Dosya

Facebook’ta en çok etkileşim alan içerikler: 100.000 paylaşımı analiz ettik, haberler iyi değil

2022'nin ilk 6 ayında Facebook'ta en çok paylaşılan ilk 3 içeriğin yayıncıları Haber 7, GZT ve Ensonhaber

Türkiye’deki 81 haber kuruluşunun yılın ilk 6 ayında Facebook’ta yaptığı 100.000 paylaşımı analiz ettik. Bol etkileşim alan en çok içeriği TRT Haber, Haber 7 ve Sözcü üretti. Facebook’ta en çok etkileşim alan 1.000 içerik arasında özgün ve nitelikli gazetecilik neredeyse hiç yok.

Viral paylaşımların %63’ü, haber kuruluşlarının Facebook’a yüklediği videolar. Tartışma yaratan ve duygulara hitap eden içerikler Facebook’un giderek yaşlanan kullanıcı kitlesi içinde bolca alıcı buluyor. Algoritmanın da etkisiyle, katma değerli bilgi veren içerikler Facebook’ta hâlâ pek tutmuyor.

Facebook’un Crowdtangle aracını kullanarak 1 Ocak – 30 Haziran 2022 tarihleri arasında 81 haber kuruluşunun bu platformda yaptığı paylaşımları inceledik. En çok etkileşim alan 1.000 içeriği 52 yayıncı paylaştı. 720 milyondan fazla defa görüntülenen bu paylaşımlar,  274 milyonu aşkın etkileşim aldı.

Etkileşim miktarı; kullanıcıların Facebook’taki bir paylaşıma bıraktığı emojilerin yanı sıra video izlenme, yorum ve yeniden paylaşım sayılarının toplamından oluşuyor. En çok etkileşim alan 1.000 paylaşımdaki haber bağlantılarını (link) da kapsayan tüm verileri, bu içeriğin sonunda bulabilirsiniz.

Önce, iki tablo üstünden genel manzaraya bir bakalım. İlk tabloya göre Facebook algoritmasının, büyük ölçüde iktidar medyasına yaradığını söylemek mümkün:

Alttaki ikinci tablo ise Facebook'ta en fazla etkileşimi videoların aldığını gösteriyor.

Bu durum da kullanıcıların tercihlerinden çok, Facebook'un onları kendi platformunda tutmak için kurguladığı algoritmadan kaynaklanıyor olabilir. Zira algoritma, yayıncılar haber sitelerine yönlendirme yapan bir bağlantı paylaştığında bunu, Facebook üstünde çalışan videolar kadar çok sayıda kullanıcıya göstermiyor.

İlk 100'de sadece bir adet bağlantı paylaşımı var (TRT Haber'in Cüneyt Arkın'ın ölümünü duyuran haberi).

5 adet fotoğraflı paylaşımı da bir yana koyarsak ilk 100'ün tamamının video paylaşımlar olduğunu görüyoruz. Bu fotoğraflı paylaşımların da 4'ü TRT Haber'in, 1'i ise Fanatik'in.

En yüksek etkileşim saat 15.00 ve saat 9.00'da

İki ay önce yayımladığımız uluslararası bir araştırmada, Facebook'ta en iyi paylaşım saatinin 11.00 olduğu bildirilmişti. Bu araştırma tüm dünyada ve tüm dillerde yapılan paylaşımları esas alıyordu.

Facebook'taki Türkçe haber yayıncılarının 2022'nin ilk yarısında en çok etkileşim alan 500 haberine baktığımızda ise en iyi paylaşım saatinin 15.00 olduğunu görüyoruz:

Sabah 9.00 (1,7 milyon etkileşim) ve 13.00 (1,6 milyon etkileşim) ise onu izleyen saatler.

Son olarak bu paylaşımların içeriklerini kısaca ele alalım.

İlk 100 içerisinde ajanslardan alınıp tekrar tekrar dolaşıma sokulan "viral" haberler, hayvan videoları, polemik malzemeleri, ucuz hamaset ve 'o bunu dedi, şu şöyle söyledi'den ibaret içerikler bol. Esaslı bir haberi ise nadiren görüyoruz.

Yılın ilk yarısında Facebook'ta en çok etkileşim alan 10 haber:

Journo'nun açık veri politikası gereği, bu araştırmaya konu olan ham veri kümesini de yayımlıyoruz:

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR - VERİ GAZETECİLİĞİ HABERLERİ

Journo

Yeni nesil medya ve gazetecilik sitesi. Gazetecilere yönelik bağımsız bir dijital platform olan Journo; medyanın gelir modellerine, yeni haber üretim teknolojilerine ve medya çalışanlarının yaşamına odaklanıyor, sürdürülebilir bir sektör için çözümler öneriyor.

Journo E-Bülten