Haber

Bu kazalar, kader değil: Genç gazeteciler Umut ve Muhammed’in ölümü de engellenebilirdi

Gaziantep'teki kazada hayatını kaybeden gazeteciler Umut Yakup Tanrıöver ve Muhammed Abdulkadir Esen

Gaziantep ve Mardin’de dün yaşanan katliam gibi iki trafik kazası, kurallara uygun önlemler alınsaydı engellenebilirdi. Her iki olayda da arkadan gelen araçlar, yolda daha önce meydana gelen kazalara müdahale edenlerin arasına daldı. Gaziantep’teki ilk kazada yaralananlara yardım etmek isterken hayatını kaybedenler arasında genç gazeteciler Umut Yakut Tanrıöver ve Muhammed Abdulkadir Esen de var. 

Mardin’in Derik ilçesinde dün bir TIR ile iki otomobilin karıştığı ilk kazaya yoldan geçenler müdahale etti. Bu sırada bir başka TIR kalabalığın arasına daldı. Bugün basına yansıyan haberlere göre ölü sayısı 20.

Gaziantep-Şanlıurfa otoyolunda ise Nizip ilçesi yakınlarında kontrolden çıkan bir otomobil şarampole yuvarlandı. Yaralılara yardım etmek üzere duranlara, arkadan gelen bir yolcu otobüsü çarptı. İhlas Haber Ajansı’nın (İHA) Gaziantep Bölge Müdürlüğü’nde görev yapan muhabirler Umut Yakut Tanrıöver ve Muhammed Abdulkadir Esen, hayatını kaybeden 16 kişi arasında.

En ciddi trafik kazaları en çok hangi illerde oluyor?

Mardin ve Gaziantep’te geçen yıl gerçekleşen ölümlü-yaralanmalı trafik kazalarının sayısı, Türkiye ortalamasının altındaydı. Bu iki ilin çevresindeki birçok ilde ise Türkiye ortalamasının 3 katına varan oranda ölümlü-yaralanmalı kaza yaşandı.

Türkiye’de her 1.000 araç 2021 yılında ortalama 10,6 ölümü-yaralanmalı kazaya karıştı. Mardin‘de bu sayı 7,2, Gaziantep‘te ise 7,1 oldu.

Bingöl (33,5), Hakkari (33), Bitlis (29), Siirt (25,6) ve Ağrı (22,1) araç sayısına oranla ölümlü-yaralanmalı kazaların en çok meydana geldiği iller.

Araç başına en az kaza yaşanan iller ise İstanbul (4,8), Edirne (5,5), Ankara (5,5), Kütahya (6,0) ve Çanakkale (6,3).

Basın camiası dâhil tüm Türkiye'yi yasa boğan son iki kazanın ilkinde TIR'ın "freninin boşaldığı," ikincisinde ise yolcu otobüsünün "kontrolü kaybettiği" haberlerde vurgulanıyor.

Bu kazalar, kader değil. İstatistiklere göre kazaların çoğu insan hatasından kaynaklanıyor. Türkiye İstatistik Kurumu'nun üstteki haritaya da konu olan verilerine göre 2021'de ülkede 300 binden fazla aracın karıştığı kazaların %87,1'inde sürücülerin kusuru vardı.

Ağır araçların rutin bakımlarının yapılmamasının yanı sıra, bir kazanın ardından olay yerinde gerekli önlemlerin alınmaması ve karayollarındaki kusurlar da yeni trajedilere davetiye çıkarıyor.

Trafik kazası sonrası alınması gereken önlemler

Her hâlükârda son iki kaza da engellenebilir, en azından kayıpların sayısı azaltılabilirdi. Bu vesileyle, ölümlü-yaralanmalı bir trafik kazası sonrasında alınması gerekenler önlemleri hatırlatıyoruz.

Kendinize dair acil ve hayati durumların kontrolünü yaptıktan sonra, öncelikle, başka bir kazaya neden olmamak için şu tedbirleri alın:

  1. Aracınızı güvenli bir yere çekip çalışmıyorsa bile kontağını kapatın. Aracınızda reflektörlü bir yelek varsa, bir sonraki adıma geçmeden önce bu yeleği giyin.
  2. Her araçta bulunması zorunlu olan ışıklı işaret cihazlarını ya da reflektörleri, trafiğin akışına uygun olarak yerleştirin. Bunlar, eğer kaza şehir içinde gerçekleştiyse 30 metre, şehir dışında gerçekleştiyse 150 metre uzağa yerleştirilmeli.
  3. Kaza mahallini ve kazaya karışan araçları hızlı bir şekilde kontrol edin. Ardından 112 Acil Servis ve 154 Alo Trafik'i arayın. Yakıt sızıntısı fark ettiyseniz 110 İtfaiye'ye de haber verin. Bu görüşmeleri yaparken kısa ve öz bir biçimde kazazedede sayısını, durumlarını ve kazanın nerede yaşandığını belirtin.

Trafik kazalarında ilkyardım ile ilgili bilgileri de Kızılay'ın sayfasında bulabilirsiniz.

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten