Haber

Haber paylaşımlarına en çok gelen emojiler: Facebook, Haber 7 ve TRT’ye çalışıyor

Facebook'taki haber yayıncılarının 2022'de paylaştığı 100 bin içeriğe, kullanıcılardan 6,7 milyon kez "muhteşem" tepkisi geldi. Beğeniden (like) sonra en çok kullanılan, kalp şeklindeki bu emoji oldu.

Facebook’ta en çok takipçisi olan haber kuruluşlarının 2022’deki 100 bini aşkın paylaşımının aldığı 218 milyondan fazla etkileşimi inceledik. Takipçilerin en sık kullandığı emojileri analiz edip haber paylaşımlarının hâletiruhiyesini  sergileyen “duygu radarları” oluşturduk. Verilere göre Facebook algoritması en çok Haber 7 ile TRT’ye yarıyor. Şaşırma ve dayanışma emojileri ise Türkiye’de çok az kullanılıyor.

Takip ettiğimiz yaklaşık 150 ulusal ve yerel haber kuruluşunun 2022 boyunca Facebook’ta paylaştığı 100 binden fazla içerik, en çok 372 bin ve en az 478 adet olmak üzere ortalama 2.182 etkileşim aldı.

Toplamda 218 milyonu aşan etkileşimin yaklaşık 153 milyonu Facebook’un en eski emoji tepkisi olan “beğeni” (like) idi.

29,5 milyon yorum ve 13,1 milyon paylaşım alan gönderilerde diğer emojiler ise 22,6 milyon kez kullanıldı. “Muhteşem” (love), “hahaha,” “inanılmaz” (wow), “üzgün” (sad), “kızgın” (angry) ve “yanındayım” (care) adı verilen bu emojiler Facebook’a 2016’da eklenmişti.

Emojilerin yanı sıra gönderilerin paylaşım ve yorum sayıları da toplam etkileşimi oluşturan unsurlar.

79 haber kuruluşunun en az 1 paylaşımı viral oldu

Takip ettiğimiz haber kuruluşlarının sadece 79’u, 2022’de 10 binden fazla etkileşim alan en az bir Facebook paylaşımı yaptı.

Bu yayıncıların her biri 10 binden fazla etkileşim alan 2.781 adet Facebook paylaşımın aldığı toplam 60,3 milyon etkileşimin 45,2 milyonu, yani %75’i “beğeni” idi.

Bu yayınların viral gönderilerinde diğer etkileşim türlerinin dağılımı ise şöyle oldu:

  • Yorum: 5,4 milyon (içerikle etkileşime giren her 1.000 kişiden 9’u yorum yaptı)
  • Paylaşım: 4,4 milyon (her 1.000 kişiden 7’si paylaştı)
  • Muhteşem: 2,2 milyon (binde 4)
  • Hahaha: 997 bin (onbinde 17)
  • Üzgün: 980 bin (onbinde 16)
  • Kızgın: 590 bin (binde 1)
  • Yanındayım: 183 bin (onbinde 3)
  • İnanılmaz: 101 bin (onbinde 2)

Şaşırma ve dayanışma emojileri Türkiye’de çok az kullanılıyor

Kullanıcıların haberlere verdiği tepkilerde en çok tercih edilen emojilere bakılırsa seviyoruz, gülüyoruz, kızıyoruz, üzülüyoruz ama şaşırmıyoruz, dayanışma kurmuyoruz.

Beğeni (like) dışındaki emojileri en yüksek oranda tercih edenler; Sözcü (%14,5), BirGün (%13,5) ve Cumhuriyet (%13,3) takipçileri.

Bunları en az tercih edenlerse TRT 1 (%3,3), Fotomaç (%3,5) ve TRT Spor (%4,8) takipçileri.

Facebook’ta 2022’de en çok etkileşim alan 20 yayıncının takipçilerinin paylaştığı emojilerle oluşturduğumuz, viral haber gönderilerinin bir nevi hâletiruhiyesini ortaya koyan “duygu radarlarına” da bakalım.

En popüler yayıncıları mercek altına aldığımızda, bunların paylaşımlarına gelen “kızgın” tepkisinin oran olarak genel ortalamanın çok üstünde olduğunu görüyoruz.

En çok paylaşılan içeriklerin yarattığı toplam etkileşime göre Facebook algoritması 2022’de en çok Haber 7 ve TRT‘ye yaradı.

Facebook'ta etkileşim saat 14.00'te zirveye çıkıyor

Sosyal medya platformlarında en iyi paylaşım saatlerini daha önce işlemiş ve Facebook'taki haber yayıncıları için yıl ortasındaki durumu da Journo'da ele almıştık.

2022 sonu itibarıyla verilerde büyük bir değişiklik yok. Facebook'ta etkileşim sabahın erken saatlerinde tırmanmaya başlayıp 14.00'te zirveye çıkıyor ve 21.00'den itibaren hızla düşüyor.

Facebook'ta yılın en çok etkileşim alan ve paylaşılan haberi

Haber 7'nin 8 Mart'ta paylaştığı, "Vanlı market sahibinden yağa hücum eden vatandaşlara ders gibi sözler" başlıklı video, Facebook'ta yılın en çok etkileşim (372.494) alan haberi oldu. "Beğeni" (like) emojisi en çok bu paylaşımda kullanıldı (274.653 kez). En çok paylaşılan haber de buydu (75.318 kez).

Yılın en "muhteşem" haberi

Milliyet'in 17 Kasım'da paylaştığı, Bursa'da yemeğini sokak köpeğiyle paylaşan vatandaşı gösteren video, 12.860 kişiden "muhteşem" emojisi aldı.

Yılın en çok güldüren gönderisi

Sözcü'nün 2 Nisan'daki "Erdoğan’ı taklit eden gencin akaryakıt videosu sosyal medyayı salladı" başlıklı paylaşımı, 14.827 kullanıcıdan "hahaha" emojisi aldı:

Yılın en çok "yanındayım" denilen haberi

2022'de Türkiye'deki Facebook kullanıcılarının en az kullandığı emoji, "yanındayım" oldu. Haber 7'nin 19 Kasım'daki "Bakan Soylu'dan CHP'li vekillere sert tepki" paylaşımı, 993 kişiden "yanındayım" emojisi aldı.

Yılın en "inanılmaz" haberi

En az kullanılan ikinci emoji ise "inanılmaz" oldu. Bu yıl bu emoji en çok, Haber 7'nin aşağıdaki gönderisinde kullanıldı (2.863 adet).

Yılın en kızdıran haberi

Haber 7'nin 7 Temmuz'daki bu paylaşımı, 66.094 adet "kızgın" emojisi aldı:

Yılın en üzücü haberi

GZT'nin 17 Mayıs'taki "NTV Haber Spikeri Özlem Sarıkaya Yurt’un vefat haberini veren meslektaşı ve mesai arkadaşı Seda Öğretir gözyaşını tutamadı" başlıklı paylaşımı, 23.935 kişiden "üzücü" emojisi aldı.

Yılın en çok yorum alan haberi

Üstteki tüm gönderilerde video kullanıldı. Yılın en çok yorum alan gönderisi ise fotoğraflı bir haber bağlantısı paylaşımıydı. TGRT Haber'in 26 Ekim'deki "Dolgun dudak kabusu" başlıklı gönderisine 32.522 adet yorum geldi.

 

Journo'nun bu içeriğinde kullanılan verileri şu bağlantıdan indirebilirsiniz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR:

Journo Haber Tüketicisi Araştırması: Okur, izleyici ve dinleyici ne istiyor?

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten