Haber

İki haritayla: Hangi ilde, hangi uluslararası haber kuruluşu daha çok aranıyor?

İki Haritayla” yazı dizisinde bu kez yabancı medya kuruluşlarının hangi ilde, ne  kadar arandığını inceledik.

İlk haritada; BBC Türkçe, Rûdaw, Sputnik ve Al Jazeera için Türkiye’de yapılan Google aramalarını inceliyoruz. Merkezi Londra, Erbil ve Moskova’da bulunan ilk üç haber kuruluşunun Türkçe servisleri yayına devam ediyor. Merkezi Katar’da bulunan Al Jazeera’nın Türkçe servisi ise 2017’de kapanmıştı.

Bu dört kuruluş içinde son bir yılda Türkiye’de en çok arananı Rûdaw oldu. İsrail’in Gazze’yi işgalinin başladığı 2023 ekiminde Al Jazeera aramalarının da hızla arttığını görüyoruz.

Çoğu ilde dört yayın kuruluşu içinde en çok Rûdaw aranmış. İç Ege ve Orta Karadeniz gibi bazı bölgelerde Sputnik önde. Al Jazeera İstanbul ve Doğu Karadeniz’de, BBC ise sadece Kastamonu, Giresun, Aksaray ve Isparta’da ilk sırada.

Şimdi de merkezi ABD ve Avrupa’da bulunan İngilizce yayınlara bakalım. Dört haber kuruluşu içinde Türkiye’de son bir yılda en çok aranan New York Times olmuş. BBC News, Euronews ve The Guardian onu izliyor.

BBC’nin, İsrail’in Gazze’yi işgalinin başladığı 2023 ekiminde Türkiye’deki aramalarda açık ara lider olduğunu, ancak sonraki aylarda sert bir düşüşle sonunculuğa gerilediğini görüyoruz. New York Times son dönemde hızla yükselip farkı açıyor.

New York Times, Türkiye’nin çoğu ilinde bu dört haber kuruluşu içinde en çok arananı. Çok sayıda İngiliz’in yaşadığı veya tatil yaptığı Muğla, Antalya ve Aydın’da birincilik BBC’de. Euronews son bir yılda Edirne, Batman ve Sivas gibi illerde; The Guardian ise Bitlis, Karaman ve Sinop gibi diğerlerinde daha çok arandı.

Bu içerikte Google Trendler’in Ağustos 2023-24 verilerini esas aldık. Farklı dönemler ve güncel durum için ilk dört kuruluşun arama verilerine şu sayfadan, ikinci dörtlünün verilerine ise şu sayfadan ulaşabilirsiniz.

Bu verilere göre üstte ismi geçen haber kuruluşları arasında arama hacmi en düşük olan Euronews. Deutsche Welle, Amerika’nın Sesi ve Independent Türkçe‘nin aranma sayısı tüm illerde Euronews’dan da düşük göründüğü için bu üç kuruluşu dâhil etmedik.

Özgün ismiyle Google Trends, toplam arama sayısını vermiyor. Bunun yerine, belirlenen konu için yapılan aramaların yüzdesini, belirlenen tarih ve konumdaki tüm aramaların oranı olarak değerlendiriyor. Her konum ve tarihte, her anahtar kelime için 1-100 arasında normalleştirilmiş bir sayı belirleniyor. Arama oranı çok düşükse, üstteki haritalarda gri illerde olduğu gibi, herhangi bir veri sunulmuyor. Yöntemle ilgili ayrıntılar şurada.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR – “İKİ HARİTAYLA

İki haritayla: Haber ajansları hangi ilde, ne kadar aranıyor?

İki haritayla: Gazeteciler hangi ilde, ne kadar aranıyor?

İki haritayla: Hangi ilde, hangi medya kuruluşu daha çok aranıyor?

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten