerde aynı oranda gelişme göstermedi.
Bunun sebepleri arasında birçok etken gösterilebilir. Örneğin, küçük illerde gazetecilik yapmanın daha zor olduğu bilinen bir gerçek. Araştırma sırasında edindiğim izlenimler şöyle:
Küçük illerde siyaset haberleri azaldı
- Yerel gazete ve haber sitelerinde iktibas artıyor. İlan ya da reklam alan yayın organlarında bu duruma daha az rastlanıyor. Aynı ildeki birçok yayın organı, basın bültenlerini olduğu gibi yayına alıyor.
- İçerik benzerliğine rağmen nüfus yoğunluğu az olan bazı şehirlerde de iyi gazetecilik örneklerine rastlamak mümkün.
- Özellikle küçük illerdeki yayın organlarında, siyaset haberlerine daha az yer verilmeye başlandı. Bazı yayın kuruluşlarının bu kategoriyi kaldırdığı da gözlendi.
Kurumsal ilanlar il merkezlerine kaydı
- Tirajı ve nüfusu az olan kentlerdeki yayın organlarında köşe yazarlarının, sıkça yazmadığı ve tamamen yerel sorunları konu almadığı görüldü.
- İlan alan basılı gazetelerin siteleri daha çok gazetedeki haberlerden oluşuyor. Basılı yayını olmayan haber siteleri, gün içerisindeki sıcak gelişmeleri daha sık haberleştiriyor. Bu nedenle bu sitelerin ziyaretçi sayısı genelde daha yüksek.
- İlçe gazetelerinin sahipleri, ilan sayılarının düştüğünden ve aldıkları bazı kurumsal ilanların il merkezlerindeki medya kuruluşlarına kaydırıldığından yakındı.
Yerel isim ve genel isim, yayın politikasını da etkiliyor
- Yerelliğe gönderme yapan bir isim taşıyan il ya da ilçe gazetelerinin, genel çağrışım yapan isimlere göre daha istikrarlı bir yayın çizgisine sahip olduğu ve daha çok yerel odaklı habere yer verdiği saptandı.
- Ekonomik koşullar basılı gazeteleri Basın İlan Kurumu’nun (BİK) da teşvikiyle birleşmeye zorluyor. Birleşen gazetelerdeki içeriklerin genelde daha zengin olduğu söylenebilir.
- Bazı yerel gazetelerin sosyal medya hesaplarının olmadığı görüldü. Bu durum daha çok nüfusu az olan kentlerde gözlendi.
- Yerelde çalışan gazeteciler, en çok çalışma koşullarının zorluğundan yakındı. Mesai ücretleri, ek görevler ve iş yükü, başlıca şikâyetler arasında.
- Basılı gazetelerin birçoğu maddi imkanlardan dolayı renksiz çıkıyor. Basılı gazete sahipleri, dijital medyadaki reklam gelirlerinin düşüklüğünün kendilerini olumsuz etkilediğini de aktardı.
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – YEREL SANSÜRCÜLERİ HAREKETE GEÇİREN 10 HABER