Reuters Enstitüsü’nün “Gazetecilik, medya ve teknolojide 2024’ün trend ve öngörüleri” başlıklı raporuna göre dünyadaki haber medyası yöneticilerinin önemli bir bölümü bu yıl sosyal medya ve arama motorlarından gelen trafiğin azalacağını, yapay zekâdan kazanılacak ek gelirin çoğunun ise büyük yayıncılara gideceğini düşünüyor. Yine de katılımcıların yaklaşık yarısına göre gazetecilik işinin 2024’teki seyri olumlu olacak.
Reuters Gazetecilik Araştırmaları Enstitüsü’nden Nic Newman’ın Google Haber Girişimi (GNI) desteğiyle yazdığı rapor için 56 ülkedeki haber medyası kuruluşlarından 316 editör, CEO ve dijital yöneticiyle anketler yapıldı. Ankette Türkiye’den katılımcı yer almıyor. İngilizce tam metnini şu sayfada bulabileceğiniz raporda öne çıkan bulgulardan bazıları şöyle:
Sosyal medya trafiğinde düşüş: Facebook ve X gibi büyük sosyal medya platformlarından haber sitelerine yönlendirilen trafik 2023 yılında büyük ölçüde azaldı. Ankete katılanların %63’ü düşüşten endişeli. Yayıncılar bu duruma karşı kendi doğrudan kanallarına daha fazla odaklanacaklarını ve alternatif platformlar deneyeceklerini söylüyor. 2024’te ağırlık verecekleri platformlar arasında WhatsApp ve TikTok başı çekiyor.
Arama motorlarında YZ devrimi: Google ve Microsoft gibi şirketler kullanıcılara doğrudan cevaplar sunan ve Arama Üretici Deneyimleri (SGE) adı verilen yeni bir içerik sunma yöntemi üzerinde çalışıyor. Bu, yayıncıların web sitelerine yönlendiren bağlantı sayısını azaltabilir ve gelir kaybına yol açabilir. Yani sosyal medyanın yanı sıra haber siteleri 2024’te aramalardan gelen ziyaretçi sayısında da düşüş kaydedebilir.
Dijital abonelik ve üyelikte yavaşlama: Reklam gelirlerindeki dalgalanma ve dijital içeriğe olan talepteki artış, yayıncıları dijital abonelik ve üyelik modellerine yönelmeye teşvik ediyor. Ancak abone sayısındaki artış yavaşlıyor. Yayıncılar sadakati artırmak ve çeşitli gelir akışları yaratmak için yeni ürün ve fiyatlandırma stratejileri deniyorlar. Ankete katılanların %47’si bu yıl için gazetecilik işinin seyrinin olumlu olacağını düşünüyor. %12 ise buna inanmıyor.
Format değişimi: Yayıncılar geçen yıla kıyasla daha fazla video, e-bülten ve podcast üretmeyi planlıyor. Bu formatların genç kitleleri çekmek, abonelikleri desteklemek ve reklam gelirlerini artırmak için fırsatlar sunduğuna inanıyorlar. Metin tabanlı içerik sayısının ise bu yıl aynı düzeyde kalmasını bekliyorlar.
Haberden kaçınma ve haber yorgunluğuyla mücadele: Yayıncılar, okuyucuların haberlere olan ilgisini sürdürmek için Gazze ve Ukrayna’daki savaşlar gibi zor konuları daha iyi açıklamak, olası çözümler sunmak ve daha ilham verici insan hikâyeleri anlatmak gibi farklı yollar deniyor. Ayrıca orta vadede akıllı telefonların yerini alabilecek sesli asistanlar ve artırılmış/sanal gerçeklik (AR/VR) gibi deneysel arayüzlerin 2024’te yaygınlaşacağını düşünüyorlar.
YZ kullanımı ve riskleri: Yayıncılar, yapay zekâ (YZ) teknolojisini özellikle haber merkezlerinin iç işleyişinde otomasyon ve haber ürünlerinin kişiselleştirilmesi için daha fazla kullanmayı planlıyor. İçerik oluşturma ile haber toplama ve dağıtım gibi alanlarda YZ’nin etik ve itibarî risklerinin ise farkındalar. Bir yandan YZ geliştiren şirketlerin kendi içerikleri üstünden para kazanmasını engellemek isteyen haber yayıncıları, bir yandan da bu şirketlerle lisanslama anlaşması yapıyor. Ancak anket katılımcılarının %48’ine göre buradan yayıncılara kayda değer bir para gelmeyecek. %35 bu gelirin çoğunun büyük yayıncılara gideceğini düşünüyor.
İLGİLİ: YAPAY ZEKÂ HABERLERİ
Haber merkezinde üretken yapay zekâ kullanırken dikkat etmeniz gerekenler