Haber

Dünyada yalnız Türkiye’de çoğunluk, siyasi manipülasyondan sosyal medyayı sorumlu tutmuyor

Veri kaynağı: Reuters Enstitüsü
Reuters Enstitüsü’ne göre dünya kamuoyu, sosyal medya platformlarının “hakikatin hakemi” olmasını istiyor. Türkiye ise bir istisna. Ankete göre sadece Türkiye’de çoğunluk, sosyal medyadaki gerçek dışı siyasi reklamlardan platformları sorumlu tutmuyor.

Oxford Üniversitesi’ne bağlı Reuters Enstitüsü’nün bu yılki Dijital Haber Raporu’nda öne çıkan bazı verileri daha önce aktarmıştık. Kurumun bugünkü e-bülteninde ise teknoloji şirketlerinin ifade özgürlüğündeki rolüne dair güncel tartışmalardan hareketle bir başka ilginç bulguya dikkat çekiliyor.

“Çoğu insan, platformların hakikatin hakemi olmasını istiyor” başlığını taşıyan bugünkü e-bültende yukarıdaki grafik paylaşıldı.

Reuters Enstitüsü’nün anketinde 40 ülkenin her birinden 2.000 kişiye çeşitli sorular soruldu. Bu grafikteki sorunun tam hâli ise şu: “Facebook, Google ve Twitter gibi teknoloji şirketlerinin sorumluluğunu düşündüğünüzde, eğer bir siyasetçi veya siyasi parti gerçek dışı olabilecek bir reklam verirse, sizce bu platformlar ne yapmalıdır?”

39 ülke arasında Türkiye gibisi yok

Anketin yapıldığı diğer 39 ülkenin hiçbirinde “Gerçek dışı siyasi reklama platformlar izin vermelidir” diyenlerin oranı yüzde 37’yi geçmedi. Türkiye’de ise yüzde 52’lik çoğunluk bu cevabı verdi.

Sadece sosyal medya değil, gazeteler ve televizyon kanalları söz konusu olduğunda da Türkiye toplumu bu konuda dünyadan ayrışıyor.

Aynı ankette “Siyasetçilerin yanlış olabilecek açıklamalarına medya nasıl yaklaşmalı” diye soruldu. “Medya bu açıklamayı ön plana çıkararak yayımlamalıdır çünkü kamuoyunun, bir siyasetçinin ne söylediğini bilme hakkı vardır” diyenlerin oranı en yüksek Türkiye ve Çek Cumhuriyeti’nde çıktı (yüzde 68).

Ayrıntılar, Reuters Enstitüsü’nün internet sitesinde yayımlandı.

Facebook’tan ‘seçim yasağı’ hamlesi

Manipülasyon amaçlı siyasi reklamlara ticari çıkar amacıyla göz yummakla en çok suçlanan sosyal medya platformu olan Facebook, son olarak Hindistan’da benzer eleştirilerle karşı karşıya kaldı.

ABD seçimlerine iki ay kala özellikle bu ülkede kamuoyu baskısı artarken Facebook kurucusu Mark Zuckerberg geçen hafta yaptığı açıklamada yeni önlemleri duyurdu. Bunlar özetle şöyle:

  • ABD’deki adaylar artık seçime bir hafta kala siyasi reklam veremeyecek.
  • Adayların seçim günü mesnetsiz bir şekilde zafer ilan etmesi durumunda Facebook bu mesajların altında, kullanıcıları resmi oy sayım verilerine yönlendirecek.
  • Facebook seçim yetkilileriyle beraber çalışarak insanları sandığa gitmekten caydırmayı amaçlayan asılsız mesajları kaldıracak.
  • Facebook Messenger uygulamasını kullananlar artık bir mesajı en fazla beş kullanıcıya iletebilecek. Facebook daha önce de WhatsApp’a bu sınırlamayı getirerek yalan haberlerin yayılmasını engellemeye çalışmıştı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – FACEBOOK ÇALIŞANLARI ZUCKERBERG’İ PROTESTO ETTİ

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten