Haber

BBC, gazetecilerin emoji ile dahi olsa sosyal medyada görüş belirtmesini yasakladı

BBC, çalışanlarının sosyal medya kullanımına yönelik yeni bir yönerge hazırladı. Gazetecilere, tarafsızlıklarını korumak için sosyal medya platformlarında kişisel kanaatlerini ifade etmekten kaçınmaları gerektiği hatırlatıldı.
Bu çerçevede, kanaat belirtebilecek bir emojinin kullanımı dahi yasaklandı. “Duyar kasmak” ve son dakika haberlerini BBC sitesinden önce kişisel sosyal medya hesabından yayımlamak da yasaklar kapsamında.

İngiltere, İskoçya ve Galler’i içeren Büyük Britanya adası ile Kuzey İrlanda’dan oluşan Birleşik Krallık’ın ulusal yayın kuruluşu British Broadcasting Corporation (BBC), çalışanları için hazırlanan yeni sosyal medya yönergesini bugün internet sitesinden duyurdu.

Yeni kurallardan bazıları şöyle:

  • Görevi gereği tarafsızlığını koruması gereken BBC çalışanları, “kamu politikaları, siyaset ve tartışmalı konularda kişisel kanaatlerini ifade etmekten kaçınmalı.”
  • Bu kurallar habercilerin yanı sıra, üst düzey yöneticileri ve az sayıda tanınmış sunucuyu da bağlıyor.
  • Çalışanlar; beğeni, retweet ve benzeri tercihlerinin kamuoyunda bir tarafgirlik algısı yaratmayacağından emin olunmalı.
  • Sosyal medya kampanyalarına ve yürüyüş, protesto gibi eylemlere katılmak konusunda da aynı hassasiyet gösterilmeli.
  • Paylaşılacak bir içeriğin tamamı okunmalı.

‘BBC çalışanları, herkese açık platformlarda meslektaşlarını eleştirmemeli’

  • BBC’nin saygınlığını zedeleyecek paylaşımlar yapılmamalı.
  • BBC çalışanları, herkese açık platformlarda meslektaşlarını eleştirmemeli.
  • Çalışanlar her şartta bu kurallara uymalı. Çevrim içi platformları, mesleki kimliklerini gizleyip bireysel olarak kullanmaları bu durumu değiştirmez.
  • Çalışanlar, biyografilerinde veya profillerinde, “Kendi görüşlerimdir, BBC’yi bağlamaz” gibi ifadeler yazmamalı.
  • Kendi imajınızı veya BBC’nin imajını zedeleyecek öfkeli tartışmalara girmemeli.

‘Duyar kasmayın. Kişisel markanız değil, BBC’ye karşı sorumluluğunuz öncelikli’

  • Tarafsız ifadeler içeren yazılı bir paylaşımda, kanaat belirtisi olarak algılanabilecek bir emoji dahi kullanılmamalı.
  • Çalışanlar, “değer sinyalizasyonu” yapmaktan kaçınmalı. (Bu kavram, Türkiye’de “duyar kasmak” diye bilinen sosyal medya davranışlarını da içeriyor.)
  • Çalışanlar, sosyal medyadaki kişisel markalarının, BBC’ye karşı sorumluluklarına kıyasla hep ikinci planda olduğunu unutmamalı.
  • Elinizde bir son dakika haberi varsa, bunu BBC platformlarda yayımlamak öncelik olmalı. Haber bu yüzden biraz daha geç yayına girse bile böyle yapılmalı.
  • Çalışanlar, profilleri gizli bile olsa herkese açıkmış gibi paylaşım yapmalı.
  • Çalışanlar, BBC’nin resmi kayıtlarında yer almayan ek gelirlerini beyan etmeli.

Tartışmaların ardından gelen değişiklik

BBC’nin yeni genel müdürü Tim Davie, bir dizi skandalın ardından geçen ay, kurumun yeni sosyal medya kurallarının yakında yayımlanacağını duyurmuştu.

Eski futbolcu ve bugünün BBC spor yorumcusu Gary Lineker‘ın siyasetçileri eleştiren tweetleri daha önce tartışma konusu olmuştu.

Lineker, BBC’nin haber faaliyetleriyle ilişkili bir isim olmadığından bu olay çok büyümedi. Ancak BBC Asya sunucusu Bobby Friction‘ın, hükûmeti eleştiren bir tweeti, kurum yönetiminden gelen uyarı üzerine silmesi ile tartışma büyüdü.

Bir yandan muhafazakâr hükûmet de, yayın politikası özerk olan kuruma özellikle Brexit sürecinden beri baskı yapıyordu.

BBC çalışanlarının tüm ek gelirleri açıklanacak

Bunun üzerine kurum bu yıl başında, BBC’nin eski küresel haberler direktörü olan ve şu anda Cardiff Üniversitesi’nin gazetecilik bölümüne başkanlık eden Profesör Richard Sambrook’un yönettiği bağımsız bir kuruldan konuyu incelemesini istedi.

Yeni kurallar, BBC’nin tarafsızlığını korumayı ve şeffaflığını artırmayı amaçlayan bu inceleme raporunun sonuçlarına dayanıyor.

Bazı BBC çalışanlarının, kurum dışında işler yaparak önemli miktarda para kazandığının ortaya çıkması da bir başka skandala neden olmuştu.

Yeni kurallar kapsamında BBC yönetimi, çalışanların tüm ek gelirlerini de bundan böyle kamuoyuna açıklayacak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – GAZETECİLERE GÖRE TWITTER HABERCİLİĞİ

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten